Varma ridbyxor 2017

svea

Trådstartare
Nu är det verkligen hög tid att börja prata om varma ridbyxor att ha fram tills det blir dags att dra på sig termobrallorna. Vad finns, vad är bra, vad ska man köpa? Själv är jag ett fan av årets genomslag på ridbyxmarknaden - ridleggings. SÅ JÄKLA SKÖNT att slippa dessa blixtlås som alltid går upp eller går sönder. Nu drömmer jag förstås om ett par vinterridleggings, helst med silikonskoning så att man slipper mitt hatobjekt nummer 2: osmidig konstmockaskoning. Samtidigt får inte brallorna vara för mjuka och filsiga så att man blir nypt. Så, prylnördar, vad ska jag köpa?

Jag har fleecefodrade ridbyxor, en variant från Mountain Horse (de är typ 100 år gamla...) och nån från Gekås.
Funderar på att köpa vintertights från Horze men har inte slagit till än. Förra vintern körde jag vanliga ridbyxor men thermokjol över, rycker av den innan uppsittning och på igen direkt vid avsittning...

Jag köpte ett par softshell från Covalliero som jag bara älskar! Kanske lite dåligt grepp i silikonen men annars perfekta. Såg att de finns nu som ridleggings, kanske värt att prova :)

Jag köpte ett par softshell från Covalliero som jag bara älskar! Kanske lite dåligt grepp i silikonen men annars perfekta. Såg att de finns nu som ridleggings, kanske värt att prova :)

Nu börjar det låta intressant, det märket är ju inte så dyrt. Jag har deras sommarleggings, de funkar bra även om de tyvärr blivit noppiga. Ett par i vintertjocklek skulle helt klart vara intressant.

Jag har Horze Leah ridtights dels deras sommartights men även de tjockare allroundtightsen. De har silikongrepp båda.

Nu börjar det låta intressant, det märket är ju inte så dyrt. Jag har deras sommarleggings, de funkar bra även om de tyvärr blivit noppiga. Ett par i vintertjocklek skulle helt klart vara intressant.

Finns två modeller på Granngården (i alla fall de butiker som har det mer omfattande sortimentet, men tror att alla har just covalliero). Den ena heter Xara och den andra Regina, silikongrip och fleecefodrade. Tror Xara är leggings och Regina mer "ridbyxa" och kostar därför någon hundralapp mer. Men de ligger runt 600-800 kronor, klart överkomligt jämfört med typ Pikeur då.

Jag köpte ett par Covalliero på GG för nån månad sen, antagligen förra årets modell, för halva priset. Softshell med silikonskoning, dock ridbyxa, men väldigt sköna. Kolla i din butik om de kanske har samma deal.
Jag har även deras ridleggings, de vanliga, men jag måste säga att ridbyxorna är skönare eftersom de glömt göra sömmen runt midjan flexibel...

Ridtightsen Leah från Horze kan vara värda att kika närmare på! Skön passform, vindtäta och vattenavstötande, helskoning i silikon och fickor på låren med silikongrepp på insidan (som håller även stora mobiler stadigt på plats). Trodde inte jag skulle gilla dem så mycket som jag gör, men de är toppen!

Nu är det verkligen hög tid att börja prata om varma ridbyxor att ha fram tills det blir dags att dra på sig termobrallorna. Vad finns, vad är bra, vad ska man köpa? Själv är jag ett fan av årets genomslag på ridbyxmarknaden - ridleggings. SÅ JÄKLA SKÖNT att slippa dessa blixtlås som alltid går upp eller går sönder. Nu drömmer jag förstås om ett par vinterridleggings, helst med silikonskoning så att man slipper mitt hatobjekt nummer 2: osmidig konstmockaskoning. Samtidigt får inte brallorna vara för mjuka och filsiga så att man blir nypt. Så, prylnördar, vad ska jag köpa?
Ridkjol :D

Det bästa ever. Inget av värmen kommer på insidan av låren där man inte vill ha den och all kommer runt rumpan och ned precis över knäna. Sedan har man vinterridstövlarna nedanför. Jag har Uhip (och en till för cykling, joggning, promenad, skidor, skridskor (dock ej slalom och pulka). Älskar att det inte är vadd mellan benen.). Faktum är att flera på jobbet som aldrig har ridit köper dem för cykling.

Ridtightsen Leah från Horze kan vara värda att kika närmare på! Skön passform, vindtäta och vattenavstötande, helskoning i silikon och fickor på låren med silikongrepp på insidan (som håller även stora mobiler stadigt på plats). Trodde inte jag skulle gilla dem så mycket som jag gör, men de är toppen!
Hur är de i storleken? Och är de för varma på våren och hösten?

Hur är de i storleken? Och är de för varma på våren och hösten?
Jag brukar vara en stor 34, liten 36. Köpte dessa i 36 och hade antagligen kunnat ha de i 34 också, de är för mig lite för rymliga i midjan, benen ser slimmade ut men stramar inte på något vis. De är inte fleecefodrade, så jag räknar med att kunna få på mig underställ till vintern, om det visar sig behövas. ;) Jag köpte dem i sensomras (på ett visst stort varuhus i Halland, för halva priset!) så har hunnit använda dem under lite varmare dagar och riktigt ruskiga dagar. Tycker de har fungerat bra oavsett väder! De känns väldigt slittåliga så räknar med att de hänger med ett tag. :D

Jag har ett par vintertights (helskodda, dock inte silikon) från Horze (tror de heter Active). Jättesköna! Håller värmen betydligt bättre än vanliga ridbyxor! Jag har ridit i dem de senaste veckorna.

Det enda dumma med dem är att de är lite för långa i benen för mig (men jag är inte så lång och har inte så långa ben) men de är säkert helt normala egentligen. Kan tänka mig att de kan vara lite klumpiga längst nere på benen om man har väldigt tajta ridstövlar (iaf om de är lite för långa som på mig). Jag har jodhpurs och short chaps och det funkar bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka