Varmskoningens avvecklande

P

Pelle_P

Kan det vara en av orsakerna till den utbredda bärransrötan ?
Tidigare när var och varannan häst, skoddes med varmriktade skor,förekom det sällan bärrandsröta,och jag misstänker att man brände bort bakterien, när man verkat ner och brände till ytpassformen.
Nytillkommna bakterieangrepp verkades bort vi nästa skoning, och bärandsytan steriliserades med skon.
Någon annan som har några teorier ?

Har faktiskt själv varit inne på den teorin.
Mycket kanske för att jag nog är "arbetsskadad" - är mikrobiolog med bakterier som specialitet.
Men jag kanske inte var/är helt fel ute i alla fall...

Sen bidrar nog "hemmaverkningar" med dålig decinfisering av verktygen till en stor del av fallen.

För det kan väl inte vara så att hovslagarna inte decinfiserar sina verktyg mellan varje kund.......

hmm, intressant teori, men det kan mycket väl vara möjligt..

i det stora hela så är det ju väldigt synd att varmskoningen försvinner mer och mer..

Mig veteligen så förekommer inte desinficering av verktyg alls,av någon.
Mig undantagen förståss.
;)
En svettig skjorta, som en ny häst lägger nosen på, var annan timma ,är ingen höjdare,med tanke på annnan smittspridning.
Kanske det vore dags för ett kvalitetsäkringssystem innom hovslagarbranchen ?

Att varmskoningen försvunnit är ganska trist, min andra hälft som bor i USA och är uppvuxen på ranch blev helt bestört när han fick höra att 99% av alla hästar i sverige kallskos, jag trodde han skulle få en hjärtattack rent av!

Vad är egentligen anledningen till att sverige slutat med det? är det ekonomiskt? utrustningen? Kan tänka mig att det är för att dom inte ids släpa smedjan men det kan väl inte vara enda anledningen?

Vilken tur att jag har en hovslagare som varmskor :)

Har inte haft några problem alls sen han började med det! *peppar peppar*

Rektorn på hovslagarskolan nånstans vid 50talet (?) avskaffade det eftersom de flesta hovslagare missbrukade varmskoningen och "brände fast" skon istället för att bara lägga den lätt mot hoven för att se var man behöver verka mer. Jag vet inte om han hade provat att ändra i utbildningen innan, men de som gjorde fel lär ju ha varit utbildade ändå så det hjälpte tydligen inte...

Ställer mig till skaran av de lyckligt lottade som har en varmskoende hovslagare :bump:, lite stökigt att behöva köra till smedjan bara, fast det kompenseras med en otroligt kunnig yrkesman som ger fiiiina hovar :).

Kan ju mycket väl vara så.. sedan kan det ju också vara så att smittan uppkommit/kommit hit under senare tid och sedan sprids med hovslagarnas verktyg mellan stallen... :confused:

Mera fullblod i vardagshästen och fullblod har sämre hovar?

Fler hästar på mindre ytor ger också större spridning av bakterier?

Fler hästar stående inomhus längre tider med följd att hovarna inte "motioneras"?

Varmare vintrar med mera blask och lera och mindre snö och hårt?

Detta är något jag funderat mycket på pga min hästs återkommande hålväggar osv. Diskuterade det mycket med veterinärerna i Skara då hon var där för operation av hålvägg förra året. De önskade att det kunde läggas pengar på forskning i det ämnet - den månaden hade de 40 hästar för operation av hålvägg! :crazy:

Men tydligen så ger operationen resultat. Det var ytterst sällan en häst kom tillbak för problem på samma hov. Så det handlar alltså om att verkligen få bort allt skadat och lite till - och detta hjälpte väl varmskoningen till med kanske!?

/C - som gärna skulle slippa eländet.

Hur förklarar vi då att många "barfota"unghästar får bärrandsröta numera om det skulle bero på obefintlig varmskoning.

Jag är väl i din ålder kan jag tänka ;) och sysslat med hästar sen ungdomen. Stötte aldrig på problemet förr i tiden och ingen hovslagare i våra trakter varmskodde.

Jag har haft hästar (island) på lösdrift sen slutet av 70-talet och det är först de senaste 15 åren jag börjat höra talas om bärrandsröta och även råkat ut för det själv. Ett riktigt gissel. Vi har endast fått det på en del barfotahästar, inte de vi skor.

Tack för komplimangen,kvinnor är aldrig äldre än 25,så det värmer ;)
Det är bara en teori jag har.
På 50-60 talet skoddes alla hästar av smeder i min hemtrakt,och med egentillverkade skor.
Vem skulle idag stå en 1/2 timme och tillverka en sko som man köper för 18 kr?
Dåremot så underlättar det jobbet med riktning och passningen att glödga,samt att slå ett extra sömhål, eller kappa som skydd för något bortverkat horn.

Ett litet tips om du fortfarande har problem med hålvägg.

Jag har sett att det ger bra resultat mot hålväggar,om man blandar till clorinlösning, i en liten balja,och låter hästen stå med hoven ,så det täcker skon + 1cm,i en kvart ca 1 gång i veckan mellan skoningarna,så har fortsatt angrepp stoppats.

Hur förklarar vi då att många "barfota"unghästar får bärrandsröta numera om det skulle bero på obefintlig varmskoning.

Samma tanke hos mig....de enda jag haft de problemen med är unghästar som gått på bete...
Min teori kan ju vara att ridhästar skos alltför sällan, på de äldre skodda travarna har jag aldrig haft dessa problem...eller att det verkas för dåligt.

De unghästar som haft problem med hålväggar och röta har min hovis fått bort på en enda verkning, men då tar han ordentligt också...inga fisverkningar där inte :D

Oj!

Clorin alltså!!! Det låter ju starkt! Men om det bara ska vara på själva sulan så kanske det kunde vara något! Bakteriedödande lär det ju vara iallafall! :)

Hon ska skos på lördag och jag är lite orolig för hur ena hoven kommer att se ut när skon kommer av. Det kanske blir clorinbad...

Tack för tipset!

Sen måste jag faktiskt hålla med Martha mfl. Min tjej fick sin första hålvägg på betet när hon var 7 månader gammal. Nya beten på 30 ha... Så inga smittor där inte! :crazy:

Tänk om det vore så.....
Nja, det är väl så att "avskaffandet" av varmskoning ligger betydligt längre tillbaka i tiden än vad "invasionen" av bärrandsröta/hålväggar (WLD=White Line Disease)i framförallt södra o västra Sverige gör.
Hästar i USA drabbas av WLD trots att de varmskos, så det håller liksom inte heller. Tävlingstravare, vuxna sådana, drabbas som Martha säger mycket sällan. Jag har skott hästar efter erkänt duktiga varmskoende hovslagare och de har ibland också visat sig ha WLD.
Det sägs på sina håll att man ser en större andel av fall med WLD hos:
1. Yngre hästar
2. Mycket äldre hästar
3. Hästar med nedsatt immunförsvar
4. Hästar med undermålig foderstat
5. Hästar med i övrigt dålig hovkvalitet

Då dessa hästar utsätts för de yttre faktorer som är verksamma, dvs bakterier och svamp, löper de större risk att få WLD.

Jag läste för en tid sen en artikel av en brittisk hovslagare som påstod att man kan komma till rätta med WLD genom att ha korta skoperioder. Jag vet inte om det stämmer men det är en intressant parallell att dra till det att tävlingstravarna så sällan drabbas.

Förresten intressant den där klorinmetoden. Påminner om ett preparat som heter Clean trax som sägs vara bra.

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 196
Senast: Marvin
·
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 449
Senast: Petrow90
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 422
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 685
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar