Varmblodig travare & galoppträning mm

D

denjo

Varmblodig travare & galoppträning mm

Är ny användare här på Bukefalos, och med risk för att bli tjatig skulle jag vilja ta upp ämnet omskolning av travare.
Är sedan ca ett halvår tillbaka fodervärd till ett varmblodssto och trots att vi gjort vissa små framsteg känns det för det mesta som om vi står och stampar på samma ställe utan att komma någonstans.
Grunderna sitter, hon är väldigt lyhörd och känslig för hjälperna, skritten och traven går hyfsat (även om hon går med sänkt rygg och högt huvud). Hon blir dock väldigt "flängig" i traven, har svårt att gå på böjt spår, och galoppen går inte alls, jag tror inte att hon förstår vad jag menar med galoppfattningen. (Hon galopperar ibland vid longering)
Är det någon med erfarenhet av omskolade travare som kan ge mig några tips på saker jag ska tänka på, övningar jag göra med min häst osv skulle jag vara OERHÖRT tacksam.

Re: Varmblodig travare & galoppträning mm

Hej och välkommen hit. :bow:

Du kan prova att söka på forumet. Det finns nog en hel del gamla trådar om ditt problem.

Jag skulle satsa på styrketräning (klättring, cavaletti), uppmjukning(volter, slalom) och "balans" (ridning i ojämn terräng).
Oftast "orkar" inte fd. ta en riktig galoppskänkel. Man får oftast driva in dom i galopp från traven.
En bra idé är att fatta galopp i ett hörn eller efter ett hinder.

Lycka till!

Rid regelbundet för en duktig tränare

TACK för tips om bra hemsida, synd bara att den inte verkar uppdateras längre, eller?

Tack! Jag har försökt flera gånger att driva in henne i galopp från trav, både i backar och på böjt spår, men utan önskat resultat... Det verkar inte finnas någon gräns för hur fort hon kan springa, för det är det som händer, traven blir snabbare och snabbare och snabbare... :)
Så visst är det så att hon tycker att det är jobbigt att galoppera, iaf med ryttare, i hagen är det inga problem.
Är det förresten någon som har något tips på någon duktig tränare (helst i Östergötlands-trakten) som är positivt inställd till fd travare?

nä.. den verkar tyvärr inte uppdateras längre och jag ser inte ens alla sidor :(, men tipsen där är ju bra så ;)

Tycker att Bengalls tips verkar väldigt bra!
Satsa på en ordentlig grundutbildning så orkar nog hästen galoppera sen, flänggalopp som man "skentravat" in i är aldrig bra.
Jag har ridtränat några travare och man får ju sina knep med galoppen på de värsta :smirk: Djupsand är oslagbart! funkar på de allra flesta och man behöver inte trava fort. Ev. kan en dragkompis vara bra första gångerna. Så du kan ju kolla om nån sån finns i närheten.
Annars kan man ju alltid "lägga" i galoppen, men det vill jag absolut inte rekommendera. har jag bara använt på en häst, och det var innan djupsanden byggdes här.
Kort sagt, satsa på tränare och ordentlig grundutbildning annars finns det inte så mycket galoppen kan ge.
Lycka till!

Har du provat att fatta galopp från skritt men tillåta henne få upp farten lite i traven.
Så gjorde jag med min, svårt att fatta galopp från trav men lättare från skritten.

Fick det förklarat av en tränare att skritten var mest lik galoppen taktmässigt = lättare
I traven är det jobbigare för att få rätt på det.
Travarna springer väldigt bredbent bak och måste samla benen innan dom kan galoppera.

lär henne "Galopp" när du longerar o ta det sen upp på ryggen.Och gör en tydlig galoppskänkel, förstår hon inte så lugna henne igen o gör om det. När det lyckas så berömm massor och sluta för dagen.

Hej!
Gör mycket halvhalter... igångsättningar från skritt till trav och vise versa, så att han/hon orkar bära upp sig. Mitt varmblod och jag har ridit i paddocken senaste tiden annars mycke´ ute i skogen, han hade också svårt för galoppen i början, det blev någon slags korsgalopp. Nu fattar han när man gör galoppfattnig, men orkar inte hålla i galoppen ordentligt, men han gör framsteg för varje dag. Det är bara att kämpa på...han har blivit jätteduktig men det har tagit tid. Ska få han att ta rätt galopp också, nu tar han bara vänster galopp, får rida mycke´ volter i höger varv.../Maria

Jag har precis fått en oskolad travare jag brukar "driva" in honom i galoppen och precis när han fattar galopp ger jag honom galopp sänkel och säger galopp!!
Vid longering pressar ajg också på honom och säger jag galoppp precis när han fattar galoppen
Lite luddigt nu men! :D

Satsa på att lära hästen att söka sig framåt-nedåt ordentligt. Med en sänkt rygg kan du aldrig få till något bra arbete övht. Det låter inte som om ni är redo för att börja tänka på galopp än på ett tag.

Många bredspåriga travhästar HAR extremt svårt för galopp, då måste formen och allt sitta i skritt och trav först innan man kan få till riktig galopp, busgalopp bara för sakens skull går väl att göra ändå iofs, men jag tror inte det gör någon nytta...

http://www.levad.nu/markus/bok/11.htm#travare

Mitt tips, lär hästen söka sig framåt-nedåt, lär den flytta undan bakdelen för skänkel och framdelen för tygeln.
Jobba med att den ska kliva inunder sig med bakbenen och bära vikt istället för att bredda med bakbenen.

?????????????????????????????????????????????????
En vacker travare:
www.angelfire.com/ut/hille/nyabilder2.html

Jag håller med dig, vi är nog inte redo för galopp än jag och min häst.
Men det där med formen är jättesvårt. Hur lär man en häst som aldrig behövt böja på nacken eller trampa under sig med bakbenen att söka sig framåt nedåt?
Jag vill inte gärna använda hjälptyglar, men jag vet heller inte hur jag ska få henne att förstå vad jag vill.
Någon som har några tips?

Hej och välkommen!
Med de travare jag har skolat från noll så har det bara tagit ca 3 veckor från första gången med ryttare på ryggen tills de har galopperat på volt i rätt galopp och tagit fattningarna utan problem.
Jag longerar dem mycket i början, inspända för att få dem att söka sig rätt och lär dem röstkommandot. Sedan när jag rider och hästen känns balanserad och lyssnar på mig så lägger jag en försiktig galoppfattning samtidigt som jag använder rösten när jag vänder hemåt på volten. De tar galoppen och rätt eftersom de har lärt sig det genom longeringen! Jag har aldrig haft några problem alls med galoppen efter denna skolningen! Lycka till!

Tack!
För mig har det gått ett halvår, och det har ännu inte blivit någon galopp med mej på ryggen.
Men jag har förstått att det inte går att ha bråttom, jag måste nog få allt det andra att fungera först.
Longering är bra, men ofta blir det bara ett väldigt springande och en massa glädjeskutt, men det brukar gå lite bättre när hon fått "springa av sig" lite. Huvudet förblir dock högt, och det hela ser ganska obalanserat/vingligt ut.
Hon lyssnar ganska bra på rösten, men galoppkommando förstår hon inte, det har dock hänt att galoppen kommit "av misstag".
Vad har du använt dig av för inspänningastyglar när du longerat? Jag har provat lite med gummisnodd, men hon är så stark att den inte har någon effekt.
Är jättetacksam för svar!

Jag har en travare som jag ridtränar.
Jag har från början gått ut mycket med att stärka ryggen, trava i djup sand, över bommar osv allt som gör att han måste lyfta benen och inte kan rusa på med högt huvud.
Att travartrava är strängt förbjudet. Alla som ridit honom har fått stränga order om att de gärna får låna honom och rida ut en sväng med men absolut ingen flängtrav, det motverkar helt syftet jag har med ridträning.

I ett halvår har vi mest skrittat och travat sakta och först nu känner jag att jag kan höja tempot i traven en aning (när vi rider ute) utan att han faller in i en breddad trav och högt huvud.
Jag har arbetat mycket från marken med longering, samma där, långsamt tempo, mycket avsaktningar och fattningar. Jag tycker det ger bra resultat på formen att göra halt och trava om vart annat.

I början galopperade han mycket okontrollerat och jag bad bara om korta fattningar när jag longerade och sen fick han bryta av direkt till långsam tarv eller skritt.
Nu kan han galoppera ordentligt flera varv och det är först nu som jag börjar fundera på att kanske försöka mig på att galoppera uppsuttet, för att börja lära honom galoppfattningen.

Jag har ingen hjälptygel alls och rider med sidepull, har bett när jag longerar. Prövade lite att lägga linan över nacken men han blev alldeles för låg och framtung och stretar inte speciellt mycket uppåt iaf.

Min travare är kanske inte en typisk sådan eftersom han aldrig travtränats och således inte behöver skolas om så mycket. Han galopperar självmant i hagen och har gått i en ganska låg form från början.

Jag låter inte min travare springa fortare när jag gör galoppfattning. Jag ställer henne utåt och ställer mig själv i färdrikningen (blir då som en galoppfattning). Sedan håller jag kvar henne i långsam trav samtidigt som jag försiktigt manar på henne. Det hjälper att själv rida galopp. Hon fattar då galopp - ofta med full fart (om det då blir trav, håller jag in direkt) som jag sedan kan dra ner tempot på och få henne att rulla fram i långsammare galopp. Men galoppen är oerhört svår och ansträngande för en fd travhäst. Man får skynda långsamt. Ibland är det nästa bättre att helt undvika galoppen (då det har en tendens att stressa upp) och istället jobba på trav och skritt i volter och böjningar. Gå över stock och sten på lång tygel och sänkt huvud, så att hästen får välva ryggen och lyfta ordentligt på bakbenen. Det bygger så småningom styrka nog till galoppen. Hoppa studs har jag hört är bra med, men det har jag ännu ej provat. Jag tror aldrig att man kan förvänta sig att denna typ av häst någonsin kommer att kunna galoppera med lätthet i en energibesparande och rullande galopp.
Hälsning Maja

Har kommit fram till att detta med skolning och omskolning är väldigt individuellt från häst till häst. Men det som man alltid måste ha koll på är om hästen har den fysiska kapasiteten att utföra det man vill. Köper man en häst, speciellt travare, så bör man ta ut kiropraktor och se över hästen. Sen måste ju hästen ha de muskler som krävs.
Det är lite svårt att veta vad man ska börja med när jag inte riktigt vet på vilken nivå hästen är.

När det gäller traven så är det viktigt att hästen lär sig slappna av. Börja med att ha som vara att rida hästen lågt i skritt, även ute i naturen. Beröm och visa hästen att det är dit den ska söka sig. Gör detta öven om hästen kan bära sig i skritten. Det är för att hästen ska söka sig neråt naturligt, då blir det lättare att överföra detta till traven. Och då har ni kommit en bra bit.
I traven, locka ner hästen till en låg form, kanske på lång tygek i början så att den får balansera sig själv lite, och så fort hästen sänker huvudet, släpp genast efter på tygeln.
När jag fick min häst kom han direkt från banan. Jag gjorde såhär och fick resultat redan första dagen. Efter en vecka valde han den låga formen så fort jag tog i tygeln för att han visste att det var en avslappnad form som jag berömde honom för, genom att släppa alla krav.
Låt hästen gå lågt i början och rid på lång tygel om det behövs. Det viktigaste är att hästen slappnar av och trivs med det. Sen kan man höja kraven.

Böjt spår brukar innebära problem i början då travhästar inte är vana att gå böjda. De är ofta stela i sidorna och har korta sidmuskler. Mitt allra största tips här är för det första att du börjar strecha hästen i sidorna varje dag. Min häst nådde inte ens förbi sina egna bogar när jag fick hem honom. Efter några veckor var han smidigare än någon annan häst i stallet och idag strechar han görna själv för att kolla om det kanske finns en godis där.. :D Når förbi skapet om han anstränger sig lite.
Sedan tycker jag att ni ska rida mycket på böjt spår såklart. Så att hästen får strecha även i ridningen. Kräv ingen samling om hon är stel. Rid på lång tygel och gör små svängar efter varandra åt olika håll. En bra grejj är att göra det i skogen runt träd där det är tät skog. Använd bara innertygeln så att hon verkligen får böja hela kroppen.

Galoppen är väldigt svår att ta upp på ett forum såhär. Det är mycket svårare för hästen än traven och det är mycket som spelar in. Men jag tycker att du ska börja med traven nu. Gå inte över till galopp förrän hon har en balanserad och avslappnad trav.
Rekomenderar som sagt även kiropraktor också. Och beordrar streching! :cool: Det ger även hästen något bra att förknippa med ridningen. När jag tar in min häst efter en ridtur står han bara och väntar på strechingen och glömmer jag den så ser han till att påminna mig. Han missar det aldrig. ;)

Tack för ditt svar! Hur går du tillväga med stretchingen? Vore jättetacksam för några tips på stretchövningar.
Vi rider mycket i skogen, och då får hon ofta gå på lång tygel, och det älskar hon. Är nog enda gången hon är riktigt avslappnad egentligen, huvudet är lågt och hon tittar nyfiket på allt runt omkring. Tyvärr måste jag korta tyglarna vid trav, eftersom hon annars springer iväg alldeles för fort. Traven verkar överhuvudtaget göra henne mer stressad, speciellt om vi rider med någon, då är huvudet jättehögt, och öronen bakåt. När vi är ensamma går det bättre, men jag måste fortfarande hålla i henne för att det inte ska gå för fort.

Okej.. samma var det med min häst. Traven gick fort och han var hela tiden på spänn. Det gäller att få henne att förstå att traven inte behöver gå fort, utan kan vara samlad och avslappnad. Gör mycket igångsättningar och avsaktningar när ni rider, helst ute. Detta gör du på kort tygel. Efter ett tag kommer hon att samla sig lite smått av sig själv för att förbereda nästa avsaktning, genom att minska tempot, då hon vet att det snart är dags. Då släpper du genast efter på tygeln och berämmer. Men inte för mycket. Gör det inte till en allt för stor grejj.

Min häst hade samma problem och när man tog i honom så kortade han bara steget och stressade i för högt tempo ändå. Detta fick jag hjälp med av min tränare. Men en sak som hon lärde mig för inte alls länge sen när min häst hade "tappat" det fina steget vi jobbat med ett tag, var väldigt användbart och jag tar till det även nu ibland när min häst är stressad eller het. Jag lägger mig på en volt. Innertygeln styr genom att jag flyttar ut handen och bara visar vägen(lång tygel) och yttertygeln hänger löst, jag släpper den oftast helt. Till en början går det fort och han slänger ut bogen. Men när han har fått gå ett tag märker han själv att han inte kan balansera sig i det tempot och bogen utanför spåret vilket gör att han saktar ner och börjar vila på steget. Då kortar jag sakta tygeln och hjälper honom att balansera sig med hjälp av yttertygeln. När man håller stöd och visar vägen med båda tyglarna så håller man ju automatiskt balansen åt hästen lite. Man hjälper den att hitta rätt tempo och att ställa sig och få med hela kroppen. Spänningar och slängtrav går inte alltid att lösa genom att man gör detta åt hästen. Därför låter man helt enkelt hästen få komma på själv varför den ska sakta ner och räta upp sig. En 100% balanserad häst är avslappnad.
Ska lägga till att min häst var riden i ett år när jag började med den här övningen och musklad så pass att han klarade av det, även undersökt av kiropraktor regelbundet+masserad/strechad under ca 7-8 månader. Kan alltså inte lova at det är en bra övning för en häst som kanske är spänd i muskler ochinte har kapacitet att utföra det.

Men det är som sagt svårt att avgöra vad du ska göra med dig häst då jag inte känner hästen eller orsaken till dess uppförande. det vore nog bra att ta ut en tränare som är van att träna unghästar eller gärna fd. travhästar. Lösningar måste göras utefter vad hästen har för orsak till sitt beteende.

Så över till strechingen då. :) Lite mer lättläst.
Jag nämner bara den som sträcker hästens sidmuskler. Börja med att ta en morot, eller liknande, och visa den för hästen. Stå vid sidan ev henne, ungefär vid hennes mage och locka med den. Hon kommer att försöka ta den och sträcker då muskeln på andra sidan. Stannar hon upp med huvudet och inte når så ge henne moroten där. Då vet du hur långt hon når. Om hon tar moroten utan problem så kan du prova att ställe dig lite längre bak nästa gång.
Gör detta flera ggr på båda sidorna(variera så att du tar varannan sida). Kanske 2-3/dag ggr i början. Öka inte kraven för fort utan var på samma nivå kanske två dagar i rad och öka sen om du sett nån förbättring. Jag kan garantera resultat efter en vecka.

Tänk på att aldrig tvinga eller dra i en muskel. Då skapas bara mer spänningar. Stanna på den nivå där det är lätt för hästen, det får aldrig göra ont.
Sen ska streching såklart alltid göras efter ridning då hästens muskler fortfarande är varma, helst precis efter ni tagit av alla saker.

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 602
Senast: henry_
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 591
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar