Varning - är du försäkrad av en medhjälparförsäkring?

Bowman

Trådstartare
Har du läst det som står i det finstilta när det handlar om medhjälparförsäkringar? Ger försäkringen det ersättningsskydd du förväntar digi händelse av en olycka. Hur är det med invaliditet?

Många hästverksamheter använder sig av denna typ av försäkring i tron att den även skyddar den som arbetar på gården. Men vid en olycka så kanske inte försäkringen täcker det du väntat dig.

Vad har du för erfarenheter av denna typ av försäkring?
 
Sv: Varning - är du försäkrad av en medhjälparförsäkring?

Jag har ingen erfarenhet av den med fnular på den. Har en anställd som omfattas av annan försäkring, men har samtidigt en tjej som hänger mkt i stallet o hjälper till på fritiden. Har dock inte hunnit kolla upp medhjälparföraäkringen ännu, men den täcker väl knappast anställda.
 
Sv: Varning - är du försäkrad av en medhjälparförsäkring?

De flesta brukar uppmana till att se över sina egna försäkringar också just när det handlar om häst då det inte alltid är så att medhjälparförsäkringar eller andra försäkringar på gården är särskilt omfattande..som med andra försäkringar kan det vara en ganska låg nivå som man har så man bör alltid kolla extra noga runt den försäkringen man valt och dess villkor. Är den inte tillräcklig så ska man om nödvändigt ta en annan försäkring också för säkerhetsskull.

Tex agria som många förlitar sig på dess incidentförsäkring som sägs ska täcka skador för den som hanterar försäkrad häst, men tittar man närmare på den är den rätt värdelös..
 
Senast ändrad:
Sv: Varning - är du försäkrad av en medhjälparförsäkring?

Är ju lite faran med just medhjälparförsäkringen. Någon kommer till ett hästställe som praktikant exempelvis och tror att den som driver verksamheten har en täckande försäkring. Har sett flera exempel där man söker hästskötare och praktikanter både på Hästnet och här på Bukefalos där man hänvisar tii medhjälparförsäkringen i platsannonsen. Men den trygghet som en medhjälparförsäkring ger skiljer sig rätt mycket från den en avtalsförsäkring ger...
 
Sv: Varning - är du försäkrad av en medhjälparförsäkring?

Jag skulle vilja säga att det gäller de flesta försäkringar men det är synd att man inte blir mer upplyst om att försäkringar ofta går att bygga på, eller att man minst alltid ska läsa igenom villkor som försäkringstagare.
De allra flesta försäkringar är bara på en basnivå och det är sällan man får info om att det går att försäkra upp utan att man kontaktar ett ombud tex på egen hand.
Detta ska man tänka extra på som anställd iom att arbetsgivaren eller anläggningen uppfyller kraven så fort denne har en försäkring oavsett innehåll nästan tyvärr..

(jag fick lära mig det bara häromveckan förövrigt på min hemförsäkring..att man inte lär sig att det ofta bara är en bas/låg försäkring man valt men att man kan bygga ut den (betala mer givetvis då) för att få en mer omfattande försäkring)

Ett tecken är ju ofta, är försäkringspremien låg kan man nästan anta att försäkringen inte är så omfattande
 
Sv: Varning - är du försäkrad av en medhjälparförsäkring?

Har du läst det som står i det finstilta när det handlar om medhjälparförsäkringar? Ger försäkringen det ersättningsskydd du förväntar digi händelse av en olycka. Hur är det med invaliditet?

Många hästverksamheter använder sig av denna typ av försäkring i tron att den även skyddar den som arbetar på gården. Men vid en olycka så kanske inte försäkringen täcker det du väntat dig.

Vad har du för erfarenheter av denna typ av försäkring?

personligen hade jag rådgivit samtliga oavsett ämne att man öht aldrig förlitar sig på andras försäkringsskydd gentemot andra, då andras skydd ffa täcker den som försäkrat, lite krasst och generellt summerat. Man behöver alltid oavsett fall, en helt egen försäkring som man har koll på vad den täcker..
 
Sv: Varning - är du försäkrad av en medhjälparförsäkring?

personligen hade jag rådgivit samtliga oavsett ämne att man öht aldrig förlitar sig på andras försäkringsskydd gentemot andra, då andras skydd ffa täcker den som försäkrat, lite krasst och generellt summerat. Man behöver alltid oavsett fall, en helt egen försäkring som man har koll på vad den täcker..

Håller med dig helt och fullt där Mackan. Tyvärr är väl ofta de som praktiserar unga som inte tänker mycket på det här. De tror att de har ett gott försäkringsskydd i och med att "arbetsgivaren" går ut så öppet med den och ofta själva tror att den räcker...
 
Sv: Varning - är du försäkrad av en medhjälparförsäkring?

Har du läst det som står i det finstilta när det handlar om medhjälparförsäkringar? Ger försäkringen det ersättningsskydd du förväntar digi händelse av en olycka. Hur är det med invaliditet?

Många hästverksamheter använder sig av denna typ av försäkring i tron att den även skyddar den som arbetar på gården. Men vid en olycka så kanske inte försäkringen täcker det du väntat dig.

Vad har du för erfarenheter av denna typ av försäkring?

Genom att alltid själv se till att ha en försäkring behöver man inte vara oroad om arbetsgivaren inte skulel ha de även om denna säger att den har de.
 
Sv: Varning - är du försäkrad av en medhjälparförsäkring?

Vilka typer av försäkringar menar du?
Jag har flera stycken och de är anpassade både för anställda, kunder och tillfälliga besökare.
 
Sv: Varning - är du försäkrad av en medhjälparförsäkring?

Vilka typer av försäkringar menar du?
Jag har flera stycken och de är anpassade både för anställda, kunder och tillfälliga besökare.

Mmm...
Vill du definiera frågan? Vad jag önskar belysa var faran med att tro att medhjälparförsäkringen är lika bra som en avtalsförsäkring. När det gäller en anställning så är avtalsförsäkringen generellt den bästa. Men som flera redan skrivit så är det bra att "försäkra upp sig" med en egen "ridsäker försäkring" och en vanlig olycksfallsfösäkring. Det handlar ju om att både skydda sig för kostnaderna vid en olycka och ev. invaliditet men även inkomstbortfall.
 
Sv: Varning - är du försäkrad av en medhjälparförsäkring?

Avtalsförsäkring är dyr för vad man får.
Billigast och enklast är att skaffa den enskilde anställde en olycksfalls- och sjuk-försäkring.
Så är den försäkrad även på sin fritid.
Då så slipper man också trasslet om det var arbetstid eller inte när en olycka sker.
 
Sv: Varning - är du försäkrad av en medhjälparförsäkring?

Avtalsförsäkring är dyr för vad man får.
Billigast och enklast är att skaffa den enskilde anställde en olycksfalls- och sjuk-försäkring.
Så är den försäkrad även på sin fritid.
Då så slipper man också trasslet om det var arbetstid eller inte när en olycka sker.

Problemet är väl bara att många som söker arbetskraft och praktikanter till sina verksamheter idag hänvisar till sin "medhjälparförsäkring". De till och med nämner det i platsannonserna. Och det gäller alla verksamheter - hopp, dressyr, galoppen och ridskolorna...
 
Sv: Varning - är du försäkrad av en medhjälparförsäkring?

Avtalsförsäkring är dyr för vad man får.
Billigast och enklast är att skaffa den enskilde anställde en olycksfalls- och sjuk-försäkring.
Så är den försäkrad även på sin fritid.
Då så slipper man också trasslet om det var arbetstid eller inte när en olycka sker.

Fast fortfarande är det verkligen a och o att personen själv har en bra försäkring för egen del.
Jag förstår öht inte att det finns folk som litar på arbetsgivarens påstådda försäkring som skydd för sig själv. Det är otroligt tokigt i sammanhanget. Arbetsgivarens eventuella försäkringar är som tidigare sagt, framför allt gjorda för att skydda arbetsgivaren, inte den anställde...Det är så försäkringar funkar oavsett vad de gäller.
 
Sv: Varning - är du försäkrad av en medhjälparförsäkring?

Fast fortfarande är det verkligen a och o att personen själv har en bra försäkring för egen del.
Jag förstår öht inte att det finns folk som litar på arbetsgivarens påstådda försäkring som skydd för sig själv. Det är otroligt tokigt i sammanhanget. Arbetsgivarens eventuella försäkringar är som tidigare sagt, framför allt gjorda för att skydda arbetsgivaren, inte den anställde...Det är så försäkringar funkar oavsett vad de gäller.

Instämer helt. Och försäkringarna är inte något som Arbetsmiljöverket bryr sig om. Det är något som är helt upp till arbetstagaren och arbetsgivaren att förhandlal om. Och arbetsgivaren skyddar sig själv först...
 
Sv: Varning - är du försäkrad av en medhjälparförsäkring?

Fast fortfarande är det verkligen a och o att personen själv har en bra försäkring för egen del.

När jag hade anställda så ordnade jag det genom att skaffa och betala en sådan försäkring för den anställde.
Det tyckte jag var en bra lösning.
 
Sv: Varning - är du försäkrad av en medhjälparförsäkring?

Så gjorde vi också. Betalar ett år i taget så behöver man inte fundera så mycket mer på det. Typ 1500kr har det kostat.
 
Sv: Varning - är du försäkrad av en medhjälparförsäkring?

Så gjorde vi också. Betalar ett år i taget så behöver man inte fundera så mycket mer på det. Typ 1500kr har det kostat.

alltså har ni skaffat en egen personförsäkrning för den anställde? dvs inte en arbetsgivarförsäkring utan en försäkring den anställde står som i namn, själv? varför?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Var osäker på vilket prefix jag skulle välja eftersom jag avser diskutera både förskola och skola, men det fick bli Skolbarn till slut...
Svar
18
· Visningar
5 928
Senast: Sol
·
Tjatter Richard III var den siste engelske kung som dog på slagfältet. Hans död gjorde slut på det blodiga Rosornas krig och – säger vi nu –...
30 31 32
Svar
629
· Visningar
16 781
Senast: Emtherlia
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 939
Senast: NotlikeI
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg :p Jag skadade mig ganska allvarligt efter fall från häst i april 2013. Landade på ländryggen vilket...
2
Svar
25
· Visningar
3 737
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Ramla av varje uteritt?!
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp