varm i framhoven???

G

GULLAN

Min 20åriga häst har plötsligt blivit väldigt varm i höger framhov,ingen hälta eller svullnad i benet.skoddes i onsdag och efter det uppkom det.Han verkar inte öm eller så.Har varit ute på lugna turer med honom och det verkar i alla fall inte bli värre av det.
Han står på en väldigt hög foderstat ,för att tjocka på sig. Men han har haft den foderstaten sen i höstas och ingenting är bytt eller lagt till.Han är ofta lite svälld och varm i benen på morgonen ,men det brukar försvinna under dagen. Han var superfin i hovar och ben innan han blev skodd.någon som har en teori??? Är jag dum som rider eller ska jag låta honom stå??

Sv: varm i framhoven???

Sömstick?

Hovböld på väg ut?

Jag skulle ringa ut hovis, eftersom det kom efter skoning skulle jag misstänka sömstick i första hand (och i andra hand hovböld, men båda är hovslagaren bra på att diagnosticera).

Du kan kolla lite själv ang sömstick genom att ta en hammare och slå på en söm i taget, reagerar hästen när du slår på någon av sömmarna kan man missänka du har ett sömstick av den sömmen och då ska den dras ut (och ny, korrekt islagen, slås i om det behövs)

Sen blir jag inte klok - ÄR hästen svullen eller ej i benen på morgonen och var den det före skoningen med, du säger olika på olika ställen i inlägget så jag får inte ihop det?

Sv: varm i framhoven???

Sorry ,vimsade till det när jag skulle förklara .Han har på äldre dar haft lätt att bli lite tjock och varm om benen på natten, och om han står några dar,även före denna skoning. Men som sagt det brukar försvinna ganska fort när han kommer ut i hagen .Det jag menade var att han aldrig brukar vara varm i hovarna på kvällen när jag tar in honom. Det har han blivit nu sen han blev skodd i onsdags.Blev det någon bättre förklaring ??Svårt att skriva exakt vad man menar!!!

Liknande trådar

Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 874
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 227
Senast: Hedwig
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Krystalline
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 433
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka