Värmekuddar

Mim

Trådstartare
Har funderat på att sy några själv och funderar på om ni har tips. :)

Måste det vara linnetyg? Duger det med vanligt tyg som bomull, typ gammal avlagd tröja?:sneaky:

Och måste dom fyllas med vete? Har för mej att det ska gå med ris men är det ngn som vet skillnaden och varför man ska ta det ena före det andra?

Tipsa gärna för jag är ute på tunn is då jag gärna vill göra några men inte vet hur. :D

Sv: Värmekuddar

Inte bomull iaf, för det tar eld i mikron om du snvänder den ofta så att den blir väldigt torr. Linne skall det vara!
Här körs kudden både morgon o kväll 1,5 min. Kom på att lägga den i ett örngott av bomull. Trots att vi stänker vatten på kudden varje gång brann örngottet efter en vecka. Kudden överlevde. :)
Tips: lägg i lite lavendel i kudden om du har.

Jag har sytt en hel del värmekuddar av gamla lakan, alltså av bomull med överdrag av flanell och än har ingen tagit eld. Visserligen används de inte flera gånger om dagen år ut och år in men den används ofta och jag har aldrig skvätt vatten på dem. Vi kör dem inte heller hur länge som helst i micron utan det räcker med en minut eller två om den är stor. Jag har fyllt mina med grötris och det har fungerat utmärkt. Kanske därför de inte har brunnit? De första gångerna kan kudden bli lite fuktig men det försvinner efter några uppvärmningar när riset har torkat ut.

Senast ändrad:

Jag har precis gjort ett par stycken - i 100% bomull. Har fått för mig att det går bra så länge man använder naturmaterial, dvs ingen polyester eller dylikt som kan smälta.

Jag köpte fodervete till mina kuddar. Fick 18 kg för strax över 100 kr. Kommer att räcka till mååååååånga kuddar :) !

Tack för svaren!

Okej, det verkar finnas lika många varianter som personer!:D

Jag tror jag kör på det jag hittar hemma och ser om jag kan få tag i vete och linne till nästa vecka. ;)

Har hört att man kan köpa vete på Hälsokostaffärer, är det ngn som vet om det kan stämma?

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Pga annan tråd här i forumet började jag åter igen fundera på det här med olika material i kläder. Hur ska man tänka egentligen och hur...
2
Svar
20
· Visningar
1 679
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 519
Senast: Tjôta
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 798
Senast: skuggi
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 972
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama