Värme i bil

HeddaVovven

Trådstartare
Mina hundar övernattar i bilen ibland i samband med träning/tävling. Jag har motorvärmare och kupevärmare i bilen som jag kan koppla in över natten men är osäker på hur länge jag kan ha kupevärmaren igång. Vill ju inte att det ska bli för varmt.
Min tanke är att ha en timer inkopplad så att kupevärmaren går varannan timme. Någon som har erfarenhet av detta? Det brukar bli ett par minusgrader som kallast på natten.
Tacksam för synpunkter!

Mina hundar övernattar i bilen ibland i samband med träning/tävling. Jag har motorvärmare och kupevärmare i bilen som jag kan koppla in över natten men är osäker på hur länge jag kan ha kupevärmaren igång. Vill ju inte att det ska bli för varmt.
Min tanke är att ha en timer inkopplad så att kupevärmaren går varannan timme. Någon som har erfarenhet av detta? Det brukar bli ett par minusgrader som kallast på natten.
Tacksam för synpunkter!

Går kupévärmaren med en vanlig elkontakt så finns det en temperaturkontroll hos Clas ohlson som du kan sätta dit. Den stänger av strömmen när det blir över inställd temperatur.
9279986728990.jpg

Går kupévärmaren med en vanlig elkontakt så finns det en temperaturkontroll hos Clas ohlson som du kan sätta dit. Den stänger av strömmen när det blir över inställd temperatur.
9279986728990.jpg
9279986728990.jpg
Vilken bra grej! En sådan måste jag köpa!

Det händer att våra gråhundar sover i bilen vid jakt, då kör vi med dieselvärmaren ett par gånger på natten. De har ju en grym päls och sover mer än gärna ute, så dieselvärmaren går mest för att få bort det råa och fukten. Har alltid lite öppet för att få lite luftrotation samt torrboll eller liknade.

Det händer att våra gråhundar sover i bilen vid jakt, då kör vi med dieselvärmaren ett par gånger på natten. De har ju en grym päls och sover mer än gärna ute, så dieselvärmaren går mest för att få bort det råa och fukten. Har alltid lite öppet för att få lite luftrotation samt torrboll eller liknade.
Hade dieselvärmare i förra bilen och då gjorde jag likadant.

För att fråga... eftersom de kan sova utomhus utan problem,varför ens ha en värmare? Borde det inte funka fint med att bara veva ner nån ruta tex så det inte blir instängd luft?

För att fråga... eftersom de kan sova utomhus utan problem,varför ens ha en värmare? Borde det inte funka fint med att bara veva ner nån ruta tex så det inte blir instängd luft?
För att få bort råheten och fukten, upplever stor skillnad på klimatet i bilen jämfört mot hur det är i deras kojor. Sen kanske jag är nojig, vad vet jag....

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 096
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025