Sv: Varm från hoven och en bit upp på senan
Vad skulle du mena var orsaken, överansträngning?
Svårt att veta. Realistiskt så kan det vara vad som helst, så jag hade inte själv sagt mig veta orsaken. Hovböld hade jag direkt kollat, då hovbölder ofta kan vara väldigt elaka och diffusa i symptomen. Värmen på senan hade jag blivit orolig över. Överansträngningar kan yttra sig på de mest konstiga sätt, så visst skulle det kunna vara ett alternativ. Följderna av överansträngningar kan bli många som jag antar att du själv redan vet, eller så går det över efter lite vila.
Soranto kan ha en poäng i det h*n skriver, att problemet egentligen kommer från något annat ställe vilket gör att hästen lägger mer vikt på det nämnda frambenet. Men förhoppningsvis är det något obetydligt och tillfälligt som snabbt går över.
Hade det varit min häst hade jag från och med dagen då jag upptäckte problemet låtit den vila, avvaktat och kontaktat veterinär snarast om problemet inte blev bättre eller återkom. Alltid försiktig igångsättning för att inte ta några risker, en tids extra vila skadar aldrig. Förstår dock hur du menar med att ni motionerade ponnyn lätt för att ni ville se om "det var något tillfälligt".
Som svar på din sista fråga:
Tror ni att det kan vara en hovböld trots att det inte enbart är i hoven värmen finns?
Ja, det ska man inte utesluta utan att ha klämmt. Hovbölder är jobbiga och i många fall komplicerade. Men mer än så vill jag inte spekulera i, då jag baserat på min erfarenhet spontant känner mig skeptisk till att det vore en hovböld.
När ska hon till veterinären?
Håller tummarna för att det går bra.