Varma skor?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sundance
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 2 973
Sv: Varma skor?

Ärsch, lite kyla får man väl tåla ;) Nejdå, men jag som rider mest i skogen hela vintern skulle frysa ihjäl om jag red i läderstövlar, även när det inte är -25. Som nu när det är kasst underlag så man bara kan skritta, då blir man inte så varm nånstans känns det som :(

*kl* Efter att tidigare fått tips om Mountain Horse Rimfrost Paddock har jag beställt ett par till julklapp åt mig själv.Hatar verkligen att frysa om fötterna.

Eftersom jag var dum nog ha använt vanliga ofodrade Graningestövlar plus raggsockor om vintrarna i stallet, slutade det med att jag förfrös fötterna rejält en vinter... Fötterna svällde upp som ballonger när jag väl kom inomhus och stövlarna åkte av och det gjorde hemskt ont i fötterna. Det var väldigt nära att vi åkte till akuten den kvällen så illa som det såg ut, jag var riktigt rädd för vad som hänt. :( T o m på morgonen efter kände jag av förfrysningen, det domnade i fötterna. Resultatet av förfrysningen blev att jag fryser om fötterna så fort temperaturen sjunker under +10 grader...

Numer har jag aldrig kalla ofodrade stövlar eller skor på mig vintertid. Det bästa inköpet hitintills är ett par Graninge kängor, som du ser på en bild i ett inlägg ovanför, dem har jag inte frusit i alls. :) :bow:

Finns dom? Efter bara ett par timmar i ridhuset blir fötterna isbitar... Trots sulor och bra klädsel i övrigt tex termobyxor, dunväst+skidjacka, mössa, vantar osv.

Det är klart att det skulle vara en fördel om dom även funkar som ridskor.

Jacson säljer en ridkänga som, enligt mej, är bästa vinterskon någonsin:p Det är femte vintern jag har dom nu och fryser fortfarande inte om fötterna. Fick dock lägga in en ny sula eftersom jag hade skavt ner den "fasta" sulan till gummit :angel:

Det är termo längre upp på kängan och vattentätt gummi längre ner och varmt fodrad.
rekommenderas varmt:)

Brukar man kunna köpa dessa då? (armens alltså)
Annars får jag väl vänta tills jag får mina egna...

Ja, de brukar ligga ute på Tradera ibland och även säljas på diverse utförsäljningar med militärsaker som kan dyka upp här o var på t.ex. marknader.

Tänk på att inte ha för trånga skor, det ska vara gott om utrymme i dom får då isolerar luften som blir i skon också lite värme + att tårna kan röra mer på sej. Tänk också på att alltid ha torra strumpor på dej när du tar på dej skoran och inte halv-fuktiga.

Har för övrigt inget bra tips på skor.

jag rider faktiskt i vanliga vinterkängor .. svarta i fejkläder som kostar kanske 300 kr . mkt praktiska tkr jag då de har en rejält räfflad sula för isig mark , och så har de en lite klack och är vinterfodrade . perfekt !:bump:

Liknande trådar

Utrustning Nu behöver jag er hjälp igen. Jag är på jakt efter ett par jympadojjor att ha i stallet. Säkra stallskor för ridning har jag redan...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 596
Senast: Buongusto
·
Kropp & Själ Jag har fått problem med fötterna. Det första är att de blir otrolig varma i skor, på ett sätt som känns obehagligt. Även i skor som ska... 2
Svar
26
· Visningar
1 601
Senast: Tassa
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 717
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden