Värmekamera?

T

Trampe

Någon som vet om de använder sig av värmekameror på ATG-klinikerna för att hitta inflammationer, blödningar etc. (Nu är det Kalmar vi ska till) Eller är det bara fysioterapeuter som använder sig av sånt?

Sv: Värmekamera?

Det kan vara svårt att tolka resultaten av värmekameror. Har jag en längre tid haft ont i hö knä kommer jag att överbelasta mitt vä ben = ökad cirkulation = ökadvärme. Akut är det lättare men det är ju inte i de fall värmekameror brukar användas. Fungerar kanske bra som ett komplement till trad vet medicin men jag har inte sätt det på klinik. De ar ju effektivare diagnostiska metoder.

Hej!

Eftersom värmekamerorna inte bara reagerar på värme i hästen, utan även på varmefluktuationer från miljön är det nog svårt att få till "evidensbaserad" behandling på den diagnostypen- så jag tror det är svårt att hitta klinik som gör det.

Dessutom kan det ju vara värme efter att hästen just stått och balanserat i transporten- eller sprungit några varv i boxen eller vad som..

/ lavinia

Jag tog en värmekamera på mig själv en gång :D för skojs skull, och den visade jättevarmt på vissa ställen utan att jag hade ont där, så en sådan där skulle jag inte lita på för att hitta diagnos :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 359
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 094
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka