Värme i hov + hälta

Amk

Trådstartare
Min häst är halt på ena frambenet, och har varit så sedan en vecka tillbaka. Han är väldigt varm i den framhoven, men helt torr i benet i övrigt. Hovslagaren har varit ute och försökt lokalisera en eventuell hovböld, men lyckades inte få någon som helst reaktion när han klämde med visitertången. Han rekommenderade att låta hovbölden krypa ut av sig själv, då den förmodligen sitter så högt upp mot kronranden att han inte kunde karva fram den. Dessutom antar jag att det är riskabelt att karva när man inte vet exakt var bölden finns i hoven.

Idag är hästen mindre halt än tidigare, vilket gör mig lite brydd. Om bölden är på väg utåt borde ju hästen bli mer halt, inte mindre? :confused:

Kanske är det bästa att åka till klinik för att få hoven röntgad? (jag förmodar att man ser eventuell hovböld på röntgen?)

Sv: Värme i hov + hälta

Howdy!

I morgon ska jag åka in till kliniken med samma symtom på min halvblodsvalack, jag misstänker dock hovböld på min trots att min hovslagare (som har en viss orutin) inte trodde det var en böld. Han beter sig precis så som hippson.se beskriver (insåg dock att det kan vara hovbensfraktur också):

Hovböld

En hovböld ger ofta akut hälta, ibland så svår att hästen blir blockhalt. Typiskt för en hovböld är att hästen inte vill sätta ner trakterna utan vilar bara på tåspetsen. Hästen har också ofta svårt att vända och man ser tydligt i vändningen att den inte vill sätta ner hoven. Andra symptom är kraftig puls i benets nedre del och att själva hoven blir väldigt varm. Det är inte helt ovanligt att benet svullnar.
Det besvärliga med hovböld är att symptomen påminner mycket om symptomen för hovbensfraktur, men oftast kan en hovslagare som går igenom hoven med visitertång se om det är hovböld eller förmodad fraktur. Går det inte att utesluta en fraktur ska hästen självklart röntgas.

Läs mer om hovbensfraktur här: http://www.agria.se/agria/index.nsf...rl=http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/1704

Hur kraftig är en kraftig hälta? Jag vill hoppas på att det är en hovböld (tror jag) hellre än en hovbensfraktur... Min har långt ifrån kraftig hälta och den uppstod appropå, kanske fick han en smäll av hagkompisen, men de brukar komma så bra överrens. Suck, nu blev jag bara deprimerad!

Jag skulle, om jag vore dig, uppenbarligen åka in till kliniken!

Hovbensfraktur trodde hovis absolut inte att det var, då hästen inte reagerade när han klämde med visitertången kring det område där de tydligen skall reagera om de har en fraktur.

Jag har varit i kontakt med veterinär, som trodde att det antingen varit en hovböld som spruckit utan att jag kunnat se det (det har ju varit lerigt) eller en vrickning. Men inget utav det verkar särskilt troligt: Varför hade hästen blivit så varm i endast hoven av en vrickning? Och varför har inte den eventuella hovbölden krupit ut vid kronranden, eftersom hovis trodde att den satt så pass högt upp då han inte fick någon reaktion när han klämde längre ned?

Idag är hästskrället så gott som ohalt:confused: Så jag avvaktar och ser om det håller i sig, annars åker jag till klinik.

Du kan väl uppdatera med hur det gick för er?

Självklart gör jag det!

Jag ska snart åka till stallet och känna igenom min valack igen, klämma lite med visiteringstången och så... Blev helt övertygad om att, med min otur, så är det en hovbensfraktur! Vid hovbensfraktur, haltar hästen rejält hela tiden?

Jag ska inte svära på hur det blir vid hovbensfraktur, men det verkar väl sannolikt att de skulle halta konstant?

Nåja, nu kan jag inte klämma och känna mer, jag blir inte klokare för det. Rent spirituellt kändes det inte som att det skulle vara någon hovbensfraktur, men den "förmågan" brukar inte vara min starkaste :cool: :D Nu har jag varken haft en hovböld eller en hovbensfraktur själv, men däremot har jag ju brytit foten och vet att den inte gick att gå på. Hovböld, vad kan man likna med det? En riktig rejäl finne? :D Fast generellt får man ju inte den i foten, fast en rejäl och djup finne kan ju göra döont :cool:

Smärtan vid en hovböld kan visst liknas vid smärtan som uppstår om man tar en hammare och drämmer till sig själv så hårt man kan på tummen...:crazy:

Sätt på ett våtvarmt omslag så kommer bölden ut fortare. Linda in hoven med bomull intränkt med saltlösning, benlinda och platpåse utanpå.

Nu ser vi först på kliniken vad det är för något, tar hellre det säkra före det osäkra, är det en böld så får jag veta det i morgon och kan gå vidare därifrån! Tack för förslaget i alla fall! Håll tummarna för mig att det inte är något jätteallvarligt!

Jag håller tummarna! Igår var mitt skrälle till häst nästan ohalt, men jag har inte varit nere hos honom än idag. Jag har också funderat kring om det kan vara en s.k stengalla, men det har jag inte heller någon erfarenhet av.

Det stämmer bra. Jag har gjort det varje natt, problemet var bara att jag inte såg om bölden kom ut... det ska inte vara lätt!

Nu ser vi först på kliniken vad det är för något, tar hellre det säkra före det osäkra, är det en böld så får jag veta det i morgon och kan gå vidare därifrån! Tack för förslaget i alla fall! Håll tummarna för mig att det inte är något jätteallvarligt!

Fast det är inte säkert att dom hittar bölden bara för att ni åker till klinik(om det är en böld).
Jag har försökt och åkt hem lika förvirrad som jag kom dit(rekomendationen blev att behandla som worst case, fraktur så hästen fick boxvila). Det var en elak böld som kom ut uppe i kronranden.

Btw så har hästen haft några hovbölder och varken veterinär eller hovslagare brukar hitta dom. En gång har en veterinär misstänkt böld, det var när vi var inne för fång, där han klämde så kom det faktiskt ut en böld sedan.

kl

Vet. hittade ingen fraktur! :banana: Det som orsakade hältan var grus/sand/smuts som kilat sig fast under snösulan och därmed skapat tryck och sedan hälta. Han fick ett våtvärmande omslag som skall sitta på i 3-4 dagar, de första två dagarna får han stå på box inne och sedan får jag väl se hur det ser ut. Det är ju inte värre än så att jag kan göra ett eget omslag OM det skulle gå upp om han får gå ut i helgen! Hoven röntgades och på de övriga benen hade han 0-gradig hälta! :banana:

Vad skönt! Så det var alltså ingen böld heller, utan bara en hälta som kom av trycket från gruset?

Mitt skrälle är ohalt fortfarande. Så det känns smått onödigt att åka till klinik med en ohalt häst, jag får helt enkelt hålla tummarna för att det håller i sig.

kl

Suck. Min prins är fortfarande halt! :( Eller ja, jag vet egentligen inte eftersom han nu får fenylbutazon... Det har inte kommit ut någon böld eller liknande, har läst mig till att det kan vara som en blödning i hoven och då är det inte en böld (som jag fattade det). Vill bara att hältan ska släppa så att vi kan börja rida igång, båda två mår som bäst när vi är aktiva. Känns så tråigt och ovisst att tvinga i honom den äckliga buttan morgon och kväll. Han är inte varm i hoven nu, men när jag tog honom till ridhuset och skulle kolla honom så visade han hälta och var sedan varm i kotan. Det kan väl inte vara något annat? Han reagerade ju inte på böjprovet, det hittades ingenting på röntgen mer än det som kunde vara bölden/blödning/"blånagel". Blir tokig på detta! :crazy:

Usch, vad tråkigt. Jag hoppas att det ger med sig snart. Hur lång tid trodde veterinären att det skulle ta innan han blev ohalt?

Det vet jag faktiskt inte... Tror inte att hon sa något om det och jag frågade inte heller. Han är inte varm i hov eller ben nu, får hoppas att butta-kuren ger resultat!

Om han är varm i kotan så kan det ju tyvärr vara mjukdelsskador, de syns ju inte på röntgen, dvs ligament/ledband/senor. Det har min häst haft, och det tog 4 veterinärer innan de kom på det.

Men hovbölder kan ju dröja i vissa fall innan de kommer ut, och ge konstig hälta som kommer och går.

Hovbensfrakturer är ofta svåra att hitta på röntgen då hovbenet i sig är poröst, och kan också ge hälta som kommer och går.

Men det kan väl också bero på att han har klivit på en vass sten eller dylikt och fått ett blåmärke i hoven, med någon blödning som ger smärtan i hoven till och från.

Hoppas han blir bättre snart, eller att ni åtminsteon hittar vad det är!

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 742
Senast: Ajda
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 316
Senast: Lejd
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 155

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka