varma kotor

ullass

Trådstartare
:confused:
Vår ponny är ofta varm på utsidan av framkotorna. Inget märks när man rider, ingen svullnad eller ömhet.
Har tidigare varit sprutad med cortison just i framkotorna efter en mindre kotledsinflammation i jan 06.Blev friskförklarad efter 2,5 v efter böjprov och röntgen. Sen har vi försiktigt satt igång honom och värmen i kotorna har funnits där den senaste månaden.
Kan det ha blivit en infektion efter sprutan i kotan eftersom värmen finns precis där de sprutade,eller är kotledsinflammationen tillbaka?
 
Sv: varma kotor

att det skulle bli infektion efter sprutan tycker inte jag låter så troligt.(bakterier förökar sig extremt fort om det kommer i ledkapslen, det är tom. dödande om inte beh. sätts in fort nog) min syster jobbade på travbana, där en av hennes passhästar fick beh. i leden. den dog bara ngn. dag senare trots pencillin, just pga. infektion efter sprutan. det bästa är nog att ringa beh. vet. för det händer ju att kotledsinflamation kommer igen.
 
Sv: varma kotor

Åk till vet! Är den halt på båda fram kan det vara väldigt svårt att se för ett otränat öga. Det är bättre att behandla tidigt än gå och dra på det...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 222
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: mackan
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 656
Senast: prallan
·
Hästvård För två år sedan blev pållen halt. Först misstänktes kotledsinflammation eftersom 90% av hältan släcktes på bedövning där, men när...
Svar
6
· Visningar
1 143
Senast: Similitude
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp