varma hovar = fång?

Shaggy

Trådstartare
En av hästarna på betet har fått väldigt varma framhovar. Eftersom hästen är av en ras som ligger i extra mycket i farozonen för fång så kommer den att tas bort från betet nu. Frågan är bara är det verkligen fång eller ett förstadium till det?
Hästen är alltså varm i fötterna. Igår kväll vid åtta tiden var den helt normal i värmen. Den är inte mer hovöm än den brukar vara och avlastar inte frambenen. När det upptäcktes att den var varm i fötterna så gick den dessutom hela tiden.
För mig låter inte detta som ett fånganfall men dom kanske börjar på det här sättet.

Sv: varma hovar = fång?

Ingen aning men troligen inte eftersom den som upptäkte det hela inte sa något om det och vi diskuterade vad som tydde på fång.

Min häst hade INTE märkbart varma hovar när hon hade fång, för att komplicera saken ytterligare :smirk: . Däremot hade hon puls vid kotan.

Min häst hade puls vid kotan och va blockhalt på frambenen när vi upptäckte fångtendens....detta skedde bara över en natt.... Han va även varm om hovarna..

Liknande trådar

Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 865
Senast: Pallen
·
Hästvård I början av april stängde vi av 2/3 av hästarnas hage för att gödsla. Kulorna låg kvar tills i helgen när regnet äntligen kom. För 1 1/2...
2
Svar
25
· Visningar
3 260
Senast: Cattis_E
·
Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 600
Hästvård Hästen min kom in för 3 dagar sedan och var svullen samt skollhet på hö bak från ballarna upp till hasen. Han ville gärna inte stödja på...
Svar
18
· Visningar
4 777
Senast: Piranesi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama