Världsvan häst?

E

Ewe89

Jag undrar vad ni har för åsikter om att låta hästen få åka till olika beten, olika stall och så för att träffa fler hästar, och låta hästen sätta sog o in flocken nån eller några månader innan man flyttar den vidare. Blir den hästen mer "världsvan" av att träffa olika hästar eller blir hästen orolig och förtvivlan o känner inte trygghet.
Bara undrar :smirk: :bump:

Att låta en häst vara några månader på varje ställe för att sen flytta vidare och in i en ny flock ser jag som en potentiell smittspridare. Den hästen skulle inte vara välkommen i våra hagar. Vill du låta hästen bli "världsvan" så åk och träna/tävla på olika ställen eller varför inte bara till en annan skog/äng än den hemma. Då blir den van vid att hamna i olika miljöer utan att umgås/nosa och sprida eventuell smitta.

En häst vill nog inte bli världsvan. Han vill ha sin trygga flock som inte byts alltför ofta. Det kan ta väldigt lång tid för vissa hästar att bli lugn på ett nytt ställe.En del klarar det bättre. Jämför med alla föräldrar som blir tokiga när deras barn ska byta klass eller skola mot deras vilja. Sen smittor är ett ämne för sig.

okej... var mest intresserad av folks åsikter, hade inte tänkt göra nått sånt med min häst :P

fler åsikter??

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 568
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar