varmblod - halvblod.

F

Fritzz

jag ska köpa en häst. jag rider mycket ute i skogen och dressyr rider, är inte så mycket för hoppning med det kan ju vara kul ibland och träna lite sånt.
tävlar inget eller nåt sånt men kanske i framtiden ?.
men jag undrar nu om man ska rida mest dressyr.
varmblod eller halvblod ? skillnad ?
fördelar nackdelar?

varmbloden är mindre äm halvbloden
med spelar det nån rollegentilgen om den är bra utblidat och sånt ?:crazy: :smirk:

Sv: varmblod - halvblod.

Inte för att det är nåt fel på halvblod, men de är ju lite tråkiga :angel: Nä tacka vet jag varmblod:) (eller ännu hellre, kallblod. fast det var ju inte det tråden gällde) Varmblod är ju löphästar till generna och tycker i regel om att springa fort och ha massa saker som händer jämt. Lite som bordercollies eller gerbiler, arbetsnarkomaner! :) Sen är ju det också såklart en vanesak för hästen men för det mesta är varmblod hastighets-gladare än halvblod. Men jag är partisk. Min åsikt lyder att alla som har möjlighet ska försöka sudda bort den dåliga stämpeln som travare har fått och visa att de är Minst lika bra som vilket halvblod som helst:D

Fritzz skrev:
jag ska köpa en häst. jag rider mycket ute i skogen och dressyr rider, är inte så mycket för hoppning med det kan ju vara kul ibland och träna lite sånt.
fördelar nackdelar?

med spelar det nån rollegentilgen om den är bra utblidat och sånt ?:crazy: :smirk:
Det beror på vad du förväntar dig av hästen. Halvbloden är väl bättre lämpade för dressyr och har "bättre" gångarter. Vill man ha en "ridskolehäst" så är det inte rättvist att kräva av ett varmblod att leva upp till de förväntningarna. Självklart är alla individer olika, men ändå.

Jag, som mest trivs i skogen och tycker dressyr är rätt trist, skulle föredra ett varmblod ifall jag skulle köpa en ny häst. Jag tycker att de är så trevliga till sättet! Och om gångarterna inte är som på ett välutbildat ridskolehalvblod skulle jag aldrig märka ändå :crazy:

Om du köper en som är bra utbildad så spelar det nog ingen roll. På varmblodet ser du ju vad den kan och om det är det du vill ha. Det kanske kan vara svårt att hitta ett välutbildat varmblod till salu, men hittar du det är de ju ofta trots utbildningen förhållandevis billiga

Ut och leta och se vad du hittar som passar din önskade utbilningsnivå , ditt hjärta och plånbok. Ett trevligt halvblod är en lika fin kompis som en trevlig varmblodig travare...

Stor skillnad på gångarterna...halvblod är avlade i många generationer för ridning, varmblodstravaren för att trava fort.
Därmed inte sagt att travaren kan bli en bra ridhäst...men det kräver mycket jobb.
En fördel är priset... du kan få en travare för en bråkdel av vad ett halvblod kostar.

Men att travare är mindre...var har du fått det ifrån? Det finns kraftigt byggda travare som är över 1,70 liksom smäckra halvblod på 1,50.

Varmblodig travare och svenskt halvblod är två helt olika hästar på det sättet att de är avlade för helt olika ändamål. Travare kan bli jätte fina ridhästar, det är dock sällan det blir lika "bra" som ett halvblod som är avlad i gererationer för uppgiften. föredelen med varmblod är att de (oftast) är billigare. Visst, det finns små travare men också små halvblod. I regel kanske travarna är lite mindre, men det finns halvblod i samma storlek och travare som är över 170 höga.
Om du inte vill tävla på MSV nivå utan kanske nöjder dig att tävla upp tom LB så kan ett varmblod passa dig lika bra som ett halvblod. Har du högre ambitioner så skulle jag satsat på ett halvblod. Ska du köpa ett varmblod så tycker jag att du ska satsa på ett som är lite mer utbildat, det kan vara svårt att skola om en travhäst. Tänkte eftersom det verkar vara din första häst (???) Samma sak gälelr givetvis om du bestämmer dig för ett halvblod, att du köper någon som är mer utbildad. Men varför stirra dig blind på rasen? Åk och provrida båda delarna och se vilken av dem som passar dig, person kemin måste också stämma! Lycka till!

Fritzz skrev:
fördelar nackdelar?

Om du inte ska satsa på en superkarriär innom dressyr och mest ha en hobbyhäst så passar varmblod super. De är trevliga att ha och göra med och gillar när det går snabbt (min erfarenhet) :D. Men halvbloden är ju som sagt avlade för sin uppgift. Jag rider själv på ett varmblod och han älskar att jobba, och att hoppa småstockar ute är hans hobby :D.

Men satsa på att provrida de hästar du känner för men jag kan tänka mig att om du vill ha en billig häst så ska du nog satsa på ett varmblod. Detta har jag inga grunder för men det verkar lite som om att det bra varmblod är lika billigt som ett dåligt halvblod. Halvbloden är ju dyrare och varmbloden billigare. Men det varierar väl!

Provrid och välj sedan efter det!
:banana: :bump:

*lånar*

men ett varmblod måste väl inte vara en travare?? (elelr av travrastam) ett svenskt varmblod behöver väl inte ha travar blod i sig alls? för det är väl en egen ras??

har väldigt svårt för allt detta i allmänhet, så förlåt mina dumma frågor....

Dea skrev:
*lånar*

men ett varmblod måste väl inte vara en travare?? (elelr av travrastam) ett svenskt varmblod behöver väl inte ha travar blod i sig alls? för det är väl en egen ras??

har väldigt svårt för allt detta i allmänhet, så förlåt mina dumma frågor....

Varmblod är ägentligen bara en kategori på hästraser, kan man säga... både fullblod, travare och halvblod räknas som varmblod.
svensk varmblodig travare är travaren.

Så du har rätt ett varmblod kan lika gärna vara ett halvblod/fullblod, men oftast när man pratar om varmblod menar man travarna :)

Jag tycker inte alls att frågan är dum.

Ett svenskt varmblod är ett halvblod. Rasen heter faktiskt så, avelsföreningen heter Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen (ASVH) och där finns inga travare registrerade.
På engelska blir det "Swedish Warmblood". Förra året kom det ut en stor tjock bok som heter "Det svenska varmblodets historia under 200 år" - den handlar inte om travare utan om halvblod.
Ett danskt, holländskt, belgiskt, lettiskt osv varmblod är en halvblodshäst.
Det är bara i Sverige som en del fått för sig att varmblod är detsamma som travare.

Varmblod är egentligen en av de tre huvudgrupperna av hästar (de övriga är kallblod och ponnyer). Till varmbloden hör de lättare, smäckrare hästarna som t ex fullblod, PRE, frieser, halvblod och varmblodig travare.

Om man sätter likhetstecken mellan varmblod och travare leder det lätt till missförstånd.

Immer

Fördel Halvblod: Ofta bra steg, välutbildade
Nackdel Halvblod: Dyrare i inköpspris

Fördel Varmblod: Ofta trevliga i psyket, billiga, lätt att få tag på
Nackdel Varmblod: Sämre utbildade, sämre steg

men på min ridskolas hemsida står det sv halvblod på många hästar! Och svenskt varmblod på en travare!

fattar nada....:s

Titta på hästen och inte rasen.
Finns bra halvblod/varmblod och sen finns det dåliga dito.

Dea skrev:
men på min ridskolas hemsida står det sv halvblod på många hästar! Och svenskt varmblod på en travare!

fattar nada....:s

Jo, och det är många som gör den distinktionen. Varmblod är en generell benämning på alla "ridhästar", som fullblod, sv halvblod, trakhener, hannoveranare etc, precis som kallblod är en benämning på hästar som ardenner, nordsvensk, percheron mfl.

Svensk Varmblodstravare är väl den korrekta benämningen på våra travhästar (tror jag).

Om du har ambitioner att träna dressyr och "känna hur det ska kännas" skulle jag inte rekomendera ett varmblod (travare), visst finns det välridna varmblod men du får vara beredd att lägga ut massor av tid till att få dem dit. De är ju som sagt inte avlade för att samla sig och utföra rörelser i dressyr. Jag skulle rekomendera ett triangelmärkt halvblod, du kan få tag på en mkt trevlig häst till ett bra pris. Nakdelen är ju då att du ej får tävla över klubb nivå men det kan vara en riktigt rolig träningskompis. För köp av en sådan häst måste du dock vara mkt noga med vad vetrinärerna säger och gärna vända dig till olika.

Fritzz skrev:
fördelar nackdelar?

Jag skulle nog köpa en ung varmblodig travare. Nu har jag en hel del erfarenhet och vet ju vad jag ska titta på när jag köper häst. Anatomin ska stämma...jag ska ju ha hästen för ridning och då tittar jag efter en kropp som passar och att hästen är trevlig mentalt. Problemet är ju ofta att om hästens anatomi är god så är den duktig som travare och då hör den inte längre till de "billiga"...1996 köpte jag en valack för 15.000 t.ex...men så blev han en suverän ridhäst också;)

Jag skulle rekommendera varmblod.Själv har jag ett varmblod på 14år och har haft henne i ca.4år.Hon har tävlat i dressyr så hon kan rörelser och sånt där och är bra utbildad.
Rider mycket i skog och mark med henne och en å annan Distans blir det väl.Hoppar lite då och då och hon älskar det.

När jag köper häst så tittar jag inte på rasen i första hand.Om hästen är trevlig,lugn,bra exteriör,frisk och kan skos och allt sånt där är viktigare för mig.
Bra pris på dom oxå.
Hellre har jag nåt att jobba lite med än att få allt på en gång;)
Det är klart alla hästar är ju olika så man kan ju inte dra alla över en kam.
Har ej några erfarenheter av halvblod så kan inte säga nåt om dem.

/Isabella

Okej, nu ska vi nog reda ut en sak, alla varmblod är INTE varmblodiga travare!!

om jag får säga det själv, så efter din beskrivning tycker jag att ett halvblod bör passa bättre eftersom de enligt mig är lite hmm.. mer lugna och arbetsvilliga, har bra gångarter osv. Varmblodet är lite smäckrare och kan lätt uppfattas som stittsiga, lite tittiga osv. så enligt mig är Halvblodet mer stabilt, sen är ju gångarterna hos halvblodet ett bra plus eftersom jag läste att du gillade Dressyr. (sen är det ju olika individer vi pratar om så det här gäller givetvis inte alla hästar)

Jag har nämligen bara bra erfarenheter av halvblod, då min kusin föder upp dem. och det där med att halvblod ska vara stora förstår jag inte heller? det finns många olika storlekar att välja på!!

detta är vad jag tycker iallafall.. Lycka till med hästköpet! och kom ihåg att den är hästen som individ och inte rasen som spelar störst roll.. // Mel

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
1 304
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar