Varmt i april/maj inom Europa?

Centaur

Trådstartare
Var är det tillräckligt varmt för att sola och bada i april eller början på maj? Helst inom Europa. Inte Kanarieöarna eller Turkiet...

Ska finnas vacker natur och fina stränder. Inget partyställe med jobbiga inkastare!! Vattentemp ca 20 grader eller mer.

Har kollat lite på Sardinien och olika grekiska små öar, även Kroatien. Någon som varit där på våren? :)

Har varit på Malta i början på maj.Definitivt inte över 20 + i vattnet då. Inte så mycket natur och endast ett fåtal sandstränder ,mest klippstränder. Trevlig ö men
grannön Gozo är finare och bättre stränder. Svårt att hitta något ställe med över 20 + i vattnet runt medelhavet i april/maj. Sola går det säkert .Södra Spanien neråt Gibraltar hade jag valt. Vacker natur ,många utflyktsmål. Bla PREstuteri med shower. Kultur om du vill åka någon timme och dagsturer till Marocko

Jag har badat i hav/ icke uppvärmd pool i början av maj i Grekland. Men-kan inte säga att det var en njutning. Mer att jag kom i pga jävlar anamma...:nailbiting:
Det var rätt ostadigt väder också..

Var på Kreta i mitten på maj en gång. Hade absolut inte åkt dit tidigare!
Var sen på Kreta i början på augusti en annan gång och det vädret passade mig bättre.

Så med den vetskapen om vädret i södra europa i maj så åkte vi istället till Gran Canaria i början på maj och hade superväder. Vet att du inte vill dit men säger bara att det var STOR skillnad.

Låter inte så skönt. :p

Kanske måste längre söderut för att få ordentlig värme? Någon som varit i Egypten på våren?

Låter inte så skönt. :p

Kanske måste längre söderut för att få ordentlig värme? Någon som varit i Egypten på våren?
Vi var på Kanarieöarna första veckan i april förra året och då kom den riktiga värmen dit för året, tidigare hade det inte varit riktigt badväder.
Egypten är ju i princip alltid badbart i havet eftersom det är format som det är. I december var det blåsigt och inte tokvarmt, tror våren där är bättre. Men, det är ju inget land att åka och turista i utan man är ju hänvisad till att hålla sig inom hotellet och turiststråken eller åka på guidade turer. Men vill du snorkla så är ju röda havet fantastiskt!

Vill bara ligga på stranden och bada och ha det lugnt och skönt. :) Är det tryggt att åka till Egypten (Hurghada eller Sharm) nu?

Vill bara ligga på stranden och bada och ha det lugnt och skönt. :) Är det tryggt att åka till Egypten (Hurghada eller Sharm) nu?
I turistorterna är det "tryggt", så länge man sköter sitt och inte blir skraj för att polisen har automatvapen... Det har byggts upp ett nytt ställe en bit utanför Marsa Alam som heter Port Ghalib, dit är vi sugna på att åka! Vi var ju i Hurghada och där har alla hotell längs havet en egen strand :up:

Roda havet har en yt-temperatur pa runt 26*C under vintern da det ligger over en "tectonic fault". "Sprickan till underjorden":p i Roda Havet ligger i mitten ungefar och tacks av en massa 'sediments' som har en temperatur av runt 60*C aret runt (som bekant stiger varme uppat, sa det varmer ytvattnet till en bahaglig temperatur av 26-28*C ;)). Da havet inte har nagra inlopp och nast intill inget tidvatten ar det mycket lite "rorelse" i vattnet och temperaturerna darfor tamligen statiska.

Jag tycker det är så fult på Kanarieöarna. :o

Men asså, jag tycker att vulkanlandskap har sin charm. Inget jag skulle vilja bo i, men himla vackert.

Sedan så är Kanarieöarna ingen homogen plats. Till exempel Gran Canaria har alla klimatzoner och är grymt vackert, grönt och läckert på många ställen utanför badorterna.

Jag har flera år varit mellan Nice och Cannes i april. Det har varit underbart på stranden, men Medelhavet har varit som svenskt sommarvatten.

Som andra skrivit är det svårt med varmt vatten så tidigt på säsongen. Möjligen skulle Cypern eller norra sidan av Sicilien fungera. (Till södra sidan av Sicilien kommer kallt vatten från Atlanten in via Gibraltar, kanske därför det är kallt på Malta också). Har varit på Grekisk ö i maj, lagom varmt men fortfarande ganska svalt i vattnet (möjligen 20 grader). Annars får du ta något ställe med varma källor där man kan bada ute. Förutom Island finns ett bälte genom Centraleuropa som inkluderar bl a Budapest och Wien, men då får du förstås ingen strand ;) bara poolkant och 27-35 i vattnet.

Ja, vet att det är lite svårt med vattentemp såhär på våren. Orkar inte flyga så långt, runt 5 timmar är max. Jordanien ser fint och spännande ut men det var väldigt dyrt att åka dit jmf med andra sol&bad resor.

Jag gillar inte att bada i pool pga all klor därför är temperaturen i vattnet viktig. :)

Är det fint på Cypern?

Liknande trådar

Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 192
Senast: sjoberga
·
Äldre Funderar på att åka en vecka någonstans i slutet på april eller i maj. Var är det varmt då? Kreta, Mallorca, Cypern eller Kroatien är...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 002
Senast: golit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar