Varma bilar. Hur göra?

Miiip

Trådstartare
Sitter för första gången i bilköpartankar. Och det är mycket som snurrar i huvudet. Vad vill man ha? Vad ska man ha? Och vad behöver man egentligen? Och i slutändan blir det ju en kostnadsfråga.

Hur gör alla ni som inte ha AC i era bilar? Går det att bjuda hunden på en någorlunda behaglig tur en varm sommardag även om man inte har det? HUR gör man då?

Kommer nämligen hela tiden tillbaka till frågan om man kanske ska lägga till några tusenlappar på att HUNDEN ska få en skön bil att åka i sommartid. Eller om det räcker med en äldre där AC:n inte finns om man nu kan underlätta resandet för hunden ändå på något sätt?

Hjälp mej reda ut det här :)

Sv: Varma bilar. Hur göra?

Jag måste ju säga att jag tycker att ACn är guld värd och jag skulle aldrig byta till en bil utan AC. Jag skulle hellre lägga några tusenlappar extra för en bil med AC.

Det är behagligt både för dig och hunden.

Lycka till med bilköpet!

Har man inte AC får man åka med KD, Turkisk AC eller nervevat fönster... vilket inte är så bra åkkomfort
Köp bil med AC helt enkelt... :p
KD= Korsdrag

Tack för svaren :)

Men jag vill ju ha svar på hur man gör om man INTE har AC. Om det överhuvudtaget går att köra hund i bilen på somrarna?
Jag själv bryr mej inte märkvärt ifall det är AC eller inte i bilarna.. Klart jag tycker att det är skönare med en bil som är utrustad ordentligt. Men det är inget måste alls. Och det är ju snart vinter igen ;)
Men just med tanke på hunden vill jag veta. Hade jag inte haft henne hade jag inte suttit här och klurat :D

där ju bara å försäka få så mycket skugga som möjligt där hunden sitter och ha öppna fönster så de bli lite svalare luft hos henne

Jag tycker helt klart att AC är det bästa. Med AC kan man ju hålla en lägre temperatur utan att behöva utsätta hunden för drag under längre sträckor.
Jag har även tonade rutor på mina bilar.

hahaha tvärdrag:D de va nåt nytt de ska också läggas till i slangordboken :D

Dotra, jobbandes på en djurbutik, har försökt pracka på oss en dyna som man fyller med vatten och som ska vara svalkande en längre tid.

Nu har vi en STOR bil med AC och taklucka samt även möjligheten att lämna ett fönster baktill öppet.
Dessutom åker besten sällan bil, så vi har inte provat doningen ifråga, men den ska tydlige hålla sig kall läääääänge.

Vi har ingen AC. Men vi har två fläktar bak hos honom ena går på batteri (köpt i djuraffär) och den andra kopplar men till cigarett uttaget med en lång sladd (köpt på GE#ÅS för 15 kr). Sedan har vi solar plexus på fönsterna och om det är riktigt varmt tar jag en badmadrass och fyller den man kallt vatten. Självklart är fönserna nere hela tiden också.
Och står vi stilla har vi en luftkrok, eller om man kan ha luckan uppe hellt men då är bilen under sträng uppsikt. Sätter alltid hänglås på buren (om jag måste lämna honom i bilen, och då max fem minuter). Då det finns idioter där ute som tar hundar, spelar ingen roll hur stora dom är eller hund farlig dom ser ut.

vi har ingen AC i våran bil..
när det är som varmast åker vi inte med hunden och vi vädrar alltid ur värmen om det blir som en käftsmäll när man öppnar.
om han är med när vi åker och handlar (efter man har varit nånstans) så sätter vi honom utanför i skuggan, är inte så förtjust i tanken på att lämna honom med tanke på stöldrisken men måste man så måste man.

vi har inga tonade rutor, men har köpt såna här med sugploppar, ligger solen på ändå vevar jag fast nåt lämpligt tygstycke. :p

tanken är att vi ska köpa kombi med AC, eftersom jag inte vill ha honom i baksätet. dessutom ska man väl ha bebis nån gång å måste få plats ordentligt :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag får snart hem min 8 veckors valp och har en situation som hade vart intressant att se hur övriga hade hanterat. Ska börja valpkurs...
Svar
16
· Visningar
1 567
Senast: Tonto
·
Äldre Vi köpte för några månader sedan en begagnad bil från en bilhandlare. När vi tittade på bilen frågade vi särskilt om AC:n fungerade...
2
Svar
22
· Visningar
5 644
Senast: domesticus
·
M
Övr. Hund Vi är en familj på 2 vuxna och 2 småbarn o en katt. För 4 månder sen så skaffade vi en valp (en blandras mellan Papillon, york och...
Svar
3
· Visningar
930
Senast: Jenka
·
U
Övr. Hund vovven måste ut och åka varje dag nu till stallet och bilen är så varm och ja har ingen ac så de blir lite problem. jag överlever men...
Svar
8
· Visningar
5 287
Senast: Saybia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025