varma hovar?

K

Klackskor

Hur vanligt är det att hästar ha varma hovar?
Hästen i fråga har ganska varma hovar, ej överdrivet varma.
Går oskodd och promeneras bara för tillfället

Är det normalt att vissa hästar är varmare än andra i hovarna?
Blodcirkulationen kanske är bättre i vissa än andra?

Sv: varma hovar?

Skodda hästar har kalla hovar, eftersom att det sitter sömmar i hoven så fungerar inte blodcirkulationen. hoven är tillfälligt "död". oskodda hovar av varmare eftersom att blodcirkulationen fungerar som den ska. Min ponny fick för varama hovar just när vi tog av henne skorna, men det var helt normalt enligt hovisen. :)

Det är fullt normalt att vissa hästar har varmare hovar än andra. Sålänge inte någon ensataka hov är varm är det inga problem. :)

Det är fullt normalt att vissa hästar har varmare hovar än andra. Sålänge inte någon ensataka hov är varm är det inga problem. :)

Helt klart att jag håller med dig i stort men vad jag har förstått så behöver det inte vara något fel om en hov är lite varmare än de andra. Läste en annan hov-tråd där man menade att det tydligen är helt normalt att en hov är lite varmare om det brukar skifta mellan hovarna - dvs det skiftade vilken hov som för tillfället var lite varmare. Hade någonting med blodcirkulationen (eller nåt?) att göra. Typiskt nog hittar jag inte den tråden nu men någon annan här kanske kan förklara?

Om en och samma hov alltid är varmare får man kanske börja fundera?

Ps till "jackB"
Hovarna på vår pålle har förresten överlag blivit lite varmare sedan vår hovis drog av skorna för snart 1 1/2 år sedan och jag har också fått höra att det beror på barfotagången men jag skulle nog inte gå så långt att jag ansåg min hästs hovar som "döda" tidigare när han var skodd ;)

Senast ändrad:

Ja det har du rätt i. Sålänge hoven är lite varm så är det ju normalt. Jag tänkte mer om hoven var mycket varm.

Skodda hästar har kalla hovar, eftersom att det sitter sömmar i hoven så fungerar inte blodcirkulationen. hoven är tillfälligt "död". oskodda hovar av varmare eftersom att blodcirkulationen fungerar som den ska. Min ponny fick för varama hovar just när vi tog av henne skorna, men det var helt normalt enligt hovisen. :)

Detta låter som en "barfotaanhängare" som många stackars hästar råkar ut för. Om en häst blir för varm och öm i sina hovar av att gå barfota så ska den skos. Kolla aftonbladets ridsport och läs om barfotaverkaren som plågade en stackars häst.

Detta låter som en "barfotaanhängare" som många stackars hästar råkar ut för. .

Vissa hästar klarar inte av att ha skor. Så vad ska man göra med dom då?? om man inte får ha dom brafota??

Om en häst blir för varm och öm i sina hovar av att gå barfota så ska den skos. Kolla aftonbladets ridsport och läs om barfotaverkaren som plågade en stackars häst.

Den ponnyn går nu med skor, just för att hon var så öm i hovarna.

Så du menar då att: -varje gång jag flätar mitt hår eller sätter upp det i en tofs, så har jag ingen blodcirkulation i hårbotten!? Det låter kanske lite långsökt, men principen är den samma. Håret lever inte och inte heller hornet omkring hoven heller.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 798
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka