Varm från hoven och en bit upp på senan

S

sandrahedman

Anta att din häst skulle vara varm i hoven och en bit upp på senan en dag i h.f, står den dagen och rids sedan som vanligt i en vecka utan några "problem". Är sedan varm igen i två dagar och får då stå p.g.a. detta. Är sedan som vanligt den tredje, rids ca 45 min. Varm igen den fjärde. Anta att det är en ponny på fem år som rids varierat, mycket ut i skog och med vilodagar. Vad skulle du mena var orsaken, överansträngning? Någon som kan komma upp med en annan orsak?

Inte svullen, ingen feber osv. Pigg och kry i övrigt. Vad skulle du göra/misstänka?

Sv: Varm från hoven och en bit upp på senan

Det kan ju vara en hovböld som ligger och gror. Det kan även vara att han belastar det benet mer för att han har ont i det andra frambenet.

Kolla om hovis kan ta en visitertång och klämma igenom hoven för att se det finns ngn reaktion. Jag skulle lindat på natten och avvaktat lite.

Jag tror på att han belastar detta ben mer, förmodligen för att han har smärta någon annanstanns. Eller så kan det vara en hovböld som är på g, precis som lindsen sa. Låt hovslagare och ev vet kolla igenom hästen, det är dumt att ta risker (dvs inte kolla upp) på en sån ung häst då det i längden riskerar att påverka hästens framtida ridbarhet.

Men varför anstränger ni hästen?

Om min häst är varm som du beskriver så lindas han och får vila.
Hovböld är det första jag kollar!
Sen får man ta det lite lungnare när han väl är symptomfri för att det inte ska komma tillbaka, att bara vila dom dagarna när ni ser ett symptom och sen anstränger som vanligt övriga dagar så tror jag inte att det kommer försvinna av sig själv. Troligtvis blir det värre!

Om du läser igenom det jag skrev en gång till så ansträngdes hästen lätt den dagen då hästen var symptomsfri så att säga. Jag kan då tillägga att detta var just för att se om det kom tillbaka då eller om det faktiskt gått över (ex. om det varit en lättare vrickning). Skrev inte ut det för att jag ville lämna "fri tolkning" åt er bukefalister. De dagar hästen var varm lindades denne och vilade.

Alla:
Tror ni att det kan vara en hovböld trots att det inte enbart är i hoven värmen finns? Har fått olika svar på just det. Hästen ska "klämmas".

Hästen ska till vet. men det hade varit intressant att höra vad ni tror och har för erfarenheter.

Vad skulle du mena var orsaken, överansträngning?

Svårt att veta. Realistiskt så kan det vara vad som helst, så jag hade inte själv sagt mig veta orsaken. Hovböld hade jag direkt kollat, då hovbölder ofta kan vara väldigt elaka och diffusa i symptomen. Värmen på senan hade jag blivit orolig över. Överansträngningar kan yttra sig på de mest konstiga sätt, så visst skulle det kunna vara ett alternativ. Följderna av överansträngningar kan bli många som jag antar att du själv redan vet, eller så går det över efter lite vila.

Soranto kan ha en poäng i det h*n skriver, att problemet egentligen kommer från något annat ställe vilket gör att hästen lägger mer vikt på det nämnda frambenet. Men förhoppningsvis är det något obetydligt och tillfälligt som snabbt går över.

Hade det varit min häst hade jag från och med dagen då jag upptäckte problemet låtit den vila, avvaktat och kontaktat veterinär snarast om problemet inte blev bättre eller återkom. Alltid försiktig igångsättning för att inte ta några risker, en tids extra vila skadar aldrig. Förstår dock hur du menar med att ni motionerade ponnyn lätt för att ni ville se om "det var något tillfälligt".

Som svar på din sista fråga:
Tror ni att det kan vara en hovböld trots att det inte enbart är i hoven värmen finns?

Ja, det ska man inte utesluta utan att ha klämmt. Hovbölder är jobbiga och i många fall komplicerade. Men mer än så vill jag inte spekulera i, då jag baserat på min erfarenhet spontant känner mig skeptisk till att det vore en hovböld.

När ska hon till veterinären?
Håller tummarna för att det går bra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 162
Senast: cf234k
·
Hästvård Är så orolig 😥,min ponny har varit varm i höger bak lite från o till,ej svullen och inte halt. Han känns som vanligt att rida,pigg o...
2
Svar
27
· Visningar
4 071
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 405
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka