Värme kamera och Biolight?

Minusgraader

Trådstartare
Är det någon som har använt sej av värmekamera eller biolight? Skulle va kul o höra vad ni har för erfarenheter av de.

Ska åka o kolla min ponny nu i eftermiddag för att kolla om han blivit bättre i Bogarna o vänster bak (där han va överansträngd) efter 3 biolight behandligar.. :d

Hoppas ju såklart på det bästa o de som hade hade grejerna va väldigt serösa o svarade på alla frågor man ställde :)

Sv: Värme kamera och Biolight?

Vi gjorde på 10 hästar i stallet, och min var den enda som hade problem (det var också jag som tagit ut dem för att jag visste att han hade problem). Bra behandling för att lösa upp spänningar i musklerna, men det löste ju inte grundproblemet (som vi hittade efter jag fått hästen utdömd och sen bytt klinik och hovslagare...).

Vi gjorde på 10 hästar i stallet, och min var den enda som hade problem (det var också jag som tagit ut dem för att jag visste att han hade problem). Bra behandling för att lösa upp spänningar i musklerna, men det löste ju inte grundproblemet (som vi hittade efter jag fått hästen utdömd och sen bytt klinik och hovslagare...).

Okej.. Ja det e jättebra :love: Särskilt att få inflamationer att läka.. Men som du säger så är det svårt att få reda på orsaken till det :(

Vad var det som var felet då? o Hur visste du att han hade problem o var?

Problemet hittade en ny veterinär (åkte 11 mil istf 1½ för att få en annan vet än den som dömt ut min häst). När vi väl hittade var han verkligen hade ont kunde vi börja felsöka efter orsaken, och det visade sig vara felvinklade hovar. Problemen kom dessutom relativt snart efter han började skos bak, så felsökningen började där, och med en behandling och korrekt skoning blev han frisk!

Man får vara lite detektiv ibland. Det svåraste är ju att hitta grundorsaken när hästen får inflammationer och problem. Symptomen är ju lätta att bota...

Jag var iväg med mitt arabsto förra fredagen till en kille som håller på med värmekamera och laser. Han hittade lite smått och gott på henne. Hon var roterad i höger höft och en sena vid bakknä/låret låg felplacerad vilket han kunde lägga rätt:confused: . Sedan hade hon låsningar i manke och bogar vilket han också ordnade till. Ska tillbaka om en månad för att se om det går åt rätt håll. Grundorsaken till problemet tror vi är att hon kom lös och fastnade med tömmen runt höger bakben och detta ledde till att höften roterade framåt och senan spratt ur sitt läget. Har tidigare haft upp veterinär men dom har inte sett detta. Hon har även problem med ett framben som blivit överansträngt antagligen pga höger höft, men detta skulle bli bra efter ett tag sa han.
Tyckte det var värt ett försök iaf. Nu kan jag bara hoppas att det ser bättre ut nästa gång vi kollar med kameran.

En sena hoppar normalt inte ur läge utan att ngt ligament som håller den på plats går sönder!
PL

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: bellala
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 396
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min häst har nu gått på bete 1 vecka, och ska gå 1 vecka till innan jag gör något drastiskt. Men jag tänkte ändå kolla upp lita saker...
Svar
13
· Visningar
3 951
Senast: Docka
·
I
Ridning Visst inte vad jag skulle skriva för rubrik. Men skrev något jag tyckte passa bra på de jag vill ha tips och råd kring. Jag har en...
Svar
4
· Visningar
880
Senast: Ravishing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka