Varning för att söka hjälp för sitt barn...

Puppan

Trådstartare
Jag tror jag smäller av!
Vi tog hjälp av BUP när mitt barn blev mobbad i skolan. H*n fick prata två gånger hos BUP, vi föräldrar var där också vid två tillfällen. Efter det har h*n mått bättre och har dessutom bytt skola.
När plågoandarna försvann så har h*n blivit som ett nytt barn, glad, utåtriktad, har massor av kompisar.

Nyligen har vi sett över våra försäkringar och skulle då byta försäkringsbolag och göra en del ändringar och tillägg på hela familjens försäkringar.
Döm min förvåning när vårt barn inte får teckna försäkring som täcker sjukdom p g a besöken hos BUP!!

Detta gäller Trygg-Hansa som då menar att vårt barn har framtida risker att bli (psyk?)sjuk för att vi såg till att h*n fick hjälp när h*n mådde dåligt.

Vad menar man med detta?
Ska man skita i att få hjälp till sitt barn med tanke på att det sedan inte kan bli fullförsäkrat, detta trots att det inte finns några problem längre? Hade barnet varit mindre sjukdomsbenäget om vi inte sökt hjälp på BUP? :eek:

Är det någon här som är riskbedömare och kan berätta vilka snedvridna tankar som kan röra sig i nån annan riskbedömares huvud när man gör en sådan bedömning??

Jag ska ringa till Trygg-Hansa nästa vecka, för nu hade de tydligen slutat tidigt för fredagen... :mad:
 
Sv: Varning för att söka hjälp för sitt barn...

:eek: Låter ju helt vansinnigt!
 
Sv: Varning för att söka hjälp för sitt barn...

Tyvärr har de alldeles rätt..

Och jag an hålla med dig om att det inte är klokt .
 
Sv: Varning för att söka hjälp för sitt barn...

Ja så kan det vara. Jag skulle kolla med andra försäkringsbolag också. Man kan skicka in en ansökan om en sjuk- och olycksfallsförsäkring och se vad man får för svar på den. Vi gjorde det när vi tänkte byta, men i och med att hon har allergi så blev det reservation för det och andra sjukdomar som kan komma från det så vi behöll vår gamla. Som vi tecknade när hon föddes.

Tror att i denna snårdjungel med försäkringar att det är jätteviktigt att teckna en försäkring innan eller i samband med att de föds. Ser detta stora problem som blir för alla barn som kommer till familjehem, man kan inte alla gånger teckna en fullförsäkring för dem för de har ofta redan massa problem och sjukdomar.

Men kolla som sagt med andra innan. Kom på nu att vi gjorde det med ett av våra fosterbarn och barnet fick en reservation i bolag men fick helt okej i ett annat, som vi då knep medsamma.

Lycka till!
 
Sv: Varning för att söka hjälp för sitt barn...

Är precis på gång och ska se över våra försäkringar.
Men då det gäller fosterbarn, påverkar det att de är inne i socialens arkiv? Ställs den frågan överhuvudtaget?
Har inte stött på det i vårat nuvarande bolag.
 
Sv: Varning för att söka hjälp för sitt barn...

Nej det påverkar inte. Tänk på att vårdnadshavare ibland måste skriva under försäkringen. Det är olika på olika bolag. Vår lille hade en halsböld när han kom som vi trodde skulle påverka försäkringen, vilket den gjorde på ett bolag men inte ett annat. Vi kan heller inte alltid veta alla turer som kanske gjorts inom sjukvård osv. Så journalutdrag med förälders medgivande kan ibland behövas för bedömningen.
Det är inte bara, märkte vi. Vi var dock med från början på vår lille så vi visste vart vi skulle hämta ut journaler. Soc kanske vet eller om man kan fråga föräldrarna om det är möjligt.

Känner att vi hade tur, att vi teckande i "tid" för det kommer fram mer och mer saker med denne lille kille, som kanske en dag ska tas ut på försäkringen.

Undrar du fler saker så fråga gärna, svarar om jag kan :)
 
Sv: Varning för att söka hjälp för sitt barn...

det hade väl varit värre om h*n INTE hade fått hjälp, så hade det ju verkligen kunna blivit nått kvar i kroppen å legat å grott i massa år å sen in på psyket...

på dom!!! klart ungen ska ha hjälp, det är väl snarare mobbarna som inte ska försäkras isf, DE kanske blir värsta gangsterna när de blir äldre :devil:
 
Sv: Varning för att söka hjälp för sitt barn...

Det låter fruktansvärt vansinnigt. Det här tycker jag att du ska gå vidare med! För det första, hur har de fått den informationen? Kan det vara ett brott mot PUL eller är det så lätt att ta reda på huruvida en försäkringstagare söker vård av något slag? För det andra, ett sådant agerande från försäkringsbolagets sida kan bara leda till att föräldrar i större utsträckning låter bli att söka hjälp för sina barn som mår psykiskt dåligt, vilket inte på något sätt är till gagn för barnet.
 
Sv: Varning för att söka hjälp för sitt barn...

Ska kolla upp allt som behövs.
Men det är lite märkligt med familjehemsbarn, våran grabb hade ingen husläkare första tiden (1,5 år), sedan helt plötsligt så tillhörde han samma som vi andra, utan att vi hade fått någon information om detta.
När man ska göra ny försäkring, frågar de även om föräldrars ev. smittsamma sjukdomar, tex hepatit C?
 
Sv: Varning för att söka hjälp för sitt barn...

Nej inte då vi gjorde. Det kanske också kan skilja mellan bolag men det är ändå barnet som ska försäkras inte föräldrarna så jag tror inte det.
Med ena försäkringen så skrev vi i papper själva och skickade in och med den andra kom det hem en gubbe som hjälpte oss med pappren, det bolaget gjorde tydligen så.
 
Sv: Varning för att söka hjälp för sitt barn...

Helt sjukt..... Min son är försäkrad i Folksam, men de har lagt en reservation på hans ena tumme, på grund av att han en gång skar sig i den och fick sätta två stygn i den...... Enligt läkaren är tummen helt återställd och inga framtida men kan ses, men trots det får han absolut ingenting om han skadar just den tummen igen :crazy:
 
Sv: Varning för att söka hjälp för sitt barn...

Det låter fruktansvärt vansinnigt. Det här tycker jag att du ska gå vidare med! För det första, hur har de fått den informationen? Kan det vara ett brott mot PUL eller är det så lätt att ta reda på huruvida en försäkringstagare söker vård av något slag?

När man tecknar försäkring på sitt barn har bolaget rätt att kräva ut journaler från BVC, skolhälsovård etc. (Det står i villkoren.)

Mitt ena barn har reservationer för atopiska sjukdomar pga att vi rådfrågade BVC om de lindriga eksem barnet hade.
 
Sv: Varning för att söka hjälp för sitt barn...

Gud, jag tänker aldrig byta bolag på Sebastian då :crazy: Han har visserligen bara haft ett enda problem, men han gick på mjölkfri kost sitt första halvår i livet, och det kan dom säkert få till mycket konstigt då..

Själv kan jag varken byta försäkring eller skaffa livförsäkring för att jag finns inom psykvården, så då dom bedömer att risken för självmord hos mig är väldigt hög. Konstigt nog, då jag aldrig någonsin övervägt självmord. Visst har man känt många dagar "åååh, jag skulle vilja lägga mig ner och dö bara, så att allt går över" men det anser jag vara en ganska stor skillnad :crazy:

Jag ville teckna en livförsäkring efter att vår son föddes, för att kunna lämna en trygghet åt honom ifall något skulle hända mig. Hans pappa hade redan en, och höjde den samt ändrade lite förmånstagare osv. Men det känns tråkigt att inte lämna någon sorts säkerhet efter sig, för begravning och annat exempelvis.
 
Sv: Varning för att söka hjälp för sitt barn...

Helt sjukt..... Min son är försäkrad i Folksam, men de har lagt en reservation på hans ena tumme, på grund av att han en gång skar sig i den och fick sätta två stygn i den...... Enligt läkaren är tummen helt återställd och inga framtida men kan ses, men trots det får han absolut ingenting om han skadar just den tummen igen :crazy:

VA?? :crazy: Hur tänker de då?
 
Sv: Varning för att söka hjälp för sitt barn...

Men hallå, ibland blir jag förvånad över att folk verkar tro försäkringsbolagen är någon sorts hjälporganisation :crazy:. Det är väl inte så konstigt att dom är försiktiga- det är ett företag som måste överleva liksom alla andra företag. Går inte att försäkra in människor och djur bara för att vara snälla liksom- hur länge skulle ett sådant bolag överleva?
 
Sv: Varning för att söka hjälp för sitt barn...

Ingen aning, jag kan förstå om de reservera inför sådant som kan ge framtida men, men när det inte finns några sådana indikationer? Och när det i journalen dessutom sägs att tummen är helt återställd och inga men kommer uppstå.......
 
Sv: Varning för att söka hjälp för sitt barn...

Hej igen och tack för alla svar.
Nej, givetvis är inte försäkringsbolagen någon sorts hjälporganisation.
Men som du ser på de andra svaren så är inte vi de enda som fått avslag på försäkringen på välidgt märkliga grunder.

Jag skulle förstå det om det handlade om sådant som givit bestående men och som säkert kommer att orsaka kostsamma läkarbesök i framtiden. Men en tumme som blivit sydd med två stygn? Mitt barn som behövde få prata av sig med någon professionell efter mobbing men nu mår bra??

Vi har som tur var redan en försäkring på vårt barn, vi hade tänkt byta bolag för hela familjen eftersom det skulle bli enklare att ha alla på samma, men nu struntar vi givetvis i det. Jag tycker ändå att försäkringsbolagen skjuter sig i foten om de sätter reservationer på småsaker som inte på något sätt behöver ge men i framtiden. Eller som t o m läkaren själv säger inte ger men i framtiden.

Vi ska kolla med andra bolag än Trygg-Hansa, för jag har fått veta att alla bolag inte är lika hysteriska på att sätta reservationer för petitesser. Bäst att gynna de bolag som har sinner för proportioner och då passar jag på att varna för Trygg-Hansa iallafall.
 
Sv: Varning för att söka hjälp för sitt barn...

Ska man skita i att få hjälp till sitt barn med tanke på att det sedan inte kan bli fullförsäkrat,

Nej man skall försäkra barnet tidigt, helst redan innan det är fött.
Och sedan hålla sig till samma försäkring hela tiden.
Då så får man minst problem.
 
Sv: Varning för att söka hjälp för sitt barn...

Det brukar vara så att man godkänner att de kollar journaler + att man måste uppge om man har sökt någon form av läkarvård de senaste åren i samband med ansökan. Det jag tycker är orimligt är att inte friskförklarade får någon ersättning. Jag var tex sjukskriven för sammandragningar under min graviditet, pga detta kommer jag alltid att ha en klausul med reservation mot skador runt bäckenet, livmodern etc i min försäkring.

(Är det förresten Martha Nussbaum på din bild???)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 496
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 185
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 080
Senast: Amk
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 813
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp