Värme på korset??

V

Voorwijks_bambi

Min ena häst har haft problem med hälta på ena bakbenet men är nu läkt igen. Men nu har jag upptäckt att han ständigt är varm på korset, liksom på den allra högsta punkten av ryggen/rumpan. Jag vet inte är det här normalt eller tyder det på någon slags inflammation?:confused:

Sv: Värme på korset??

vad jag vet så brukar dom väl inte vara extra varma där..? har inte ens tänkt på de men tror inte min är varm där.
e den varm även ute i hagen också? trots att de är kallt?

nej precis det är ju inte direkt nåt man tänker på:crazy:
Han har ju täcke ute så det är svårt att säga om han är varm pga det eller täcket, men han är alltid varm när han är inne

Ömmar han när du trycker kan det vara en muskelinflammation t ex.

Min sätter sig nästan om jag trycker djupt ned mot SI-lederna, men han har stora problem med dem. Brukar normalt inte ha värme där dock mer än när ev skada är "akut".

Just det glömde säga det, han ömmar ingenting alls.. Vad är SI-lederna för nåt?

Ökad värme brukar betyda inflammation och de ställen du beskriver är typiska vad gäller sekundära muskelinflammationer
när hästen under en längre (eller kortare) tid belastat fel.

SI kallas den leden mellan korsbenet och bäckenet,en planled med väldigt begränsad rörlighet. Svårt att ställa en korrekt diagnos att problemet sitter där. Ta en kompis till hjälp och stå på varsin sida om hästen,tryck sedan på varsin höftknöl rakt mot varandra. Reagerar den med smärta så kan det bero på problem i SI-leden men naturligtvis kan det finnas fler orsaker. :confused:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 617
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 533
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka