Varmskoningens avvecklande

Angående Clorin så är det bara koncentrerad eller i svag lösning som Clorin är skadligt i t.ex. ögon.
Men späder du det tillräkligt mycket blir resultatet koldioxid och vatten!!!

Alltså kan du t.ex. spola ner använd Clorinlösning i handfatet utan problem om du samtidigt spolar rikligt med vatten.

Och Clorin är väldigt bra som decinfiseringsmedel.
Om man sen späder det med rikligt med vatten när man "slänger" det

Dock är det absolut inte lämpligt att hälla ut det direkt i naturen eller på gödselstacken, då är det skadligt....

Jag ser framför mig hur jag försöker få unghästen att stå med hovarna i en hink. Det kommer flyga båda hinkar och klorin över hela stallet. Jag kommer att ha prickiga kläder, prickig häst och prickigt stall! :angel:

Tror jag ska börja hinkträna idag - med vanligt vatten! ;)

Min har iofs inte hålvägg, men ändock lite bärrandsröta i det pigmenterade hornlagret, han har också röta i strålen.

Jag skrubbar med grönsåpevatten och låter honom sedan stå i det (i 2 l glassburk) i ca 5 minuter. Hållt på en vecka och tycker mig se en liten förbättring. Har iofs också på en hovolja med tjära och tea tree oil. Mot kraftig bärrandsröta kanske det är för "snällt", men det är åtminstone både hälsovänligt och miljövänligt.

Är bärrandsröta vanligare längre söderut i sverige? Här uppe i NORRLAND tycker jag att det är väldigt sällan man hör talas om att en häst fått det... :confused:

Japp, enligt Skara så är det västra Sverige och Skåne som är mest drabbade. Allra flest operationer gör i Göterborgstrakten.

Så jag som Östgöte borde kunna klaga någonstans! :smirk:

Ett litet tips om hästen har svårt stå i hink med hovarna. Jag använde mina Easyboot, som jag i vanliga fall har som "reservdäck". På med tofflorna och sen var det bara att hälla i medlet. Nu körde jag iofs inte med klorin utan med stark Virconlösning. Tofflorna var lite stora till unghästen och i olika storlekar dessutom men eftersom han stod i boxen så satt de kvar ändå.

Det verkar underligt att det skulle göra någon nytta att bränna bort bakterier på ett material som är "dött".
Min hovslagare liknade det med att vi skulle försöka få bättre kvalitet på våra naglar genom att bränna toppen på naglarna efter varje gång vi klippt dem.
Dessutom SKA en duktig hovslagare kunna verka hoven jämt, utan att fixa och trixa med en glödhet sko. Och för övrigt så kyls ju skon ned innan den spikas fast slutgiltig, och då har man ju i slutändan i princip samma resultat som med kallskoning. :confused:
Jag tror att problemet med dåliga hovar är ett symptom på något annat, t.ex. kost, arvsanlag etc.

Må så vara att olika verkningstekniker, desinfektion av verktyg mm kan påverka förekomsten, men det är inte sannolikt att temperaturen i hornet blir så hög under tillräckligt lång tid att varmskoningen i sig steriliserar bärranden. Om man dessutom antar att "smittan" finns i hästens närmiljö så skyddar ju knappast skon mot bakterier.

Varmskoning är säkert bra ur andra synvinklar, men här tror jag ändock att den går bet!

Dessutom om man tänker efter så är det ju av yttersta vikt att ALLT som framkallar rötan skulle skäras bort innan varmskoningen, iannat fall så bäddar man ju verkligen in rötan i hoven om man bränner ovanpå.

Min hovis kan ta ett brännjärn för att stoppa blodflöde om man blodverkat, men då låter han det "blöda ut" ordentligt innan han etsar igen hålet.

min dam hade trasiga bärränder fram på besiktningen när hon kom från skåne.. en skoning hennes flrsta .. varmskoning måste ja säga.. å ja vi får se hur de ser ut vid nästa skoning.. men hovis sa dock inget alls om de när han skodde.. har haft de hära upp förr men itne fått nåra bra svar.. borde ja vara mer uppmärksam trots att hovisen inte kommenterade nått...??

Min hovslagare varmskor... Hade bärrandsröta på min häst. Provade med alla möjliga medel. Ingeet hjälpte hundraprocent. Men sen vi började med varmskoning så är all röta försvunnen... Dessutom sitter skorna som berget. Har inte haft en tappsko sen vi började med detta.
Hovslagaren har en lite portabel ässja som han tar med ut till kunderna.

Tekniken är att verka så att allt synligt spår av rötan är borta,går inte det så fyller man hålen med kopparsulfat innan man slår på skon..
En tutch av 800°C stål decifinserar bara genom strålningsvärmen,samt en kortare tid mellan skoningarna ,borde skydda bärranden som är oåtkomlig för rengöring ,under tiden skon sitter.

Kopparsulfat har förstås en bakteriedödande effekt och verkar även en tid mellan skoningarna. Metoden att verka bort synlig röta (och ev fylla m kopparsulfat) är iofs inte specifikt för varmskoning och måste, i den här diskussionen, ses som ovidkommande.

Genom att stråla/bränna hoven bör en betydande andel bakterier avdödas, men sterilt blir det knappast. Dock renare än utan varmskoning (!?).

Vad jag inte förstår är på vilket sätt en varmskodd sko skulle ge mer skydd än en kallskodd dito mellan skoningarna? Att förhindra att smuts och grus tränger upp vita linjen är av stor betydelse behandlingsmässigt, men skyddet är mekaniskt - inte mikrobiologiskt, och dessutom likvärdigt oavsett skoningsmetod.

Det är svårt att utvärdera hur en separat faktor inom hovvården påverkar frekvensen av bärrandsröta - miljö (fukt, varmare klimat), smitta (i boxen, i hagen, på stigen ut till hagen), hovvinklar, hovens kvalitet, rutiner för hovvård och skötsel mm inverkar samtidigt. Personligen tror jag att såväl rutiner (hur ofta, daglig skötsel, typ av boxunderlag, hagens storlek mm) som verkning påverkar frekvensen av bärrandsröta mer än den eventuella desinficerande effekt en varmskoning skulle ha.

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 196
Senast: Marvin
·
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 449
Senast: Petrow90
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 422
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 685
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar