Varm och svullen men ingen hälta

bejkonfis

Trådstartare
Min häst lyckades sparka sig själv på ett framben för ett par veckor sen, då var hon både halt, varm och svullen så vet. tillkallades. Vi fick Compagel utskrivet för att få ner svullanden och skulle hålla oss till skritt för hand i en vecka. Redan nästa dag hade nästan all svullnad gått ner och hältan var helt borta efter 3-4 dagar.

Nu häromdagen kom hästen in från hagen med ett jättetjockt bakben, det är varmt men hästen visar ingen hälta så jag har smörjt med Compagel och avvaktat för att se om svullanden går ner men det gör den inte :crazy:
Det finns inga sår eller ens märken som tyder på något yttre våld, ingen mugg, ingen ny foderstat...

Jag ska självklart kontakta en veterinär men då är ju frågan om man ska ta hjälp av en distriktsvet. igen eller om man ska köra direkt till klinik och få det ordentligt undersökt?
Vad är eran spontana tanke? Vrickning, senskada?

Sv: Varm och svullen men ingen hälta

Lymfangit?

Min fick det ett par gånger av ett extremt litet sår, så litet att vi inte hittade det förens jag rakade benet.
Ingen hälta bara svullet som tusan, går ner lite om man rör på dom. Trycker man på svullnaden så ska det
bli en liten grop som stannar kvar en liten stund.

Hästen går i hage som vanligt och jag har skrittat henne för hand men hältan håller i sig. Har letat som en idiot efter ens en liten antydan till sår men det är lönlöst

Men du skrev ju att hästen inte är halt?

Jag är ganska nojjig, om inte svullnaden går ner så hade jag nog åkt in.

Jag är också en riktig hönsmamma och kollar gärna upp en skada en gång för mycket än för lite så självklart ska hästen få veterinärvård. Ville mest bara ha lite tips om vad det möjligtvis kan vara för fel

Hur ser svullnaden ut? Är den jämn och tjock runt hela benet? Var den lika svullen fram? Jag skulle också spontant säga lymfangit, men man vet ju inte. Såren kan vara svåra och se innan svullnaden gått ner. Har du lindat benet? Det brukar dra ner svullnaden lite.

Nja svullnaden är ganska lokal, sitter på insidan, börjar vid kotan och sträcker sig nästan hela vägen upp mot hasen

om hästen inte är väldigt halt hade jag väntat till imorgon och bokat tid på klinik. Kan inte komma på vad distriktsvet. kan göra på jourtid? Håll koll på om hon får feber = ev. lymfangit och behov av penicillin. Ömmar den något om du klämmer igenom senorna? Ömmar om du viker ihop benet/kotan?

Är det alltså samma ben som hon sparkade sig på? Jag skulle ha velat röntga och/eller ultraljudat och ev. bedöva om hon haltar, men det får väl veterinären råda om på utredning.

Hästen är som sagt inte halt och ömmar inte heller när man böjer och klämmer. Men svullnaden är ihärdig och hade imorse fortfarande inte gått ner :(
Det är höger bak denna gången och förra gången var det höger fram.
Jag ska ringa kliniken idag och boka en tid, håller med om att det inte finns så mycket som en distriktsvet. Kan göra

Oj jag var nog lite trött när jag skrev det. Menade såklart att svullnaden håller i sig
Ingen hälta överhuvudtaget...

Vad för slags sprit och hur länge ska man låta det sitta på?
Förstår mycket väl att du inte menar t.ex sommersby cider (;)) men har aldrig lagt ett spritomslag innan, endast jodopax

Alsolsprit eller om du får tag på M sprit, det måste dock vet skriva ut. Tyvärr går det ju åt ett gäng alsolspritflaskor men det brukar vara värt det. Använd sådan där bomull som finns på rulle, snåla inte, linda med självhäftande bandage, dränk sedan bomullen med alsolsprit och avsluta med vanlig fleece linda el liknande, låt sitta ca 12-18 tim.

Tack för tipset? Får man fråga vad ett spritomslag gör för nytta?

Om det är ett sticksår som orsakar svullnaden så brukar spritomslag dra ur skiten sas. Annars så blir det lite som våtvärmande omslag om det är ett blåmärke, fast då borde å andra sidan svullnaden vara mer lokal.

Jag skulle nog testat BackOnTrack på sånt, det hjälper till med blodcirkulationen på ett bra sätt. Min häst har också ibland fått skumma svullnader utan någon hälta eller synligt sår och det har gått ner inom ett par dagar med promenader, kylande efter promenaderna för säkerhets skull och sen lindat med BackOnTracken.

Dock om det inte går ner och blir en synlig skillnad relativt snabbt, alltså för mig inom två dagar så hade jag åkt in och kollat upp det.

Jag har redan avvaktat i några dagar utan att se någon jätteskillnad. Svullnaden har gått ner ytterst lite men är fortfarande tydlig. Har fått tid på klinik på tisdag så vi får väl se vad som händer.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 148
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V