Varning för foderköpare!

Sv: Varning för foderköpare!

Vad exakt är det du menar ? Man kollar väl legitimation och personnr Isåfall innan ngt hemmagjort kvitto skrivs ? Förstår inte hur detta skulle vara ett generellt problem som motiverar varning på bukefalos ?

Jag hade aktat mig rent generellt för att posta grannars tråd enligt din info . Dålig idé oavsett ämne .
 
Sv: Varning för foderköpare!

Nej, men det krävs att man orkar bråka om det med oviss utgång.

Bestridan gick ut på att de aldrig har hämtat något foder, enligt min information.

Dessförinnan hade fått 4 påminnelser på fakturan som de inte ens bemödat sig att svara på. Det var först när inkasso blev inkopplat som bestridan kom.

Tycker att det här är en intressant tråd.

Det som slår mig, är om grannarna verkligen VET att den som hämtade fodret verkligen representerade "den kända hästgården" och tog med fodret dit?

Hypotetiskt så skulle det kunna vara någon som har haft ett jobb för "den kända hästgården", varit delägare eller liknande, som hämtat fodret och bedrägligt påstått att "den kända hästgården" var beställare och skulle betala, men i själva verket tagit fodret någon helt annanstans.

Annars tycker jag att det är lite obekvämt med kontantbetalning av medelstora eller stora summor för foder. Det handlar ofta om svarta pengar, och inte bara om förtroende.
Det är ett fiffigt sätt att "manipulera" resultaträkningen i bokföringen (penningtvätt), där man dels kan använda svarta inkomster för att betala fodret med, och dels kan skaffa sig inkomster som man undanhåller från att deklarera. Ofta så är kvittona endera obefintliga, eller knappt läsliga och följer inte reglerna.
 
Sv: Varning för foderköpare!

Jag måste oxå fråga var det ett muntligt kvitto ? Har de ett riktigt kvitto ?


Ingen jämförelse men... Jag känner till en person här som anlitade en firma svart och sedan när den svarta firman gjort jobbet och skulle ha betalt sa personen... finns inga pengar.... och så var det med det .... Inte kunde den svarta firman anmäla personen för polisen precis... en svart firma skickar
väl HA eller liknande och då kanske man är ute på hal is...

INTE hästfirma
 
Sv: Varning för foderköpare!

Polisen går ju ofta ut på bla facebook om bluff-fakturor. Den gården som antas ha köpt höet kanske faktiskt anser att det är en bluff-faktura. Dessa bluff-fakturor är ju väldigt lukrativa för skaparen och arbetsamma för företagaren.

Alltså de borde verkligen ta telefonluren och ringa och reda upp detta. Det kan mycket väl hända att båda är lurade eller att det är ett misstag.
 
Sv: Varning för foderköpare!

Det skulle ju också kunna förklara varför inte namnet inte stämmer helt på kvittot.
 
Sv: Varning för foderköpare!

Om man får en bluffaktura bör man verkligen ha annan kontakt med utställaren än att bestrida fakturan? Ju mindre information de har att gå på desto bättre kan jag tänka, och absolut inte underteckna bestridan med namnteckning.
 
Sv: Varning för foderköpare!

Svarar flera.

Ja, den som hämtade fodret bor på gården som köpte fodret och är ganska väl kända i bygden. Därför fanns heller inget tvivel om VEM det var, och jag kan tänka mig att legitimationsfrågan liksom aldrig var intressant - tyvärr. Mina grannar är ganska gamla och, är enormt godtrogna med människor de känner och är därför för den här typen av personer "lätta att lura". Det anser jag inte på något vis rättfärdigar stölden. Även om man som vissa antyder säkert kan tycka att mina grannar inte varit tillräckligt noga - men det är ju precis därför jag tycker det är viktigt att ta upp frågan!

Fakturan bestreds aldrig trots 4 påminnelser. Först när inkasso kontaktades så bestreds den. Det finns telefonsamtal enligt mina grannar där vederbörande har sagt att de ska betala, men de antar jag skulle förnekas - eftersom de nu hävdar att det inte stämmer.

Det finns ett riktigt kvitto med slarvigt undertecknad leveransacceptans - av personen som bor på gården som köpt fodret. Dock har denne bara till 75% skrivit sitt alldeles korrekta folkbokförda namn, vilket säkert var medvetet - men väldigt svårt att uppfatta. Jag undrar hur många här som skulle uppfatta om någon de känner igen genom ansiktet och känner till deras namn skriver något slarvigt på en leveransacceptans och byter ut några bokstäver i signaturen? Säkert inte speciellt många. Så legitimationskravet är högst relevant. Gärna foto på det också.

Men det blir omständligt att göra affärer om man ska säkra upp sig till hög grad. Tyvärr. Därför är det bättre med förskottsbetalt.
 
Sv: Varning för foderköpare!

detta med framförallt plastat grovfoder är ett problem för köpare, eftersom man inte på något sätt kan kontrollera det man köpt innan man öppnat balarna. Och man kan ju inte öppna dem förrän de ska användas.
Det är ju lätt att bli lurad både som köpare och säljare.

Vad gäller betalning så kan ju swish vara ett alternativ, där går ju pengarna direkt mellan bankkonton och åtminstone liite svårare att fippla med bokföringen.
 
Sv: Varning för foderköpare!

Lämpligen kollar man hur säljaren plastar då i satta och seriösa redovisar .
Utöver det så seriösa återtar skadad bal .
 
Senast ändrad:
Sv: Varning för foderköpare!

Fast det räcker inte alltid att ha koll på hur de plastar, tyvärr. Förra året fick jag hem ett tiotal dåliga balar från en bonde som jag köpt av i många år och aldrig haft problem med tidigare. :( Problemet är ju att man inte ser förrän balen är öppen.

Och ja, seriösa byter ut dåliga balar, men det är ändå meckigt att hålla på med om man inte har någon egen traktor.
 
Sv: Varning för foderköpare!

Har man en bra leverantör av hösilage och annat foder så ska man vara rädd om den leverantören.

Jag skulle aldrig få för mig att lura "min" hovleverantör.

I varje fall inte så länge HAN levererar bra foder och tar tillbaka ev dåliga balar.
 
Sv: Varning för foderköpare!

Sedan nämns det också att fodret var gammalt. Visste säljaren exempelvis att fodret var skördat 2009 men sålde det som ex. "andra skörd 2012"..?

Det finns det definitivt säljare som gör! Förra säsongen råkade jag ut för en liknande situation, då jag betalade för hö som skulle vara skördat 2012 och analyserat (fick en del av värdena på sms), och skulle få en kopia på analysen vid avhämtning av höet. När vi hämtade höet var dock analysen "mystiskt försvunnen" och vi fick påminna flera gånger per sms, innan den några veckor senare dök upp i brevlådan.

När jag tittade igenom analysen så stod det klart att analysen var från 2010! Kontaktade säljarna, och de tyckte såklart att det hela var pinsamt, men ryckte mest på axlarna och menade på att de kanske blandat ihop analyserna och att mitt parti hö inte var analyserat ändå. Så jag vet fortfarande inte om höet var från 2010, eller om det var 2012 års skörd oanalyserat. Men betala 4 kronor per kilo fick jag göra ändå... (och om det inte vore så att jag behövde höet efter en flytt, så hade jag lämnat av det igen och krävt tillbaka pengarna).

Så visst finns det oseriösa fodersäljare också! Nu har jag fått nog, och kommer förmodligen att börja producera mitt eget foder framöver.
 
Sv: Varning för foderköpare!

Och jag är innerligt trött på alla foderförsäljare som inte är ärliga med vikten.
Var ärliga och säg rätt vikt och ta hellre ett högre kilopris.
 
Sv: Varning för foderköpare!

Fast de ska ju komma och sköta den biten Isåfall .
Och det vet du inte ifall det fungerar förrän du upptäckt behov av det. De kan lova guld och gröna skogar när du handlar, men när problem uppstår är de inte lika intresserade längre.

Jag fick en gång hem 15 hösilagebalar där alla utom en visade sig vara angripen av jäst. Nu är jäst förvisso inte farligt, men det är ju ändå inte fullgott foder man fått hem. Bonläppen vägrade byta ut (eller ta hem) balarna och inget prisavdrag fick jag heller. Skulle ALDRIG köpa ev honom eller rekommendera någon annan att göra det.
Bild018.jpg
 
Sv: Varning för foderköpare!

Jag har iallafall aldrig haft problem och har handlat av flertalet, så tror faktiskt att de seriösa som ändå lär vara flest så att säga, är det vanligaste.
 
Sv: Varning för foderköpare!

Fast tror du inte att även de seriösa köparna är det vanligaste? Dem fick man varna för....
Därför tyckte jag att man som motvikt även ska höja ett varningens finger även för leverantörer som inte håller vad de lovar. Det är lika illa åt båda hållen!
 
Sv: Varning för foderköpare!

Vad menar du ? Jag har aldrig diskuterat oseriösa (vilket jag antar du menade) köpare ?

Såklart det finns oseriöst folk och kvackare lite varstans . Det jag menar är att sköter man affärer som de borde gå till får man sällan problem .
 
Sv: Varning för foderköpare!

Jag menar att merparten av säljarna är seriösa och merparten av köparna är seriösa.
MEN man kan ha otur som säljare med oseriösa köpare och man kan ha otur som köpare med oseriösa säljare. Det är lika illa åt båda hållen.

Det är inte förrän man står med skägget i brevlådan som man inser att det är en oseriös köpare/säljare man har mött.
Han som levererade de dåliga balarna till mig skröt om att han absolut byter ut dåliga balar, när jag köpte av honom första gången. Men när jag året efter fick hem skitbalar så visade sig det snacket vara just bara snack.
 
Sv: Varning för foderköpare!

Jo jag förstår vad du menar men mitt argument i sammanhanget är att ngnstans på vägen har ngn varit godtrogen och struntat/missat/glömt/bortsett från att förhålla sig neutralt professionell i fråga om avtalet vid köp och dokumentation därav .
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp