G
Gisburne
Har fnurlat lite på pållans bakbensskada för snart 4 år sen. Kotsenbenet på vänster bak blev skadat och det tog lång tid för det att läka eftersom skelettet angreps av envisa bakterier. (Smutsig sårskada med hål rätt in i kotsenbenet.) Även kotsenskidan påverkades och var ca 10 mm tjock en period efter olyckan. Vet inte hur tjock den är idag, har inte gjort något UL sen skadan var akut. Hela kotan är fortfarande lite större på vänster bak än på höger bak, och det sa veterinären som behandlade skadan att den "alltid kommer att vara".
Nu till frågan; hur allvarligt är det att den skadade kotan ibland är lite varm och "svampig"? (Framförallt precis ovanför kotan, på baksidan av senorna, kan det bli lite vätska ibland.) Jag har inte hittat nåt samband mellan ansträngning i allmänhet, eller någon speciell sorts ansträngning, och svullnad/värme. Hon verkar inte ha ont, i alla fall inte som hon visar, och hon har ridits relativt hårt i omgångar med terrängträning och jaktritt m.m.
Anledningen till att jag är lite orolig är att det trots allt är 4 år sen och att det kan bli varmt och "svampigt" även när hon står i vila.
Någon som har erfarenheter och/eller fakta kring sånt här?
Nu till frågan; hur allvarligt är det att den skadade kotan ibland är lite varm och "svampig"? (Framförallt precis ovanför kotan, på baksidan av senorna, kan det bli lite vätska ibland.) Jag har inte hittat nåt samband mellan ansträngning i allmänhet, eller någon speciell sorts ansträngning, och svullnad/värme. Hon verkar inte ha ont, i alla fall inte som hon visar, och hon har ridits relativt hårt i omgångar med terrängträning och jaktritt m.m.
Anledningen till att jag är lite orolig är att det trots allt är 4 år sen och att det kan bli varmt och "svampigt" även när hon står i vila.
Någon som har erfarenheter och/eller fakta kring sånt här?