Värmeutveckling i ensilagebal

paragon

Trådstartare
Vad beror det på om ensilaget är varmt? Ska man låta bli att utfodra med det även om det ser ut och luktar normalt?

Sv: Värmeutveckling i ensilagebal

Värmeutveckling anger att balen jäser, vilket innebär att fodret kommer att vara otjänligt inom en kort tid.

Är det inte då bakterierna har börjat frodas?

En stor rundbal ska väl helst avverkas (ätas) på 2-3 dagar?

När du öppnar en bal så kommer ju syren in i den och då kommer bakterier som så småningom då jäser och möglar och mojsar på :d

Är jag helt ute...?

Vänta på nå bättre svar :D

Såg nu att du fått det... :bow:

När jag öppnar en storbal så rullar jag upp hela balen direkt och breder ut den på presenningar. Har du väl fått värme i en bal så dröjer det inte länge förrän den möglar och luktar hemskt. Jag har även gått så långt som att dra ut presenningarna i solen under dagen för att sen dra in den igen på kvällen. Kanske lite väl mycket jobb. Den senaste balen har jag bara rullat upp men inte dragit ut i solen (för att det varit molnigt varje dag) men det är nu 6 dagar sedan och det är fortfarande helt perfekt. Kan du inte rulla ut den i tunna lager så får du ju i alla fall öppna upp så mycket att den inte värmer i alla fall. Det är svårt nu innan det blir kallare för mitt på vintern är det inga problem att ha storbalar öppna i 2 veckor.

paragon skrev:
Vad beror det på om ensilaget är varmt? Ska man låta bli att utfodra med det även om det ser ut och luktar normalt?

Fodra inte med varmt ensilage!
Det har börjat förmultna/jäsa/ruttna.

Till alla:
Tack för era svar! Jag misstänkte att värmen beror på att ngt inte ligger rätt till! Så det är alltså bäst att försöka sprida ut/lufta ensilaget så mkt som möjligt efter att man öppnat balen? Antar att det varma vädret gör att man inte kan ha den öppen mer än 2-3 dgr, värmen som jag kände uppstod när balen varit öppen 4 dgr så jag antar att det var för länge. Får börja fodra på hästen lite mer helt enkelt! Men värmeutvecklingen behöver inte betyda att det är ngt fel på hösilaget från början (fel i tillverkningen/plastningen) ?

paragon skrev:
Till alla:
Tack för era svar! Jag misstänkte att värmen beror på att ngt inte ligger rätt till! Så det är alltså bäst att försöka sprida ut/lufta ensilaget så mkt som möjligt efter att man öppnat balen? Antar att det varma vädret gör att man inte kan ha den öppen mer än 2-3 dgr, värmen som jag kände uppstod när balen varit öppen 4 dgr så jag antar att det var för länge.

Svar ja på båda frågor!

paragon skrev:
Får börja fodra på hästen lite mer helt enkelt! Men värmeutvecklingen behöver inte betyda att det är ngt fel på hösilaget från början (fel i tillverkningen/plastningen) ?

Nej, värmen i balen beror inte på fel i tillverkningen/plastningen.
Hade det varit hål på balen hade den redan varit rutten eller möglig.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
906
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka