Värme = absolut fel?

Carla

Trådstartare
Idag när jag kände igenom min pålle så kände jag att han varm på båda framhovarna, inte mycket varm men tillräckligt. Han var varmare på höger fram, speciellt på insidan av hoven. Hovböld är det första jag tänker eftersom det har varit mycket hovbölder i stallet nu på sistone och alla har börjat med att de har varit varma, speciellt på en sida. Samtliga hästar har då ömmat när man har klämt med visitertång.

Han haltade inte, varken på rakt spår eller böjt spår. Han ömmade inte heller när vi klämde med visitertången. Hade inte heller någon puls i nåt av benen.

Självklart blir jag orolig, min första häst och jag kan inte så mycket som sjukdomar eller tecken på olika sjukdomar.
En tant i stallet säger då att hästar ibland är varma utan någon som helst anledning och att det inte är något att bry sig om.

Vad säger ni om detta? Tror ni att det är något absolut fel om en häst är varm i hoven? Hur skulle ni ha reagerat?

Jag red en kort stund, märkte inget annorlunda med honom. Han var pigg och glad som vanligt.

Vad tror ni om detta?

Mvh, Carla och Fjalar

Sv: Värme = absolut fel?

Om det inte e nåt imörrn så va det väl nåt såntdär bli varm utan anledning :)

det är säkert ingen fara. Han kan ju ha trampat på något så att det tillfälligt blivit varmt utan att ha dödsont.

Annars är ju islänningar kända för att vara rätt smärttåliga och vissa undviker att visa hälta.

Känn också bak. Ibland kan de tillfälligt bli lite varma diagonalt om de stått och vilat länge på ena bakbenet. Om alla fötter har ungefär lika temp efter att du skrittat nån halvtimme skulle jag inte tro att det var nån fara.

Senast ändrad:

Han kan ha sprungit runt lite i hagen eller ngt, bara. Haltar han inte så avvakta..
Får han en hovböld så märker du det, de brukar oftast bli blockhalta "över natten"..

Värme i ben och hovar är absolut ingen fara så länge det inte är en tydlig värme i ett och samma ben hela tiden. Om du känner på din hästs ben och hovar morgon fm em och kväll ett par dagar framåt så kommer du att känna att värmen förändrar sig under dagen, ibland är dom helt kalla i alla ben, ibland kan dom vara mer varm i ett ben ibland varm i alla fyra, ibland jummen i hovar fast ej i ben osv. Det är blodcirkulationen som gör det! Har även märkt på min egen häst att han oftare är varmare i ben och hovar då det är "surväder ute" men så gott som alltid är jättekall och fin då det är "torrt" väder. att dom är varmare på ena sidan på en hov kan ha en enkel förklaring, att dom har trampat sig lite.. oroa dig inte i onödan!
(hon som har nojja på att kolla på sin hästs ben):smirk: ;)

Blodcirkulation kallas det för, så länge man inte känner någon puls eller annat avvikande brukar det inte vara något problem. Det är normalt för hästen att bli varm i en eller flera hovar, men detta skiftar från timme till timme och ska göra så. Hög värme i samma hov är dock inte bra, vilket kan tyda på något fel. Men liten värmeökning, samt att den skiftar mellan hovarna är inga problem.

Skiftningarna beror på många olika faktorer, hur hästen har belastat sig. Hur den har aktiverat sig, te x genom lek eller annat. Hur hjärtat pumpar osv.

Tack så mycket för alla svar!

Jag tror precis som er att det inte är någon fara, han var inte varm idag. Veterinären var ute idag för att vaccinera då bad jag henne känna lite och hon trodde inte heller att det var någon fara.

Han leker och stojar ganska mycket i hagen och marken är ju hård och förskräcklig, så det vore inte så konstigt om han trampat fel vid nåt tillfälle..
Man vet ju aldrig!

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Stereo
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 914
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka