Varmt på benen?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Efter att ha frusit som en nakenhund i stallet idag insåg jag att jag verkligen måste ha något mer/bättre på underkroppen, särskilt som det trots allt ändå är +3.C ute nu och det lär bli ännu kallare i vinter.
Problemet är bara att jag inte vet vad jag vill ha. Eller rättare sagt, jag är helt på det klara med vad jag inte vill ha, nämligen:
- Tjockt och bylsigt
- För långa ben

Just det senare lär ju bli ett ganska påtagligt problem när man är begåvad med 72 cm långa ben men samtidigt har ett midjemått på 67 cm/stl. S :meh:

Så, har ni några tips på täckbyxor eller annat varmt och gosigt till underkroppen som inte är jättebylsigt och kort i benen?

Jag köpte två grejer på Hööks förra året. Ångrar djupt jag inte fått tummen ur tidigare.

Termochaps. De är korta och täcker framsidan av låren o lite över knäna typ. Värmer oerhört mycket mer än man tror även bara sådär. Men framförallt toppen att rida i oavsett pass.

Termokjol. Rätt lång o omlottknäppt. Jättetrevlig att bara ha utanpå i stallet o funkar fint att rida hyfsat i om det inte blåser för mycket i trav o galopp. I skritt kan man vika den runt benen.

Fattar inte hur jag levde innan dessa två plagg, de och dunjackan ligger i stallet nu inför vinter :love:

Termoleggings (jag har ett par från Hööks som är bra), höga strumpor i ull över termoleggingsen (men under ridbyxorna) och sen vinterridstrumpor utanpå ridbyxorna och eventuellt termoridstövlar utanpå det. Kombinera med ridkjol.

Ridkjol!!
Och därtill knälånga ullestrumpor. Typ ridstrumpor alltså, fast jag har några i ylle av nåt slag. Säkert köpt i en 'vanlig' klädesbutik.

Plus såklart ett bra underställ.

Jag lever i mina thermokjolar. Har flera i olika tjocklekar och längder för att kunna variera beroende på väder och temperatur. Rider förvisso inte i dem men groomar och är ute i ur och skur och ofta långa dagar. Mina utan tvekan favoritplagg att ha i hästmiljöer. Skulle jag behöva rida i kallt väder hade jag föredragit bra underställ om det inte är snorkallt ute

Efter att ha frusit som en nakenhund i stallet idag insåg jag att jag verkligen måste ha något mer/bättre på underkroppen, särskilt som det trots allt ändå är +3.C ute nu och det lär bli ännu kallare i vinter.
Problemet är bara att jag inte vet vad jag vill ha. Eller rättare sagt, jag är helt på det klara med vad jag inte vill ha, nämligen:
- Tjockt och bylsigt
- För långa ben

Just det senare lär ju bli ett ganska påtagligt problem när man är begåvad med 72 cm långa ben men samtidigt har ett midjemått på 67 cm/stl. S :meh:

Så, har ni några tips på täckbyxor eller annat varmt och gosigt till underkroppen som inte är jättebylsigt och kort i benen?
Jag är allergisk mot bylsigt.
Tights under ridbyxorna och ridkjol över.

Tack för alla tips! :bow:
Trodde inte att olika typer av underställ/leggings kunde vara värmande nog, men ska kanske ge det en chans trots allt. Och så se om jag hittar någon passande ridkjol!

Ridkjol är räddningen! Jag lever nästan i min från november till mars. Jag tror inte jag använt termoridbyxorna en enda dag sedan jag skaffade kjolen. Mycket mer rörlig i kjolen. Jag har den från Uhip. Förra året utökade jag med en ridkappa också. Samma princip men snäppet varmare, så den har jag bara när det är riktigt kallt.

Ridkjol är räddningen! Jag lever nästan i min från november till mars. Jag tror inte jag använt termoridbyxorna en enda dag sedan jag skaffade kjolen. Mycket mer rörlig i kjolen. Jag har den från Uhip. Förra året utökade jag med en ridkappa också. Samma princip men snäppet varmare, så den har jag bara när det är riktigt kallt.

En följdfråga: jag har en Uhip ridkjol men jag har aldrig ridit i den för jag är orolig att blixtlåset ska skava på sadeln. Jag är medryttare så sadeln är ju inte min. Har du upptäckt nåt skav på sadeln från ridkjolen?

Underställ i merinoull och så ett i fleece ovanpå det. Täckbyxor brukar jag köpa några som är tänkta till utförsåkning, de brukar inte vara så bylsiga men å andra sidan är de inte så hållbara när man till exempel drar hovraspen över dem. Har funderat på Stiernas termobyxor men de faller på skoningen, klarar inte av att rida med sådant. Kjol tror jag är bra om man bara ska rida.

Hej, jag hittade en sömmerska av ridkjolar på nätet Du beställer efter dina mått, kan välja mellan olika färger bävernylon alt. galon. Rekomenderas VARMT. Dessutom mkt prisvärt och nu syns jag bättre i jakttider. Höll på att bli galen på alla mörka färger på ridkjolar i affärerna...

Mellanlager, är det alltså meningen att man ska ha underställ -> strumpbyxa -> ridbyxa ? :confused: omständligt!

OnT: Jag har ridbyxor i softshell med en fleeceliknande insida, de ser ut precis som vanliga ridbyxor men är MYCKET varmare. Mina är ifrån Granngården, covalliero. Till det kör jag en knälång fodrad jacka. Väldigt smidigt och varmt. :up:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka