Värme o hoven som sprider sig konstigt

Ganti

Trådstartare
Upptäckte igår att mitt sto är lätt halt/ömmad höger fram.

Vid första synen så kunde man inte känna något alls, efter att ha gått en liten bit så blev kronranden varm och själva hoven ljummen men inte benet.
Hon regerar heller inte på visitering igår.

Idag är allt från hov upp till knä varmt medans alla andra ben och hovar är iskalla pga vädret.

Hon har ett litet märke på karleden/balarna, inget sår eller så men ett märke, kan detta har uppkommit pga trampskada?

Hon skoddes också om för 8 dagar sedan, men borde man inte ha märkt sömstick tidigare då?

Sv: Värme o hoven som sprider sig konstigt

Jag skulle misstänkt hovböld, speciellt om hästen går mycket i lera efter allt regn som nu kommit. Ibland visar det sig inte med visitertång på en gång. Sömstick märker man oftast på en gång efter skoning, men sömtryck kan visa sig ett tag efter. Har hovis kollat hästen? Jag skulle nog dragit av skon och lagt våtvarmt omslag nattetid om hästen då står inne. Blir den inte bättre efter några dygn kanske en vet ska kolla på det.

Liknande trådar

Hästvård När jag kom hem efter en vecka i utlandet så upptäckte jag hur det vätskade från utsida på höger karled fram, på utsidan och bak mot...
2
Svar
23
· Visningar
4 796
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej. Då jag upptäckte igår att "fröken tant" hade en mindre sårskada på höger bakkota (troligen trampskada) med lindrig svullnad och...
2
Svar
27
· Visningar
6 097
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 612
T
Hästvård Efter att ha haft dåliga hovar, har han stått hela sommaren, nu för två dagar sedan, blev han skodd igen på alla hovar (tidigare bara...
Svar
4
· Visningar
1 143
Senast: tess1986
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka