Värme i hov + hälta

Sv: Värme i hov + hälta

Fast jag läste någonstans att de då brukar reagera vid böjning, om det är någon mjukdelsskada och det gjorde han inte. Han reagerar inte när man använder visiteringstången, varken på sula eller vid trakterna där de oftast reagerar vid fraktur. Han är inte varm nu och han flyger omkring i hagen, buttan verkar ju smärtlindrande, vet dock inte hur mycket det påverkar värmen som varit? Jag får helt enkelt ha is i magen och se hur han blir efter den här kuren med butta, det är fyra dagar kvar med den. Fast det här med att ha is i magen, det är inte riktigt min grej :crazy:

Min reagerade inte på böjprov, och han är magnetröntgad så jag vet att det var sen- och ligamentskador i kotan. Men veterinärer i allmänhet verkar inte ha mjukdelsskador på kartan av någon anledning. Förhoppnignsvis är det inget sånt din har, hoppas buttakuren hjälper!

Men ska han gå i stor hage och springa under kuren - om han har en skada så är det väl risk att den går upp/förvärras om han springer pga smärtstillande, eller fattade jag dig fel?

Veterinären sa att han skulle gå ute i hagen som vanligt, bara att hoppas på att det hon trodde var en blödning i hoven är en blödning! :crazy: Jag har ju bara gjort som hon sa och litar man inte på vad veterinären säger då känns det som om att det är bortkastad tid och pengar... Usch, nu fick jag ångest, hoppas verkligen inte att det är en mjukdelsskada. Men du säger sen- och ligamentskada i kotan, hältan på min kille släcktes ju vid bedövning i hoven?!

Hovledsinflammation? Kan vara lite krångel att hitta.

Hittade de något på/i sulan som tydde på att det verkligen var rätt diagnos med gruset?

Det finns tyvärr mycket mjukdelar i hoven också - ligament, senor med infästningar, bursor mm. Och skador i dem syns oftast inte på röntgen, vissa kan hittas med ultraljud och andra kräver magnetröntgen.

Jag håller med om att man bör göra som vet säger, men om din häst springer mycket i hagen så skulle jag fundera på om annat sällskap/inget sällskap eller lite mindre/annan hage kan minska springandet, eftersom ni ju inte vet vad som är problemet, man kan också ringa och diskutera med vet. En del veterinärer utgår ifrån att alla hästar bete sig som matglada ponnies som inte lyfter mulen från backen om de är ute, medans jag har en häst som även om han är skadad glatt springer i kapplöpningsfart om han bara får. Min häst gick också i stor hage på veterinärers inrådan större delen under de 4 månader som gick innan vi äntligen hittade hans mjukdelsskador i kotan, och det gjorde inte det hela bättre.

Men låt oss hoppas på något enkelt som en envis hovböld!

*kl*
Min häst blev plötsligt dynghalt förra sommaren. Ville inte ens stödja på benet. Ringde ut veterinär och vi karvade och karvade. Våtvarmtomslag, mer karvning, våtvarmt omslag och ännu mera karvning. Hittade aldrig någon böld med hältan började ge med sig men hästen var fortfarande halt. Dock var veterinären hela tiden säker på att det endast rörde sig om en hovböld och inget annat. Efter ca 2 veckor med våtvarmaomslag och gipsande av hov och Finadyne gick hältan över. Vid skoning ca 8 veckor senare hittade hovslagaren en gammal "utläkt" böld...så det är inte alltid dom kryper fram dom rackarna! Men lycka till iaf med hästen!

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 742
Senast: Ajda
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 316
Senast: Lejd
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 155

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka