VARNING -ALN etc.

tinafinis

Trådstartare
Tänk på att INTE använda bilder från tex ALN när ni lägger upp annonser, inte ens dom stämplade.
Dom skickar en rätt dyr räkning via mailen utan förvarning.
En vän fick en på över 1000 kr....

Sv: VARNING -ALN etc.

Ja, förståss. Men att skicka en faktura utan förvarning eller ens ta reda på hur gammal personen är som gjort det var kanske lite knas.
Dom kunde ju ringt först tex. Telnr stod där.
Har med "knyckt" nån bild nån gång. Nu vågar jag inte det alla fall!

Jag förstår inte problemet. Företaget har alla rätt i världen att debitera för användning av copyrigtskyddad bild. När ska folk börja använda hjärnkontoret innan de snor bilder från alla möjliga ställen?

Jag vet. Men i detta fallet handlade det om en person som har många år kvar till 18. Dom tog inte ens reda på detta och sände faktura via mailen till henne.
Borde dom inte ringt upp och kollat med henne, talat om situationen och talat om att det kommer att komma en faktura, att dom vill veta målsman och sådant??
Det var problemet i detta fall + en varning till alla då jag sett en del anonser eller bilder som ligger ute från just i detta fallet aln.

Hur är det då med bilder som man fått sänt till sig på tavla från dessa företag och betalat för, om jag skannar det och använder det?

Då ska de ta kontakt med målsman eftersom personen inte är myndig. Jag vet inte vad lagen säger om ett sånt fall. Knyckt bilder har vi nog allihopa gjort, men man ska vara väldigt försiktig med att använda bilderna på nätet. Tror ALN har hittat ett bra sätt att försöka stoppa olaglig stöld och även tjäna lite extra pengar, jag själv har förvarnat personerna att ta bort bilden annars blir det en anmälan.

TJT: Du har betalt för en tavla, jag skulle ha kontaktat företaget innan man scannar bilden och lägger ut den på internet t.ex. och hör vad dom säger om det

Det har jag gjort, scannat en tavla o lagt ut på nätet... Får väl höra med dom.

Ja, jag skrev ett mail till aln och frågade och berättade om situationen, hennes ålder och sådant samt hörde om dom inte skulle kontakta målsman i detta fallet. Nu kunde dom ju inte veta hur gammal denna här var genom en annons.

Men visst borde det vara målsman som "står" för annonsen om säljaren är minderårig?

och varför går du in så "djupt" att du börjar maila företaget? Jag tycker att det är sånt inblandade parter ska sköta. Tips och råd kan man ge men själva kontakten med företaget måste ändå den det berör (elelr målsman i det här fallet) ha.

Det är väl rätt basic att man inte får använda ALN:s bilder hur som helst? Proffsfoton är ju ändå proffsfoton av en eller annan anledning.

Köper du en tavla eller bild, så är det en tavla eller bild du köpt. Inte rätten att publicera.

Jag vet ett företag som som är prisvärt att köpa publiceringsrätt på bilder. Kan ju inte skriva det här... För 100 kr får man använda bilder på internet och det tycker jag är okej. Vet ett företag som tar 625 kr för att använda bild på internet för kommerciellt bruk, dvs annonser o.s.v.

Rent allmänt bör man fråga innan man publicerar andras bilder, även om det inte är "proffs-bilder".

Vet inte hur det fungerar om en person som inte är straffmyndig publicerar bilder?

Jo...det finns ju också en sida som har "öppet arkiv". Man får använda deras proffsbilder på internet, om man låter deras logga sitta kvar. De har bl.a. bilder i arkivet på (i princip alla) hästar som vunnit på Solvalla, Örebro och Sundbyholm de senaste två åren. :)

Ghost kanske känner igen den här hästen i så fall? ;)

lopp_5.jpg

Ooooops, Ina får något mordiskt i rösten när hon pratar om den blå huvan.... :rofl::rofl:

Men plockar man bort hälften av prylarna så ser hon bekant ut... :D

Men visst borde det vara målsman som "står" för annonsen om säljaren är minderårig?

och varför går du in så "djupt" att du börjar maila företaget? Jag tycker att det är sånt inblandade parter ska sköta. Tips och råd kan man ge men själva kontakten med företaget måste ändå den det berör (elelr målsman i det här fallet) ha.

Det är väl rätt basic att man inte får använda ALN:s bilder hur som helst? Proffsfoton är ju ändå proffsfoton av en eller annan anledning.
Djupt pga bekant till familjen samt att hon inte ville prata med sin mamma.
Ville vara sjysst och skrev ett mail till aln och hörde mig för lite. Fick ett klokt mail tillbaka så det finns nog ingen annan utväg än att tala med målsman.

Det står ju på bilden... :idea:

Om inte annat kan man ju kolla bildens egenskaper för att se var den kommer ifrån... :idea:

Köper du en tavla eller bild, så är det en tavla eller bild du köpt. Inte rätten att publicera.

Jag vet ett företag som som är prisvärt att köpa publiceringsrätt på bilder. Kan ju inte skriva det här... För 100 kr får man använda bilder på internet och det tycker jag är okej. Vet ett företag som tar 625 kr för att använda bild på internet för kommerciellt bruk, dvs annonser o.s.v.

Rent allmänt bör man fråga innan man publicerar andras bilder, även om det inte är "proffs-bilder".

Vet inte hur det fungerar om en person som inte är straffmyndig publicerar bilder?

Bilder & stöld är en hel historia. Jag brukar dra ett hot mail innan fakturering. Men är det annons där det är publicerat skiter jag in vem eller vad som lagt ut den. Det är ett brott mot upphovsträttslagen, punk slut. Då kommer en faktura!

*Jag kan sälja en bild för nån hundralagg i en högupplösning, men den får bara andvändas för privat bruk.
*Jag kan sälja en bild som man får andvända till sin privata hemsida men allt utan att tjäna pengar.
*Jag kan sälja en bild som tidningen för andvända för att tjäna pengar på (typ första sidan Aftonblaskan) och ett par tusen för den.
*Eller så kan jag sälja allt som har med bilden att göra, ägande rätt och kanske få 6-8 papp för det.

Att låna en bild på nätet tycker många är "oskylldigt", men det tycker nog inte ALN:s fotograf som har utrustning för XXX´000:-

Det är som att ta godis från små barn ... oskjysst!

*kl*

Så då är det inte tillåtet att lägga ut bilder man hittat på nätet för allmän beskådan? Typ som i tråden "Gissa hästen på bilden"?
Naiv som jag är så trodde jag att det gällde bilder för kommersiellt bruk?

*kl*

Så då är det inte tillåtet att lägga ut bilder man hittat på nätet för allmän beskådan? Typ som i tråden "Gissa hästen på bilden"?

Nej, det är inte tillåtet att lägga ut "hittade bilder" på nätet för allmän beskådan. Jag tror dock inte att fotograferna går lika hårt åt dessa publiceringar, som de gör mot de som använder bilder på egna hemsidor och i annonser.

*kl*

Regelrätt: nej.

Men... Det är som samma med fortkörning. Du får inte köra över 70, 90, 110... men de flesta ligger ändå 10km/h över...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
942
Senast: corzette
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 245
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar