varnings skylt??

CurlySue

Trådstartare
Jag bor på en enskild väg (svart text mot gul bakgrund med en röd pil ) det ligger flera hus på vägen och våran släckt är väghållaren.

En granne har fått låna en utav våra hagar, hon undrade om vi hade några varning el skyltar liggandes som hon kunde sätta upp.

Vi har aldrig haft några skyltar om detta (ca 30 år) och nu undrar jag om det verkligen behövs på en enskild väg? Har bara hört om allmän väg.

Måste jag sätta upp varnings skyltar? Blir en hel hög isf...
 
Sv: varnings skylt??

Det behövs inte på en enskild väg men det kan ju vara bra om du sätter upp ändå.
 
Sv: varnings skylt??

Jag fattar inte riktigt vad det är för skyltar eller varför dessa ska sättas upp?
 
Sv: varnings skylt??

Såg att jag var lite slarvig.. Jag menar sånna där gula skyltar man hänger på staketet som varnar för ström i staketet.

Hon sa att man kan bli stämd om någon fick en stöt och dessa skyltar inte fanns? Men jag vill minnas att man bara måste sätta upp skyltarna vid allmän väg?
 
Senast ändrad:
Sv: varnings skylt??

Sån här:

SAM_4162.JPG


(lagkrav)
 
Sv: varnings skylt??

Precis :idea:u

Men är det lag krav på enskild väg? Läste runt lite och hittade bara om man bor på en allmän väg är det lag på det. :confused:
 
Sv: varnings skylt??

Jag har ingen aning faktiskt. Men det låter ju logiskt att det bara är mot allmän väg. Vi har massor med elstängsel längs enskild väg utan skyltar...
 
Sv: varnings skylt??

Tack.
Då fattade jag oxå..
Jag såg framför mig att det vara alla möjliga skyltar med varning för ryttare och lekande barn och alla möjliga varianter utefter vägen helt plötsligt..
 
Sv: varnings skylt??

Om nu grannen lånar hagen och anser att det behövs så borde det vara dennes sak att skaffa skyltar, brukar ju inte kosta mer än några tior..
 
Sv: varnings skylt??

Sorry för missen :)

Jag Skrev: "hon undrade om vi hade några varning el skyltar som hon kunde sätta upp" i första inlägget.

Jag skulle nog skrivit "varning ström" eller "varning för el". Hade nog varit lättare att förstått mitt inlägg ;)

Men till frågan, det är alltså inte krav på att sätta upp varning för el på stängslet vid enskild väg?
 
Sv: varnings skylt??

OM det finns regler som säger att du måste det är ju du som markägare skyldig att se till att det finns. Men isf hade jag ställt krav på haghyraren att ordna det. Vet tycärr inte svaret på din fråga dock. Kommunen vet kanske?
 
Sv: varnings skylt??

Enligt de lavals hemsida om elstängsel:

E5. Ett elstängsel, eller del därav, installerat längs med en allmän väg eller gångstig skall utmärkas med varningsskyltar säkert fastsatta på stolpar eller säkert fastsatta på stängseltråden, med täta mellanrum. Storleken på varningsskyltarna skall var minst 200 x 100 mm. Grundfärgen på båda sidor av varningsskylten skall vara gul. Inskriptionen på skylten skall vara svart och i form av antingen symbolen enligt Figur E1 eller innehålla följande varning “VAR FÖRSIKTIG – ELEKTRISKT STÄNGSEL”. Inskriptionen skall vara beständig och alla bokstäver skall ha en höjd av minst 25 mm.

Så, nej, det ska inte behövas på enskild väg!
 
Sv: varnings skylt??

Precis :idea:u

Men är det lag krav på enskild väg? Läste runt lite och hittade bara om man bor på en allmän väg är det lag på det. :confused:

Då allemansrätten fortfarande gäller på enskild väg så skulle jag åtminstone tro att det är lagkrav på det även där :)
 
Sv: varnings skylt??

om ngn aberopar allemansratten och skall ge sig sjutton pa att ga in i en hage sa far de skylla sig sjalva om de far en stot.. de kan leta reda pa grinden istallet for att klattra igenom staketet.. Och de flesta nar de ser trad/band/etc har val nog i knoppen att tanka el.. om de inte har det har de inget i hagen att gora.. ok jag vet att alla har ratt att ga overallt i det har landet, men sorry jag blir sa arg nar jag laser om "dumma" folk, det ar som de inte tanker.. ett omrade som ar inhangnat ar det for en anledning, kossor, hastar, hjortar, alg, eller far, ja vilket djur som helst.. det ar inhangnat for en anledning. och det finns annan trad om just det har med ga i annans hage.. sa gar inte dar nu.
dock, ar det ocksa enskild vag, betyder inte det att folk som inte bor pa vagen har inget dar att gora, om det inte ar besok etc.. har sakert fel men fragar..
 
Sv: varnings skylt??

precis, och de som bor här vet om att jag har el i staketet då min unghäst gillar att ta egna utflykter.. Grannarna brukar komma och fråga om strömmen gått sönder om de ser att lillskrutt vart ute. Senaste var för några veckor sen då åskan slog ner och slog sönder hela aggregatet. Så alla som bor här vet om strömmen i staketet.. Och inga nyinflyttade heller. Så jag skulle knappast tro att det är någon fara. Men man vet ju aldrig.. Jag ringer nog imorgon och hör efter om det verkligen behövs med skyltar :idea:
 
Sv: varnings skylt??

Enligt de lavals hemsida om elstängsel:

E5. Ett elstängsel, eller del därav, installerat längs med en allmän väg eller gångstig skall utmärkas med varningsskyltar säkert fastsatta på stolpar eller säkert fastsatta på stängseltråden, med täta mellanrum. Storleken på varningsskyltarna skall var minst 200 x 100 mm. Grundfärgen på båda sidor av varningsskylten skall vara gul. Inskriptionen på skylten skall vara svart och i form av antingen symbolen enligt Figur E1 eller innehålla följande varning “VAR FÖRSIKTIG – ELEKTRISKT STÄNGSEL”. Inskriptionen skall vara beständig och alla bokstäver skall ha en höjd av minst 25 mm.

Så, nej, det ska inte behövas på enskild väg!

*Eller så krävs det. Om du läser din egen citerade text noga så jämställs allmän väg i det här fallet med "gångstig". Jag tror nog att en enskild väg anses vara minst lika trafikerad av allmänheten som en gångstig.

Jag bor längs en enskild väg, har skyltar tätare än var 50:e meter (har sett rekommendationen om 50 meter någonstans men minns inte var).
 
Sv: varnings skylt??

Jag hade absolut tolkat att jag behöver skyltar. Vi har inte ens en väg vid vårt staket och måste ha skyltat.
 
Sv: varnings skylt??

Jag har inga skyltar men så finns varken väg eller gångstigar intill heller ;) ... I min värld är det aldrig fel att ha varningsskyltar. Hade det på ett liknande ställe för många år sen. Varannan skylt varnade för el och varannan skylt varnade för ilsken tjur (och tjuren var minst sagt ilsken)...skyltarna hängde med ca 5 meters mellanrum och dubbla skyltar där det var upptrampat utmed ån...fast folk kan inte läsa, konstaterade jag snabbt :cool:
 
Sv: varnings skylt??

om ngn aberopar allemansratten och skall ge sig sjutton pa att ga in i en hage sa far de skylla sig sjalva om de far en stot.. de kan leta reda pa grinden istallet for att klattra igenom staketet.. Och de flesta nar de ser trad/band/etc har val nog i knoppen att tanka el.. om de inte har det har de inget i hagen att gora.. ok jag vet att alla har ratt att ga overallt i det har landet, men sorry jag blir sa arg nar jag laser om "dumma" folk, det ar som de inte tanker.. ett omrade som ar inhangnat ar det for en anledning, kossor, hastar, hjortar, alg, eller far, ja vilket djur som helst.. det ar inhangnat for en anledning. och det finns annan trad om just det har med ga i annans hage.. sa gar inte dar nu.
dock, ar det ocksa enskild vag, betyder inte det att folk som inte bor pa vagen har inget dar att gora, om det inte ar besok etc.. har sakert fel men fragar..

Ja jo, jag har ju aldrig påstått att regler är logiska ;) Det finns mååånga regler och lagar som är helt uppenbara, tex "du får inte lov att stjäla". Men reglerna måste ändå finnas där, annars kan man ju aldrig fälla någon som gjort fel. Alla får vistas på enskild väg om dom vill. Dom får vistas i dina hagar också (mkt konstig regel enligt mig) och på dina marker. Dock har du rätt att neka dom från gräsmattan närmast ditt hus iaf vill jag minnas.

Det är endast fordon man kan förbjuda från enskild väg.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag är lite sur över ett möte med en tant igår. Jag kom körandes med min häst på en grusväg, kom upp för en backe där jag saktar av...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
26 853
Senast: Sockertoppen
·
E
Hästmänniskan Vet inte om detta är rätt forum. Jag och två kompisar var ute och red häromdagen och svängde in på en enskild väg som det heter...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
10 942
Senast: Shettisar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp