Varm i hoven vad skulle ni ha gjort?

Myzan87

Trådstartare
För ett litet tag sedan skrev jag en tråd om min ponnys konstiga hälta. Sedan dess har hovslagaren varit här och klippt upp hållväggen där hon hittade en vass sten. Den har förmodligen legat och tryckt och på så sätt fått väldigt ont.

Numera så haltar hon inte det minsta men är fortfarande varm så här 2veckor efter. Hon skrittar, travar, hoppar (hon hoppade själv och haltade inte efter det). Hovis sa att jag skulle ge henne en månad så skulle hon vara bra igen. Dessutom fick jag inte tvätta hoven med såpa mer än max 2ggr/vecka. De resterande dagarna skulle jag borsta hoven så där inte fanns något grus under natten (vilket jag varit noga med).

Skulle ni ha avvaktat tills månaden gått eller ringa vet för att hon forfarande varm?

Sv: Varm i hoven vad skulle ni ha gjort?

Nja... Jag skulle nog också vilja kolla upp detta på klinik. En hel månad känns lite länge att vänta ifall hovis inte skulle ha rätt...

Hm...åka in till kliniken kan bli svårt för att hon är svår att lasta. Bäst jag ringer och rådgör med vet imorgon då...

Det tycker jag låter sunt. Är hela hoven varm, eller bara kring "såret"? Det kan ju helt enkelt vara så att hon läker långsamt. Men ring vet och fråga!

Det är just där "såret" sitter. Det sitter på vänster fram, på utsidan. På andra sidan så är hon mindre varm.

Tycker mej märka en liten skillnad på värmen om hon går ut på promenader varje dag eller om hon har fått vila. Hon är mindra varm om hon precis har varit ute och gått än om hon stått i boxen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 183
Senast: MiniLi
·
Hästvård Förra veckan var pålle rejält varmare i ena hoven och synbart halt. Vi tänkte direkt på hovböld. Dagen därefter var han betydligt mindre...
Svar
2
· Visningar
1 151
Senast: axel
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 019
Senast: Boj
·
Hästvård Hej alla! Vill bara få lite input på frökens hov.. Drar historien: Åkte precis innan jul in till klinik för tand- och allmän...
2
Svar
21
· Visningar
5 858
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar