VARM vinterjacka

Sv: VARM vinterjacka

Då är det ju inte konstigt att du fryser för bomullen blir ju iskall så fort du blir minsta fuktig. Då kvittar det nästan vilka kläder du har över...

+ ett på den. bomull är verkligen det sämsta man kan ha.

till ts: prova med två lager fleeceunderställ istället då om det är okej mot huden? Även om fleece är mer ett lager 2 egentligen.

Har du provat bambu-underställ? jag har inte provat själv men är nyfiken på det, det är naturmaterial och åtminstone säkert bättre än bomull

Har du provat de senaste microfiberunderställen eller olika märken? Det kan skilja om huden tål det eller inte. Helst vill jag också ha bommul mot kroppen men eftersom jag dels fryser så mycket dels får köldurtikaria så fort det blir minus ute så måste jag hålla mig riktigt varm.

Du pratar med personen som sover i mjukisdress och dubbla täcken och har 22 grader varmt i sovrummet.

Jag blev skitledsen då min gamla jättevarma Pikeurjacka dog nu. Jag köpte någon Kingsland förra året som inte alls var varm nog för heldagar i stall precis bredvid strömt vatten. Jag är dessutom en fryslort av rang. Kan frysa sommartid bara jag är still.

I år köpte jag en Kingsland Carry. Det är inte den snyggaste jackan på marknaden. Men den är varm och den verkar rätt strykdålig. Och smutsen verkar glida av so far. För mig som jobbar heltid och mer än det med hästar så är det viktigt att sakerna funkar. Tror den är lite vattenresistant med.
Den här var den jackan som verkade varmast i hela stooora butiken jag var i och klämde och kände.
Jag som fryser jättelätt har klarat 12-timmars dagar i rått väder med den(tack vare Sorel-kängor med kanske.. :P).

Håller dock med om att ifall du har bommull närmast kroppen kommer du frysa oavsett. Jag har underställ antingen i fleece, siden eller från BOT.
Jag tycker ull kliar och sticks. Men ovanstående material går bra.

Kingslandjackan har inte ridsprund bak eller i sidor. Men dubbel dragkedja iaf. Så den funkar att rida i med. Mkt provad av mig. ;)

Ja, sidenunderställ eller bambus har jag faktisk funderat på att testa, det är ju mjuka naturmaterial.

Skall kolla på Kinsglans Carry! :)

Va snygg den var :). Alla mina (varma) jackor har varit så himla fluffiga och stora - denna verkar ju sitta lite tajtare.

Vad är skillnaden på Vinterjackan, och Vinterridjackan?

http://www.horze.no/WinterRider-jakke/33125,no_NO,pd.html

Allmänt:
Jag måste alltid ha hela setet; termobyxor, vantar, mössa, jacka, kängor - då funkar det. Är det minusgrader så har jag ännu inte hittat någon jacka som funkar utan alla andra komponenter för att hålla mig varm...

Finns en superbillig dunjacka på R*sta.
Runt 400 kr.
Jag har den inte men har ett par vänner som har
den som "slit o släng" jacka sas. De är båda mycket nöjd med den!
Hurvida den är superbra att rida i vet jag inte, då den är lite längre,
och då du inte vill sitta på jackan alls kanske det inte funkar..
Men kan vara värt ett försök kanske :)

En liten brasklapp, köp inte billigt dun! Tänk på att dunen kommer från fåglar, och för att få billigt dun är det nästan en förutsättning att fåglarna plockas levande....

Jag tänkte precis vara en trist moraltant och skriva samma sak. Undvik billiga dunjackor och jackor med äkta pälskragar.

Hundar flås levande och slängs på stora högar (där de ligger och kvider utan skinn - det finns vidriga filmer på YouTube) för att självdö i ofattbara plågor. Bara för att vi här i västvärlden ska kunna ståta i pälstofs på mössan, krage på parkasen och halsdukar i (hund)päls.

Precis. Vidrigt är vad det är.

Nu får vi väl sluta vara moraltanter, annars pajjas Centaurs tråd:)

Gör absolut inget, det är något jag själv oroar mig för. Av den orsaken hade jag gärna haft en jacka med en annan fyllning, verkar dock svårt att hitta något varmt då.

Hur kan man ta reda på om en jacka har dun från levande fåglar? Pälsen på luvorna brukar som tur är vara fuskpäls. Ser dock att Kingsland har tvättbjörn på sina jackor (den jag har nu är utan päls)!

Senast ändrad:

Carry:n är utan päls.

Vet inte huruvida fåglarna plockats levande eller ej. Men billig är jackan inte. Så ger väl lite hopp.

Va snygg den var :). Alla mina (varma) jackor har varit så himla fluffiga och stora - denna verkar ju sitta lite tajtare.

Vad är skillnaden på Vinterjackan, och Vinterridjackan?

HTTP://www.horze.no/WinterRider-jakke/33125,no_NO,pd.html

Allmänt:
Jag måste alltid ha hela setet; termobyxor, vantar, mössa, jacka, kängor - då funkar det. Är det minusgrader så har jag ännu inte hittat någon jacka som funkar utan alla andra komponenter för att hålla mig varm...

Den jeg har er nok en kort typ, den andre lite lengre. Den er ikke klumpete nei, veldig god :)

Har du prövat nyare ullunderställ? Finns en del som är väldigt sköna mot huden om du inte är allergisk förstås. Ullfrotté och liknande är väl inte att rekommendera om man är klikänslig, men kolla på Kari Traa och Icebreaker. Tyvärr snuskigt dyra men kanske värt det om det funkar. Kolla outlets eller rea. Bomull är lite tråkigt ur värmesynpunkt eftersom det kyler något fruktansvärt när man blir varm och fuktig.
Om det inte funkar alls med ull mot kroppen, kan du ha tunn bomull närmast och ull över?

Jag har en tunn syntet"dun"jacka från Lundhags som extralager när det blir väldigt kallt, minns inte vad modellen heter men den är lätt och smidig och får plats under min vanliga jacka. Även den lite väl dyr till fullpris men jag hittade min på en outlet och den har använts flitigt sen jag köpte den för några år sedan.

Min pappa köpte en sån jacka som pulkaskurk tipsade om. Det var innan jag föddes, alltså någon gång på tidigt åttiotal. Numera har jag den, så om kvaliteten inte har försämrats sedan dess kan man ju räkna med att den håller ett bra tag. Den åker fram när det är -30. Jag rider inte i min för den är några storlekar för stor men jag kan tänka mig att det går fint om man har rätt storlek.

edit, jag kanske skulle läsa hela tråden först... men jag kanske skrev något vettigt ändå:)

Senast ändrad:

Den vinterridjackan har jag, den är jättevarm. När det är som kallast så har jag underställ, fleecetröja och sen jacka och har klarat mig alldeles utmärkt med det. Jag fryer lätt, men om jag bara rör mig så får jag upp värmen lätt också. Ska bli spännande att se hur varm jag lyckas hålla mig i år när jag bytt ridningen mot körning. :p Håller med att händer och fötter är viktiga att hålla varma också, fryser man där så fryser man snabbt om hela kroppen.

Jag är extremt frusen av mig, så inför vintern -10 letade jag ny vinterjacka. Det blev en från Mountain Horse och jag är supernöjd! Frös inte trots att vi hade ca -20grader som mest! Det bästa är att det är två jackor i en, Den yttre är halvlång - fungerar att rida i, men man kan också ta av den yttre och bara rida i den inre (som är kortare). Tyvärr var den ju inte gratis, men den var verkligen värd pengarna!

Liknande trådar

Utrustning Igår blåste det halv storm när jag var ute och red, inte så skönt. Rider nu med långa chaps och kort jacka av bombermodell. Den är vind...
Svar
13
· Visningar
1 158
Senast: Bison
·
Äldre Snart blir det sådär orimligt kallt igen. Går redan i supertjock halsduk och kort dunjacka åtminstone på morgonen. Jag dödade min gamla...
Svar
6
· Visningar
1 178
Senast: Elina8
·
Äldre Vad har ni tänkt ha för vinterjacka i år? Ska ni köpa ny eller använder ni tidigare inköpt jacka? Har ni flera eller är det mest en som... 2
Svar
20
· Visningar
3 640
Senast: Tassetass
·
Utrustning Tjenixen forat :D som den fruna rackare jag är så vill jag vara ute i god tid och hitta en VARM vinterjacka! (jag har minsann sett...
Svar
14
· Visningar
2 980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar

Hästrelaterat

Tillbaka