Varm och "småhalt" efter skoning

M

Muffe

Mitt sto är väldigt plattfotad fram och inte blev det bättre efter en hovsulläderinflammation i sommar som gjort att hon blivit ett snäpp mer flattfotad. Förra gången vi skodde var det inga problem, hon var dock inte riktigt igång efter betet. Den här gången skoddes hon som vanligt och vi konstaterade att hovarna var ovanligt fina och bra i kvalitén men platta fram förstås. Verkades och kortades i tån det som går. Direkt efter skoningen reds hon ett pass i skogen och på grusvägarna. Dagen efter var hon varm i båda framhovarna (ingen puls) och haltade lite. Idag på morgonen har värmen gått ned och ingen hälta syns. Är det någon här som har erfarenhet av detta och att det kan vara ett problem att rida/belasta dom nyskodda hovarna på er häst de första dagarna efter skoning så ni får ta det lite lugnt alt låta hästen ha vilodag?

Sv: Varm och "småhalt" efter skoning

Hej
Min häst som hade fång i maj får lite puls och går lite försiktigare vid skoning, det håller i sig i ca 1 vecka sen går pulsen bort igen.
Fick en bra förklaring i min tråd som jag la ut här att det blir så pga blödningen i lamelllagret kanske det kan vara så för din häst med...

Sv: Varm och "småhalt" efter skoning

Har sedan januari i år haft problem med att min häst blivit halt efter skoning. Var in på klinik och utredde det hela men blev dock inte så mkt klokare. Hade hovbroskförbening men inget som han skulle bli halt av enligt vet. Nu när jag skodde honom sist så satte hovis på ett par rejält hårda sulor (blåa) och peppar peppar han har inte varit halt än så länge och det är snart 6 veckor sedan...

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 029
Senast: Meglio
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396
Hästvård Jag har en fyraårig islandshäst som bara precis är inriden - tränad så pass mycket att han kan ridas från punkt A till punkt B i ett...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 237
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka