Värmeslag

Adelente

Trådstartare
Hejsan :)

Jag har ett sto som jag köpte slutet av sommaren - 08, då sa ägaren att hon kunde få värmeslag av grimman, men såvitt jag vet om hästen tar sig lös från hagen så gäller ju inte försäkringen :confused: Jag är jätte förvirrad, men ska jag låta henne gå utan grimma då? Jag har alltid klippt där grimman/tränset sitter så det inte är ivägen ;)

Adelente :)

Sv: Värmeslag

Värmeslag av grimman? :confused: Det låter konstigt, hur menar hon då?

Såg ditt andra svar...

Kan det vara så enkelt som att du kan byta till en grimma i annat material? Det finns ju tusentals sorter.

Senast ändrad:

Värmeslag- nej, värmeutslag- ja=)

Min kan inte heller gå med frimma på sommaren, men av den enkla anledningen att han får skav. tappar päls överallt där grimman ligger an. Spelar ingen roll om den är fodrad med dyraste fårskinn. Blir han svettig/blöt under den så får han skav.

Ang försäkringen så är det inget jag hört, de flesta hästar på sommarbete går ju utan grimma. Och inte tusan har jag haft någe problem med vet eller försäkring. Och hur ska de kunna veta om hästen haft grimma på sig? Och vad gör det för skillnad om hästen tex bryter ett ben? Grimman förhindrar ju inte benbrottet....Hmmm...Och inte betyder det att hästen är lättare att fång med grimma....ehhh....

Jag skulle låta hästen gå utan grimma.

Värmeslag- nej, värmeutslag- ja=)

Min kan inte heller gå med frimma på sommaren, men av den enkla anledningen att han får skav. tappar päls överallt där grimman ligger an. Spelar ingen roll om den är fodrad med dyraste fårskinn. Blir han svettig/blöt under den så får han skav.

Ang försäkringen så är det inget jag hört, de flesta hästar på sommarbete går ju utan grimma. Och inte tusan har jag haft någe problem med vet eller försäkring. Och hur ska de kunna veta om hästen haft grimma på sig? Och vad gör det för skillnad om hästen tex bryter ett ben? Grimman förhindrar ju inte benbrottet....Hmmm...Och inte betyder det att hästen är lättare att fång med grimma....ehhh....

Jag skulle låta hästen gå utan grimma.

skav var antagligen det hon menade ,får nog ha henne utan grimma, vill ju inte att hon ska få skav.. Sommar hagen ligger inte hellre vid en väg eller så.. Men förra ägaren pratade ngt om halsring?

skav var antagligen det hon menade ,får nog ha henne utan grimma, vill ju inte att hon ska få skav.. Sommar hagen ligger inte hellre vid en väg eller så.. Men förra ägaren pratade ngt om halsring?

Halsring e jag inge fan av. Ger ju lika mycket skav den, förutom på mulen. Men annars ger ju även den skav på nacke och käken....

Okej, men hon får endast (enligt förra ägaren ) skav vid manen :crazy:

Tror hon menar att hon får skav bakom öronen. Vilket är mycket vanligt. Och nej d¨går det ej med halsring heller. Den ligger ju bakom öronen.

Det enda jag ej har testat är repgrimma. Du kan ju testa det om du absolut måste ha grimma på hästen i hagen.

annars låt den gå utan!

men såvitt jag vet om hästen tar sig lös från hagen så gäller ju inte försäkringen :confused:

Aldrig hört talas om? Låter skumt. På wilket wis skulle skaderisken wara lägre om hästen rymmer från hagen med grimma på sig? Den kan ju bli lika öwerkörd ändå, liksom... :crazy:

Far hästen illa aw grimma ska du förstås inte ha den på. Om hästen rymmer ur hagen och skadar sig får du wäl häwda att den hade grimma på sig. Sätta på den en innan Inspektören kommer!

Skippa grimman om hon inte måste ha den på sig för att hon är svårfångad. Vi har en häst som varje sommar blir extremt svårfångad när flocken släpps ut i sommarhagen, det är ett riktigt problem eftersom hästen i fråga är tunnhudad och får skav trots nackluddet men är nästintill ofångbar utan grimma, det är hemskt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 947
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka