Varmt hösilage

eyz

Trådstartare
Upptäckte att hösilaget var varmt när jag skulle ta en kaka från balen. Ska det vara så? Balen står i solljuset men den var även varm igår och då hade det inte varit soligt öht så värmen borde inte kommit utifrån.

Kort fråga - hoppas på snabbt svar. :)

Sv: Varmt hösilage

Värme i hösilagebal är någon sorts process. Vad jag läst här så brukar man helst inte använda sådana balar.

släng bort hela balen, när det har blivit varmt har en process satts igång som gör att den jäser ohc blir dålig...

Tack båda två, det var precis det jag tänkte värme=process.

Någon idé om hur det startar? Orsak?

Det är förruttnelseprocessen som startat när balen blir varm. SLÄNG hela balen!

När balarna plastas så avbryter man den naturliga förruttnelsen genom att man stänger ute syret. Resultatet blir i stället konserverat gräs = ensilage (som i torrare form kallas för hösilage).
När balen öppnas kommer syret in igen och processen kan sätta fart igen. Det är därför man bör göra av med balarna ganska snabbt - ju varmare ute, desto kortare hålllbarhet.

Tack för bra svar.

Balarna går åt ganska fort, vi är många som delar. Dock upptäckte jag att hela framsidan var något möglig dessutom, förmodligen har det kommit in regnvatten just där.

När vi öppnar en hösilage bal så "sprättar" vi upp hela balen...just för att komma ända in i "kärnan". Det är i "kärnan" som det hela börjar.
Men om man då "sprättar upp hela balen och fluffar upp allt så blir det ingen procces....

Ett litet tipps som verkligen funkar...:idea:

Det är nog inte så många som har utrymme att fluffa upp en hel rundbal när den öppnas. Sen är det nog ändå så att det inte alltid funkar så ändå, för hösilaget måste torka för att processen inte ska starta. Och är det inte "nästan hö" redan innan det plastas så hinner det inte torka innan det börjar ruttna.

KL

Lånar tråden lite...
Hur länge tycker ni att rundbalar kan stå öppnade nu? Balen står inomhus. Mellan 0 och 15 grader varmt.

Jag har problem med att hösilaget är/blir varmt fort. Vad kan orsaka att dom blir varma fortare än dom borde?

Det är väldigt olika hur länge de håller sig fräscha, bland annat beroende på torrsubstanshalt.
Mina balar klarar 8-9 dagar utan att ta värme - det är nära nog plastat hö.
Dina balar kanske bara klarar 2-3 dagar.

Det finns inget "fortare än de borde" utan man får anpassa sig helt enkelt.
Eller sprida ut och fluffa upp rubbet, så att det kanske hinner torka innan det börjar ruttna...

Det vet jag men det jag undrade över var om själva konserveringen, balarnas förvaring m.m. påverkar hur fort dom blir varma efter öppnandet.

Är balen dålig vid öppnandet förstår jag att den blir sämre fortare men om den är okej vid öppnandet och är varm redan dagen efter?

Jag har inte varit med att dom har blivit varma så fort som dom blir nu tidigare.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar