Varmblod-shettis tråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Authorsandraselling

Trådstartare
I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år.
De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i juli.

Damerna stor och liten är tillsammans och ”ungdomarna” har funnit varandra.

Jag kan stå och titta på dem i hagen långa stunder. Harmoni

Det är ju alltid lite trix med foder och annat för att få allt att flyta. 3 strån åt shettisarna och en halv bal åt de stora 😅😍

Fler som har just varmblod och shettis tillsammans.

Dela med er. 💖🦄
IMG_3939.jpeg
 
Jag håller inte alls med. Ofördelaktig vinkel på första bilden. I inlägg #4 skulle jag säga att hästen ser ut att vara i rätt hull.

Men runt svansen, bäckenet, bakre ryggen, inte ska det se ut så? Helt urgröpt?
 

Bifogade filer

  • Screenshot_2024-08-27-14-38-46-28_58dbc85f52b32aeb51acc332613e475d.jpg
    Screenshot_2024-08-27-14-38-46-28_58dbc85f52b32aeb51acc332613e475d.jpg
    112,3 KB · Visningar: 149
Hej!
Jag har rapporterat ditt inlägg.

Det här var inte otippat då du skriver i varje tråd jag startar…

Är frågan riktad till mig eller frågar du ditt ”tjejgäng” 😱

Vilket gäng? Mitt "tjejgäng" har inte användare på buke.

Men jag ställer frågan till alla de erfarna hästägare och yrkesverksamma vi har här på forumet. Bilder är svårbedömda, tillsammans tränar vi ögonen.

Det vanligaste är ju bilder på överviktiga hästar och det är även det jag själv har mest erfarenhet av. Min svårfödda gamling gick aldrig under en 4:a på skalan, och räddningshettisen gick fort upp i vikt (han var dock en 3:a vid köp, 1:a när han räddades ett halvår tidigare av hon jag köpte från).
 

Bifogade filer

  • IMG_1996.jpeg
    IMG_1996.jpeg
    841,6 KB · Visningar: 165
Vilket gäng? Mitt "tjejgäng" har inte användare på buke.

Men jag ställer frågan till alla de erfarna hästägare och yrkesverksamma vi har här på forumet.
Tycker dom ser slimmade ut men inte magra, skönt med lite kontrast till alla häst i överhull man ser över allt. Men jag har jobbat mer med travhästar än dressyrhästar så är van att det slimmade hästar mer än hästar i överhull.
 
Tycker dom ser slimmade ut men inte magra, skönt med lite kontrast till alla häst i överhull man ser över allt. Men jag har jobbat mer med travhästar än dressyrhästar så är van att det slimmade hästar mer än hästar i överhull.
Ja gammeltanten är svårfödd åt det smalare hållet
Dottern 10 år är nog vad de flesta skulle kalla ”perfekt hull”

Shettisarna är i överhull dock men det har sina förklaringar

Har du varmblod nu?
 
Omusklat kanske men nej. Inget konstigt med tanke på rasen. Normalt hull liksom.
Har tyvärr också erfarenhet av rejält magra djur av lite olika sorter.

Har du varmblod och shettisar?

Jag tror att förra nämnda fått för sig att jag inte ger hästarna mat 😳pga diskussion i annan tråd där missuppfattattningar duggade
 
I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år.
De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i juli.

Damerna stor och liten är tillsammans och ”ungdomarna” har funnit varandra.

Jag kan stå och titta på dem i hagen långa stunder. Harmoni

Det är ju alltid lite trix med foder och annat för att få allt att flyta. 3 strån åt shettisarna och en halv bal åt de stora 😅😍

Fler som har just varmblod och shettis tillsammans.

Dela med er. 💖🦄Visa bifogad fil 152150
Jag har en lusitano och en Welsh mountain. Ja det är ett trixande men du har ju möjligheten att dela dina vilket hade underlättat att tillgodose alla individers behov. Jag löser det under sommaren genom att ponnyn har betesreducerare. På vintern köper jag grovfoder med lågt socker, helst högt protein och åt det lägre hållet på energi. På vintern tas de in på natten och då får ponnyn mest halm och hästen får fri tillgång till grovfoder.
 
Jag blir ledsen och förskräckt. Är inte dom här tjejerna typ tvåor-treor på Henneke hullbedömningsskalan?

Visa bifogad fil 152151
Det beror väl på vilken sorts varmblod det är, travhästar eller ridhästar?

Är det ridhästar, alltså SWB och liknande, kan de ha väldigt hög andel fullblod och då ser de ju ut sådär. Jag tycker att de ser fina ut i hull, särskilt den här årstiden då många hunnit bli smällfeta.

Mitt gamla sto som var hälften engelsk fullblod såg ofta ut som dessa hästar.
 
Jag har en lusitano och en Welsh mountain. Ja det är ett trixande men du har ju möjligheten att dela dina vilket hade underlättat att tillgodose alla individers behov. Jag löser det under sommaren genom att ponnyn har betesreducerare. På vintern köper jag grovfoder med lågt socker, helst högt protein och åt det lägre hållet på energi. På vintern tas de in på natten och då får ponnyn mest halm och hästen får fri tillgång till grovfoder.
Jo så är det men de går tillsammans
Gammelmärren släpper inte fram de andra till maten så det är löst ☺️😉

Betesreducerare tar vi till bara i nödfall
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp