Varma hem och lösningar för att kyla ner (utbruten från Turister och värmen)

Lingon

Trådstartare
Har du läst artikeln jag länkade till? Klart att 25 grader är sommarvärme.
Men som det står i artikeln, att ha 60 dagar i streck där temperaturen är över 25 grader = extrem värmebölja för att vara Sverige. Våra bostäder är byggda för att stå emot kyla, inte värme.
Jag har för närvarande ungefär 37 grader på min övervåning (i sovrummet), trots att jag har silverduk + mörkläggningsgardin i fönstret där solen ligger på hela dagen, mörkläggningsgardiner i alla andra fönster oavsett väderstreck. När vi går och lägger oss hoppas jag att det kanske ligger under 25, men troligtvis inte. Hade jag varit 75 istället för 35 hade jag mått sju resor värre, och jag tycker redan det är fruktansvärt jobbigt att vara inne.

Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i konstruktionen av huset. Jag bor i ett tegelhus från 70-talet så inget nybygge direkt. Det är rätt bra både på att isolera mot kyla och värme tycker jag.
 
Jag har för närvarande ungefär 37 grader på min övervåning (i sovrummet), trots att jag har silverduk + mörkläggningsgardin i fönstret där solen ligger på hela dagen, mörkläggningsgardiner i alla andra fönster oavsett väderstreck.
Usch, det där låter verkligen extremt - och vidrigt :nailbiting: ! Har du silverfiltar som hänger på UTSIDAN av ditt fönster? Jag tycker nämligen att det gör en jätteskillnad, dvs om man lyckas reflektera bort solljuset redan innan det träffar fönsterrutan!
 
Usch, det där låter verkligen extremt - och vidrigt :nailbiting: ! Har du silverfiltar som hänger på UTSIDAN av ditt fönster? Jag tycker nämligen att det gör en jätteskillnad, dvs om man lyckas reflektera bort solljuset redan innan det träffar fönsterrutan!
Det är fruktansvärt. Hunden har kylmatta hon lägger sig på ibland och jag får lov att blöta en kylhandduk åt henne nästan varje natt. Jag sover med bara påslakan, men sömnen blir ju påverkad (kan inte sova med fläkten på tyvärr).
Silverduken är på insidan, 1,5 plans hus med källare = stegen når inte upp till övervåningen så jag kan sätta den på utsidan (och jag vågar ärligt talat inte klättra så högt) 🤯
 
Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i konstruktionen av huset. Jag bor i ett tegelhus från 70-talet så inget nybygge direkt. Det är rätt bra både på att isolera mot kyla och värme tycker jag.
Det är ju tyvärr så att det inte finns hur många tegelhus från 70-talet eller trähus från 1800-talet som helst att köpa o hyra utan vissa (jag tex) måste bo i ett (ganska sött) vrak från 2010 (utan städskåp och garderober O_o och med ett värdelöst planerat kök) som absolut håller värmen på vintern men är jättesupervarmt på sommaren. 40- 60- och 70-talen byggde bara bättre. 80- o 90 talet är ju såklart ännu sämre än nu. (Just nu är det faktiskt bara wohoo 26,5 grader här inne och 27 ute, men då har inte eftermiddagssolen legat på (utanför neddgragna vita rullgardiner och innanför det mörkläggningsgardiner) ännu, så det kommer nog upp till 29 innan kvällen.)
 
Senast ändrad:
Det är ju tyvärr så att det inte finns hur många tegelhus från 70-talet eller trähus från 1800-talet som helst att köpa o hyra utan vissa (jag tex) måste bo i ett (ganska sött) vrak från 2010 (utan städskåp och garderober O_o och med ett värdelöst planerat kök) som absolut håller värmen på vintern men är jättesupervarmt på sommaren. 40- 60- och 70-talen byggde bara bättre. 80- o 90 talet är ju såklart ännu sämre än nu. (Just nu är det faktiskt bara wohoo 26,5 grader här inne och 27 ute, men då har inte eftermiddagssolen legat på (utanför neddgragna vita rullgardiner och innanför det mörkläggningsgardiner) ännu, så det kommer nog upp till 29 innan kvällen.)
Kan du hänga upp något på utsidan så att solen inte träffar väggen alls? Upplever att sånt kan göra nästan magiskt stor skillnad.
 
Kan du hänga upp något på utsidan så att solen inte träffar väggen alls? Upplever att sånt kan göra nästan magiskt stor skillnad.
Har haft solsegel några år men inte satt upp än i år, det borde jag göra, vet inte hur mycket det gör. Funderar på att köpa ngt att klistra på fönstren men hittar inget lämpligt.
 
Jag har för närvarande ungefär 37 grader på min övervåning (i sovrummet), trots att jag har silverduk + mörkläggningsgardin i fönstret där solen ligger på hela dagen, mörkläggningsgardiner i alla andra fönster oavsett väderstreck. När vi går och lägger oss hoppas jag att det kanske ligger under 25, men troligtvis inte.
AC for the World.
Vi har AC i alla hus med standard för året runt boende.
Sommarhuset skall också få det.

Varför plåga sig?

Och nej, alla hyresgäster är inte ens vare sig nöjda eller tacksamma över det.
 
Man ska ju ha råd att både köpa och betala elen för en AC också.
En AC, eller luft-luftvärmepump som det ju också är, tjänar snabbt in sig på vintern.
På sommaren så drar den ytterst litet ström för den komfort som den ger.
Om man vill vara extra ekonomiskt så kombinerar man den med solpaneler som ger bäst ström just vid soligt väder.

Man måste nog acceptera att klimatförändringen med en allmän temperatur-höjning kommer att kräva vissa investeringar för att få ett behagligt inomhusklimat.
Rent ekonomiskt så kommer mildare vintrar att ge en större besparing på uppvärmningen än vad nedkylning under sommaren kommer att kosta extra.

Vi kommer i framtiden att bli tvungna att både värma och kyla våra bostäder för att må bra.
 
Ja det bästa är mark och berg-kyla.
Särskilt berg-kyla.
Där lagrar man sommarens värme i berget för att kunna använda den under vintern.
Arlanda använder redan den tekniken storskaligt.
https://www.swedavia.se/arlanda/miljo/akvifaren/

Till värmepumpens fördel vad gäller klimatet så får man ändå tänka på att den drastiskt minskar energiförbrukningen totalt för uppvärmning.
Och på vintern så tillsätter den ju kyla till klimatet.
 
Ja det bästa är mark och berg-kyla.
Särskilt berg-kyla.
Där lagrar man sommarens värme i berget för att kunna använda den under vintern.
Arlanda använder redan den tekniken storskaligt.
https://www.swedavia.se/arlanda/miljo/akvifaren/

Till värmepumpens fördel vad gäller klimatet så får man ändå tänka på att den drastiskt minskar energiförbrukningen totalt för uppvärmning.
Och på vintern så tillsätter den ju kyla till klimatet.
Åh låter nice. AC är ju inte bra har jag hört, men luftvärmepump har jag inte hört ngt dåligt om, utom ström, vi får inte använda den på landet för att kyla om det inte är väldigt extra.
 
Vi kommer i framtiden att bli tvungna att både värma och kyla våra bostäder för att må bra.
Kanske även gå tillbaka och titta på hur man byggde hus förr, vårt hus är i grunden flera hundra år gammalt, 1950-talet var den senaste större ombyggnaden. Vi håller värmen med dels bergvärme men framförallt kakelugn och köksspis. Nu när värmen kommer tänker vi visserligen på var vi öppnar och var vi stänger fönster och dörrar men huset är svalt. Vi har tidigare pratat om att koppla på för att kunna kyla men har insett att vi inte har behov av det, huset reglerar bra själv.
 
Kanske även gå tillbaka och titta på hur man byggde hus förr, vårt hus är i grunden flera hundra år gammalt, 1950-talet var den senaste större ombyggnaden. Vi håller värmen med dels bergvärme men framförallt kakelugn och köksspis. Nu när värmen kommer tänker vi visserligen på var vi öppnar och var vi stänger fönster och dörrar men huset är svalt. Vi har tidigare pratat om att koppla på för att kunna kyla men har insett att vi inte har behov av det, huset reglerar bra själv.
Huset vi bor i är från före 1850.
Hur långt före vet vi inte.
Det klarar sig bättre än många andra hus.
Kakelugnar lagrar ju även kyla.
Men vi har solpaneler och unnar oss att kyla ner huset när det är varmt.
Jag har en lägre komforttemperatur än andra och trivs bäst mellan 16-18 grader.
Bra på vintern - mindre bra nu.

Mitt andra hus är från 1940 och står i skuggan an en stor björk.
Björken gör verkligen skillnad.
Men även där så körs AC.
Svart plåttak blir varmt.
Men solpaneler ger billiga ström även där, så det får bli så.
 
En AC, eller luft-luftvärmepump som det ju också är, tjänar snabbt in sig på vintern.
På sommaren så drar den ytterst litet ström för den komfort som den ger.
Om man vill vara extra ekonomiskt så kombinerar man den med solpaneler som ger bäst ström just vid soligt väder.

Man måste nog acceptera att klimatförändringen med en allmän temperatur-höjning kommer att kräva vissa investeringar för att få ett behagligt inomhusklimat.
Rent ekonomiskt så kommer mildare vintrar att ge en större besparing på uppvärmningen än vad nedkylning under sommaren kommer att kosta extra.

Vi kommer i framtiden att bli tvungna att både värma och kyla våra bostäder för att må bra.
Nä, i nuvarande boende skulle en luft-luftvärmepump inte löna sig för mig. Hade som kallast strax under 20 graderna inne i vintras, mina element fungerar inte, och orkade inte tjata på föreningen styrelsen fixa.

Är som sagt i Vietnam just nu, och även om det finns luftkonditionering på många ställen, är det främst klassiska fläktar som används, mycket för att det drar mycket el att köra, och el kostar. Det kommer inte heller bli bättre elpriser i Sverige i och med klimatförändringarna. Snarare borde vi fundera på hur vi kan klara oss med passiva lösningar istället. Och det stora problemet med klimatförändringarna är att alla lösningar kräver mer energi, frågan är hur länge till vi kan pumpa ut massor med värme i atmosfären (inte bara koldioxid och andra växthusgaser, utan just direkt värme, så som vi gör med luftkonditionering och dylikt).
 
Nä, i nuvarande boende skulle en luft-luftvärmepump inte löna sig för mig. Hade som kallast strax under 20 graderna inne i vintras, mina element fungerar inte, och orkade inte tjata på föreningen styrelsen fixa.

Är som sagt i Vietnam just nu, och även om det finns luftkonditionering på många ställen, är det främst klassiska fläktar som används, mycket för att det drar mycket el att köra, och el kostar. Det kommer inte heller bli bättre elpriser i Sverige i och med klimatförändringarna. Snarare borde vi fundera på hur vi kan klara oss med passiva lösningar istället. Och det stora problemet med klimatförändringarna är att alla lösningar kräver mer energi, frågan är hur länge till vi kan pumpa ut massor med värme i atmosfären (inte bara koldioxid och andra växthusgaser, utan just direkt värme, så som vi gör med luftkonditionering och dylikt).
Med tanke på hur svalt och gott det är i potatiskällaren så bygga Hobbithus, söta är dom på köpet också.
 
Det är faktiskt något man gör just för klimatet, de håller en jämn temperatur året om, plusgrader på vintern och svalt på sommaren. Sen kan de se ut på olika sätt men det har varit ett sätt att överleva i utmanande klimat.
Var själv inne på att bygga ett förut men iallafall då så skulle det inte fått bygglov för det.
Ungefär så bodde folk bara 1,5 km från mig bara för 150 år sedan. Finns det kort på det men vet inte vem som har kortet nu.
 
Ni som skriver silverduk, vad är det för typ och hur fäster ni dom utanpå fönsterna? Och håller dom i flera säsonger? När jag googlar silverduk hittar jag bara typ överdrag till bilar men antar det är något annat ni menar 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Perlino
  • OS Hoppning 2024
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp