Sv: Varma Hovar!!
Min häst fick fång + hovbensrotation för ca 2 år sedan, då var hovarna jättevarma, men kan fortfarande inbilla mig att de är lika varma om hon gått ute i solen (man blir ju sjukt nojig efter en sådan hemsk period som vi hade då..)
Hon har naturligt rätt varma hovar har jag märkt och även hästar som inte har fång har lika varma hovar, men om du nu känner igenom hovarna flera ggr per dag så borde du ju märka när de blir extremt varma (det märks oftast tydligt). Sen beror det ju som sagt på vädret, om hon nyss dragit en galopp repa i hagen eller så.
Som en annan skrev, kolla på hästen i övrigt, rör hon sig trögt/konstigt eller är slöare så kan det vara ett tecken på att det gör ont/ömmar, sen är det otroligt lätt att se smärta i hästens ögon om man umgås mycket med hästen. Men känn även igenom hovarna, min häst ville ut och springa även om hon hade fång!
Sen är hovarna oftast kallare om de stått inne, sen när de går ut kommer blodcirkulationen igång och hovarna blir varmare.
Om du oroar dig för att hon ska få fång, se iallafall till att hon inte vilar särskilt mycket, hon behöver röra på sig för att få ut energin hon får i sig.
Sen hade jag alltid för vana att spola hovar + ben, innan och efter ridtur, iallafall när hon går på bete.
Sorry att det blev långt, men jag vet hur det känns att ständigt gå och oroa sig, PMa om du tror att det är något mer jag kan svara på & Lycka till!