Varning för foderköpare!

sjoberga

Trådstartare
Inför årets vallskörd och foderförsäljning vill jag bara upplysa om vikten av att ta betalt i förskott eller ta kreditupplysning och noga dokumentera leveransen så att det håller i domstol.

Våra grannar blev lurade av en hästgård i norra Östergötland förra året som hämtade en hel lastbil med foder, vägrade betala fakturan trots många påminnelser (utan att ens svara/bestrida/ifrågasätta). När det skickades till inkasso efter 6 månader bestred de fakturan och eftersom det är jobbigt och svårt att bevisa så långt i efterhand har de med andra ord bestulit våra (alltför godtrogna) grannar på tiotusentals kronor.

Det är en gård som låtsas utåt vara seriösa med uppfödning och annan verksamhet men som begår dessa ekonomiska brott och bedrägerier. Dvs skenet kan bedra, så var inte mindre noga för att det "verkar" OK utåt.

Var mycket noga när du säljer ditt foder i sommar/höst framöver!
 
Sv: Varning för foderköpare!

Hur lyckas man bestrida en faktura av det slaget? Verkar väldigt konstigt faktiskt?
 
Sv: Varning för foderköpare!

Hur lyckas man bestrida en faktura av det slaget? Verkar väldigt konstigt faktiskt?

Varför skulle man inte lyckas? Man påstår helt enkelt att man aldrig hämtat fodret. Givetvis kan man gå vidare och skaka fram vittnen osv, men processen är lång och våra grannar valde att inte strida vidare med dessa idioter. Det finns inga videoupptagningar. Det finns inga telefonsamtal inspelade. Det finns inte annat än ett papper som är slarvigt undertecknat med delvis fel namn vid leveransen.

Visst är det så att våra grannar varit alltför godtrogna och inte dokumenterat det hela tillräckligt bra. Det ger inte någon en större rätt att stjäla foder från dem.
 
Sv: Varning för foderköpare!

Jag har också blivit blåst pga jag var för naiv, så vill man varna så torde en varning om att man inte bör vara naiv utan se till att få allt på papper mer vara på sin plats.

Tråkigt för dina grannar, jag vet hur det känns samtidigt som man förbannar sig själv över hur jäkla korkad man var.:(:banghead:
 
Sv: Varning för foderköpare!

Ja, det är trist men folk är helt utan skrupler. Så mkt smidigare att skicka en faktura än hålla på med kontanter. Har också fått fakturor obetalda efter att de tidigare handlat kontant och man har etablerat en kontakt.
Ofta kvittar det för dessa med en betalningsanmärkning då det redan finns många. Vi tog tillslut en kreditupplysning på en kund men det fanns redan 14 betalningsanmärkningar på småsummor så det kändes inte lönt att jaga vidare.
 
Sv: Varning för foderköpare!

Fy vad tråkigt :( Det är ju sådana som ger hästfolk så dåligt rykte.
Häromkring får man vanligtvis betala kontant vid första leveranserna och det är först när man ses som stadig pålitligt kund som man kan få betala via faktura och det tycker jag är bra. Även om det självklart är lite krångligt att behöva åka och ta ut pengar på förhand så hellre det och att jag får köpa utan problem än att bonden blir lurad av någon.
Man tycker ju ändå att köper man grovfoder för tiotusentals kronor så bör man vara såpass "stor" att man är rädd om sina grovfoderproducenter för så himla enkelt är det inte att få tag i grovfoder av bra kvalité och inte i stora kvantiteter.
 
Sv: Varning för foderköpare!

När vi säljer får de betala kontant vid leverans.
Förr när jag köpte foder betalade vi alltid kontant.
 
Sv: Varning för foderköpare!

Vi har i vinter blivit lurade av en bygranne som sålt oss mögligt gammalt hösilage mot förskottsbetalning :mad:

Då VI nu efter ha klagat på kvaliten blivit "svartlistade" som oseriösa och gnälliga ha vi inte fått köpa hö till kommande säsong av någon annan bonde trakten, så nu vet vi inte om vi kommer kunna ha kvar hästarna på lösdriften där dom trivts så bra...

Så det finns oseriösa säljare också...
 
Sv: Varning för foderköpare!

Vi har i vinter blivit lurade av en bygranne som sålt oss mögligt gammalt hösilage mot förskottsbetalning :mad:

Då VI nu efter ha klagat på kvaliten blivit "svartlistade" som oseriösa och gnälliga ha vi inte fått köpa hö till kommande säsong av någon annan bonde trakten, så nu vet vi inte om vi kommer kunna ha kvar hästarna på lösdriften där dom trivts så bra...

Så det finns oseriösa säljare också...

Visste grannen att fodret var mögligt?
Blev ni inte informerade om vilken skörd det rörde sig om?
Grannen kanske inte uppsåtligen sålt er mögligt hö menar jag..
 
Sv: Varning för foderköpare!

Det spelar väl ingen roll om man vet eller inte, det är ingen raketteknologi att kolla upp i efterhan, bara att öppna en bal och kolla. Först bör man för ståss kolla efter synliga skador.

TS
Kan det vara er hantering som spökar? Har någon sålt från samma parti till många men bara ni klagar så kan man förstå att de är skeptiska.
 
Sv: Varning för foderköpare!

Det spelar väl ingen roll om man vet eller inte, det är ingen raketteknologi att kolla upp i efterhan, bara att öppna en bal och kolla. Först bör man för ståss kolla efter synliga skador.

TS
Kan det vara er hantering som spökar? Har någon sålt från samma parti till många men bara ni klagar så kan man förstå att de är skeptiska.

Jag tycker att det spelar stor roll.
På palle låter det som att grannen uppsåtligen sålt mögligt hö och krävt betalning i förskott (vilket jag alltid skulle kräva om jag sålde hö).
Sedan är det ju alltid upp till säljaren att vara tillmötesgående och ta tillbaka och eller betala tillbaka det man betalt för höt.

En del säljare betalar tillbaka utan problem medans andra suckar och stönar över krångliga hästägare.
Min foderproducent har råkat ut för alla möjliga varianter av hästägare.
Någon ville lämna tillbaka 60 balar för att man hittat "något vitt" i 1 av 10 balar (det var jäst - helt säkert att det inte var mögel).
En annan ville lämna tillbaka ett stort antal balar för att man tyckte att höt var för grovt för deras hästar (det var av mycket fin kvalitet och helt perfekta strån enligt mig och många andra).
 
Sv: Varning för foderköpare!

Nu vill jag inte på något sätt anklaga Palle men vi vet inte vad som hänt, säljaren kansek verkligen anser att denne levererat bra hösilage. Det finns både krånliga köpare och säljare. Kan man få hela byggden med sig kan man knappst ha blåst köpare regelbundet.
 
Sv: Varning för foderköpare!

Nu vill jag inte på något sätt anklaga Palle men vi vet inte vad som hänt, säljaren kansek verkligen anser att denne levererat bra hösilage. Det finns både krånliga köpare och säljare. Kan man få hela byggden med sig kan man knappst ha blåst köpare regelbundet.

Det är ju precis det jag menar - att säljaren kanske anser att det gjort helt rätt och sålt foder av god kvalitet.
Menade inte heller att anklaga men jag var nyfiken på om man visste att säljaren var medveten om att fodret kunde vara mögligt.
Sedan nämns det också att fodret var gammalt. Visste säljaren exempelvis att fodret var skördat 2009 men sålde det som ex. "andra skörd 2012"..?
 
Sv: Varning för foderköpare!

Så det finns oseriösa säljare också...

Oh, ja, det finns det VERKLIGEN!! Tack och lov har jag hittat en suverän bonde som odlar hö av fantastisk kvalitet och som dessutom väger höet när man hämtar. Jag betalar alltså precis för det antal kilon som jag får med mig. Honom har jag handlat hos sedan 2009, och har inga planer på att sluta. Innan dess råkade jag ut för ett par gånger att jag inte alls fick den mängd hö som jag betalade för. När småbalar kontrollvägdes hemma vägde de BETYDLIGT mindre än vad bonden hade angivit. Storbalar som jag köpte vid ett annat tillfälle tog slut betydligt fortare än vad de borde göra. När jag påtalade att vikten inte stämde tyckte bonden att jag väl inte behövde ge mina hästar så mycket mat. Då skulle ju höet räcka längre... Ja...:crazy: Så, ja, skojare finns på alla håll och kanter - tyvärr!
 
Sv: Varning för foderköpare!

Det är ju precis det jag menar - att säljaren kanske anser att det gjort helt rätt och sålt foder av god kvalitet.
Menade inte heller att anklaga men jag var nyfiken på om man visste att säljaren var medveten om att fodret kunde vara mögligt.
Sedan nämns det också att fodret var gammalt. Visste säljaren exempelvis att fodret var skördat 2009 men sålde det som ex. "andra skörd 2012"..?

Säljaren kanske tom sålde bra forder...
 
Sv: Varning för foderköpare!

Lär väl vara en kombo av skit köpare och dålig hantering av säljarna ...
Vi köper allt vårt grovfoder för hela året mot faktura eftersom det är företag och företag vi även köper från .

Har svårt att se vad skillnaden skulle vara mot faktura på all annan handel som bedrivs . Handlar snarare om att säljaren bommat grovt med underlaget och kvitto på leverans än ngt annat så ngn generell varning skulle jag hoppas är rätt orepresentatativ och onödig för majoriteten .
 
Sv: Varning för foderköpare!

Lär väl vara en kombo av skit köpare och dålig hantering av säljarna ...
Vi köper allt vårt grovfoder för hela året mot faktura eftersom det är företag och företag vi även köper från .

Har svårt att se vad skillnaden skulle vara mot faktura på all annan handel som bedrivs . Handlar snarare om att säljaren bommat grovt med underlaget och kvitto på leverans än ngt annat så ngn generell varning skulle jag hoppas är rätt orepresentatativ och onödig för majoriteten .

Kvitto på leverans finns undertecknad. Av den som hämtade fodret och är del av företaget. Fast han skrev ett något annat namn än sitt riktiga. Egentligen tycker JAG att det finns underlag att driva vidare - men grannen är inte alls beredd att göra det efter att de bestred efter inkassokravet.

Jag tycker nog att den är befogad som generell uppmaning att vara noga vid sådan här handel. Jag har hört mer än en liknande historia i trakterna där vi bor - även om det brukar röra sig om mindre belopp per gång.

Hästägare utmärker sig tyvärr starkt negativt i sammanhanget till allas vår nackdel.
 
Sv: Varning för foderköpare!

Fast det krävs ju knappast videoupptagningar och inspelade telefonsamtal för att få rätt...det är ju inte så att det är direkt vanligt att man fakturerar hö för skojs skull. Vad hade dom för anledning att bestrida fakturan?
 
Sv: Varning för foderköpare!

Fast det krävs ju knappast videoupptagningar och inspelade telefonsamtal för att få rätt...det är ju inte så att det är direkt vanligt att man fakturerar hö för skojs skull. Vad hade dom för anledning att bestrida fakturan?

Nej, men det krävs att man orkar bråka om det med oviss utgång.

Bestridan gick ut på att de aldrig har hämtat något foder, enligt min information.

Dessförinnan hade fått 4 påminnelser på fakturan som de inte ens bemödat sig att svara på. Det var först när inkasso blev inkopplat som bestridan kom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp