Varma Hovar!!

S

susby

Min ponny hade fång i vintras, vi har nu skrittat henne i ett par veckor och hon är pigg och glad..men jag är så orolig över att det kan komma tillbaka. Jag känner på puls och hovar flera ggr/dagen. Ibland känns dom lite varma inte mycket men lite varmare än dom andra hästarnas. Kan det vara ett varningstecken. Ibland när hon kommer in från hagen kan jag tycka att dom är varmare än vad dom var innan hon gick ut på morgonen är det vanligt att dom har olika temp på hovarna..?

Sv: Varma Hovar!!

Jag tror att det mesta med olika temp på hovara är mest inbillning. Självklart ändras vämen, beroende på hur varmt det är ute och hur mycket hästen rört på sig.

Inbillning det vet jag att det inte är. Samt att ytterförhållandena spelar roll. Det begriper jag. Men är det normalt att hoven är varmare efter skrittpass än efter natt vilan.. En av våra ponnyer har alltid väldigt kalla hovar oavsett väder..

Det känns logiskt att hovarna skulle bli varmare när hästen rör på sig, vid ridning eller i hage, än vad de blir när hästen står i princip stilla i en box.

Ska hovarna vara helt kalla eller är det viktigast att alla har samma temp? Har hört så mkt olika åsikter.. Hur "varma" bör dom vara?

Det kan vara ett varningstecken men behöver inte vara det. Hovarnas temperatur varierar. Gör det dock gärna till en god vana att kyla ben och hovar och använd gärna bakjäst. Det är goda tips. Och givetvis inte en massa kraftfoder utan bra hö med ett bra (alltså inte ett jättehögt) värde.

Min kille fick fång (har haft det förr). Hans hovar var varma ibland, svala ibland. Det skiftade väldigt. Nu verkar han må jättebra och när jag känner på hans hovar är de väldigt svala om man jämför med då han hade symtom.

Tror faktiskt att det är normalt att de är varmare efter ett skrittpass. Cirkulationen ökar ju.

Jag har haft samma funderingar som du med min fånghäst. Jag kollade värme och puls i hovarna. Jag läste också trådar här om detta och har frågat andra personer. Men ej fått något vettigt svar. Jag har slutat att bry mig. Jag kollar hur hon mår för övrigt och hur hon rör sig, hur hon vänder. Det är möjligt att detta med värme , puls i hovarna sitter kvar länge efter det att de har haft fång. Eller så är det bara olika för olika hästar. Min häst kan vara varm när jag tar in henne på morgonen och sedan betydligt svalare efter två timmars ridtur. Vad drar man för slutsats av det? Inte vet jag. Men hästen är frisk och mår bra.

Min häst fick fång + hovbensrotation för ca 2 år sedan, då var hovarna jättevarma, men kan fortfarande inbilla mig att de är lika varma om hon gått ute i solen (man blir ju sjukt nojig efter en sådan hemsk period som vi hade då..)

Hon har naturligt rätt varma hovar har jag märkt och även hästar som inte har fång har lika varma hovar, men om du nu känner igenom hovarna flera ggr per dag så borde du ju märka när de blir extremt varma (det märks oftast tydligt). Sen beror det ju som sagt på vädret, om hon nyss dragit en galopp repa i hagen eller så.

Som en annan skrev, kolla på hästen i övrigt, rör hon sig trögt/konstigt eller är slöare så kan det vara ett tecken på att det gör ont/ömmar, sen är det otroligt lätt att se smärta i hästens ögon om man umgås mycket med hästen. Men känn även igenom hovarna, min häst ville ut och springa även om hon hade fång!

Sen är hovarna oftast kallare om de stått inne, sen när de går ut kommer blodcirkulationen igång och hovarna blir varmare.

Om du oroar dig för att hon ska få fång, se iallafall till att hon inte vilar särskilt mycket, hon behöver röra på sig för att få ut energin hon får i sig.
Sen hade jag alltid för vana att spola hovar + ben, innan och efter ridtur, iallafall när hon går på bete.

Sorry att det blev långt, men jag vet hur det känns att ständigt gå och oroa sig, PMa om du tror att det är något mer jag kan svara på & Lycka till!

Tack för alla svar. Jag får göra som vanligt känna på hovar puls och kolla hur hon rör sig. Hon går inte på bete hon går i grus paddock gjorde även det när hon fick sin fång samt att vi har inte börjat att galoppera ännu. Det värsta är att hon är så mager så man vill egentligen ösa på henne mat. Hon har ett bra hö.. minns inte värdet men det är på gränsen till för kraftigt för henne

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 132
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
719
Senast: Lejd
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 412
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 139
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka