Världshistoriens Fegaste hund!

C

Chappe_

Våran hund Isac! Är verkligen värdshistoriens fegaste! Han blir rädd för plastpåsar som fladdrar, han vågade tex inte gå nära frysen efter att pappa frostata av den för att en isbit rammlat ner och de smällt lite. När tomten kom gömde han sig under soffan. Han är ju världens mysigaste. Men så rädd. Det är en jakt Golden, vi anade att eftersom hav var så feg så kunde han ju vara skotträdd. Men instingten är tydligen så stark så att när han apporterar blinkar han inte ens åt saker som skulle få honom att svimma i vanliga fall
han är ca 1½ år nu. kan det ha med åldern att göra?

Vad gör man liksom?

http://www.pixbox.se/pic_show_id5675560.html
 
Sv: Världshistoriens Fegaste hund!

Om han alltid varit en fegis utanför jakten, så lär det vara medföd feghet. Om inte, så är det förvärvad feghet skulle jag tro, då han bör ha passerat spökåldern för länge sedan..
 
Sv: Världshistoriens Fegaste hund!

Hade min ponny i ett stall för ca 1½ år sedan, de hade en sådan där fårhund som vallar. Han var skräckslagen för ALLT. Kunde ligga och darra under trappan i flera timmar för att det hade hoppat upp bröd ur brödrosten. När han skulle äta var alla tvugna att sitta blixtstilla i köket på en stol och det skulle vara knäpptyst, annars vågade han inte äta sin mat. Vissa dagar vågade han knappt gå utanför dörren. Han var extrem.

Han heter Isac för övrigt ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Världshistoriens Fegaste hund!

Har han alltid varit såhär? Hur reagerar folk runt honom när han blir rädd?
 
Sv: Världshistoriens Fegaste hund!

Tillägg: Mamma hade en golden av jaktmodell för x antal år sedan och hon var också rädd för allt. En fenomenal eftersökshund och när hon jobbade var hon så inne i det att hon inte blev rädd för saker som annars hade fått henne att skita ner sig av skräck.

Det visade sig vid närmare efterforkningar (från min sida) att mamman till den tiken var en feglort och rädslorna var alltså nedärvda till valparna..
 
Sv: Världshistoriens Fegaste hund!

Jag håller med Gnist - min första tanke när jag läste om din hund var: hurdana är föräldrarna... och mor-och farföräldrar med, för den delen? Rädslor nedärvs i mycket hög grad och det är därför man ska vara mycket noga när man köper valp.
Om du vill kan du PM:a mig om härstamningen så kan jag kolla upp den, har ganska bra koll på just jaktgolden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp