Världen rasade under mina fötter

brandkattis

Trådstartare
Här har jag äntligen efter så många år en rottisflicka!!!!
Ägt henne nu i 1 år o tre månader...
Hunnit halvvägs genom bevakningshundsutb, inom hemvärnet.
Tävlingsdebut inom lydnad,
med en andra plats.
Jättenöjd med det..
Vi var/är lika gröna, utbildas tillsammans....
Mh:t gjort...
En helt underbar vän/kompis...
Nu ahr resultatet kommit..
hd D ad 1 :´(
Åhhhhh..................................
Har inga ord....
Bara frågor och oro........
Det är bara lägga sig ner o ge upp planerna...
O hoppas på att jag o hon får ha så länge det går utan att smärta börjar påverka henne...

Sv: Världen rasade under mina fötter

Jag förstår att det känns tungt, men alla planer behöver du inte alls lägga undan. Många hundar kan leva ett långt och lyckligt liv trots detta.

*kram*

Har hemvärnet krav på att de ska vara friröntgade? Om inte, varför då lägga ner alla planer osv? Är det inte bättre att låta hunden hålla igång och vara glad så länge det går än att inte göra någonting i hopp om att hunden ska klara sig längre?

Det är som Fiffi1 skriver, men alla planer behöver TS iaf inte lägga ner för det. Lydnad och bruks kan TS fortsätta med.

Det känns såklart tungt just nu och det är helt ok att vara ledsen/arg TS.

Usch så tråkigt!

Men jag håller med Cala... Klart du är ledsen, men alla planer behöver du inte lägga på hyllan. Lydnad, bruks etc kan du fortsätta med och hålla igång träningen inom det mesta.
Oron att hon ska få ont är det klart att den finns där, men försök skjuta undan den för du mår inte bra av att gå och oroa dig resten av hundens liv. Det du kan göra är att hålla henne i så bra form (ej överviktig, välmusklad) som möjligt för att öka chanserna att hon inte märker av höfterna så mycket.

Och vet du- innan jag hunnit öppna tråden trodde jag det var mycket värre. Du har en toppenhund som idag mår bra. Försök njuta av det.

Och vet du- innan jag hunnit öppna tråden trodde jag det var mycket värre. Du har en toppenhund som idag mår bra. Försök njuta av det.

Har inte så mycket att säga, men håller med Jenka här... Trodde oxå det var mycket värre...som t.ex för min hund..vet inte om han lever om en månad... :cry:
Så var glad över att din hund mår bra idag, och inte har en livshotande åkomma....

Man "kan" söka dispens på ED1,
MEN det kostar bara pengar.
Enl, de två utbildarna som håller i kursen,
så får man sällan eller aldrig dispens,
MEN, man får söka dispens.
C höfter är ok nu för tiden,
då det har väldigt dåligt med hundar.
Har ännu inte pratat med dom om hennes resultat,
då jag såg resultaten nu på hunddata.
Men detta resultat förklarar för mig,
denna ovilja att springa med mig vid cykeln,
o få henne att galoppera .
Självklart kommer vi inte sätta oss ner o bara vänta på symptom.
Men jag skulle Kora henne o vi skulle göra så mycket,
bevakningsekipage i HV.
det som funkat så bra o varit så roligt,
gemenskap o trevliga människor...
Men, men...
Som sagt varken jag eller hon ska sätta oss ner o dö,
men...

Jag vet att jag har en toppenhund idag :)
O man ska inte oroa sig över morgondagen...
Vi får ta dagen som den kommer :)
Tack

Tycker så synd om dig :(

Att det kostar pengar är väl för att deras veterinären tar sig tid att kolla plåtarna. Jag vet inte om de röntgar om eller läser av de plåtarna som man redan har. De vill titta på plåtarna om de kan se om hunden får framtida problem med sin C höft eller 1:an på armbågen.
Det kostar att utbilda så man förstår dem, de vill inte kosta på en hund som får ont om något år.

Har du redan sett att hon har ont?

Eller kan du vänta ett halvår/ år och röntga om? Min storväxta schäfer röntgade jag när han var ett år och fyra månader. Sedan röntgades han om när han var tre år.
1:a gången fick han C och B, andra gången fick han A på bägge. Enligt avläsaren så hade han inte vuxit färdigt första gången.
Nu är det en jätteschäfer, ca 73-75 cm hög och 47 kg, så det kanske var så eller så låg han väldigt tokigt första gången.

Din hund kanske inte har vuxit klart och om du röntgar om så kanske det blir bättre resultat än första gången.

Jag kom på nu att vid årsskiftet så får man ha hund med C eller ED1 inom försvarsmakten. De släppte på kraven att det ska vara A el. B, man får ha hund med C nu. Lika med ED 1.
Det står under reglerna på brukshund / försvarsmakthund.
Jag ska leta och om jag hittar det kan jag länka.

Jag hittade bara gammal info (från 2008), jag vet att jag läst annan info om detta men det kan har varit på ett möte (lösa blad)

3. Hunden skall vara röntgad avseende armbågsleder och höftleder. Godkänd status för höftled
(HD) är grad A och B, samt UA på armbågslederna (AD). HD grad C samt AD grad 1 kan i
vissa fall accepteras, det skall då finnas en separat tjänstebedömning av SKK officiell avläsande
veterinär. Den separata tjänstebedömningen bekostas av hundägaren.
SBK medges att göra avsteg från ovan gällande bestämmelse avseende HD och AD under
förutsättning att det i den separata tjänstbarhetsbedömningen framgår att hunden är lämplig för
tjänst som Försvarsmaktshund trots defekter på HD och/eller AD.

Senast ändrad:

Min hund har samma "dom" som din, dvs HD D samt 1:a på armbågarna. Han blir 5 år i oktober, är rejält stor (73 cm, minst, och väger 50 kg) men än märker vi inga besvär. Och han är mycket aktiv, fysiskt inte minst! Så kasta inte in handduken än ;)

Det låter ju som om hon redan skulle ha ont? Har du förtroende för veterinären som röntgat, så att ni kan diskutera hundens framtidsutsikter? Vad säger uppfödaren?

Har inte hunden problem av sina leder så är det inte så mycket att hänga upp sig på, även om jag förstår att det är jättetråkigt med TJH-utbildningen... Vi valde ju som sagt att söka dispens för våran hund (med ED 2) då vi har papper på varför hon har pålagringar och därmed trodde vi att det skulle gå igenom - vilket det också gjorde. Men det tog tid och kostade en del med nya röntgenplåtar osv. Med facit i hand skulle vi kanske inte göra om det.

Mkt synd. Visar hon redan symptom tror du, när det kommer till cyklingen? Som flera redan sagt, hon kan ju funka utmärkt som sällskap och för lättare träning - det kan ge er ett långt fint liv tillsammans. :)

Men är det så att hon redan som ca 1 1/2 åring visar ovilja att röra sig i högre tempo skulle jag ha väldigt noga koll på henne - och kanske inställa mig på ett sorgligt beslut inom kommande år.

Jag hoppas att det inte är så allvarligt, och att ni får ett trevligt vovveliv tillsammans trots resultaten!

Lider med dig och förstår precis hur det känns. Hade en golden förut som jag hade mycket planer för och hon hade potential (även om hon var lite galen ibland). Hd D och kraftiga benpålagringar på alla fyra.... Visst känns det som om mattan försvinner under en. Hade planen från början varit att ha en aktiv sällskapshund hade det inte varit lika jobbigt, men har man investerat mycket i en hund och har mycket planer så är det som ett skott i foten att få ett dåligt resultat på röntgen.

Om du märker ovilja hos hunden att röra sig i vissa situationer redan nu så rekommenderar jag varmt att du ta kontakt med en hundsjukgymnast eller liknande som kan hjälpa dig att göra en utvärdering av hundens skick idag samt tipsa om lämplig träning.

Min blev bara 2,5 år men nog främst för att jag valde att ge henne ett aktiv liv (för en aktiv hund) istället för restriktioner och begränsningar. Ett kort, men innehållsrikt och lyckligt liv.

Tackar för alla ord.
Tror inte någonsin vi kommer över detta.
Tar tillvara på det vi har o kommer att få framöver,
men det gör ont.
Världen är fortfarande rasad under mina o vovvens fötter o tassar.
Hon har hela tiden varit "trög" på att få fart på.
Utom någon gång då o då,
då hon rejsar som en toka ett par varv.
Men att springa är trögt,
vid cykel, fast jag haft jämthunden med o,
trodde att om jag tog dom båda med så kanske lite fart o vilja skulle komma i lilla Ina.
Men inte då,
hon lunkade ändå i sitt sakta mak.
Om vi ska leka o jaga varandra hon o jag,
så är det samma sak,
bara ibland, så springer hon,
annars springer jag ifrån henne..
Ja, jag tycker synd om mig själv o främst lilla Ina,
o jag bävar o jag vet inte vad...
Som sagt,
jag har längtat o väntat o trånat o bara velat ha en rottistik sååå länge,
nu köpte jag en omplacering,
som är mitt allt, vi började utbilda oss,
allt funkar så fint...
Nu ska jag inte gnaga på mitt ben längre,
själva benet är redan framgnagt av mig,
så nu ska jag bara se om det kan läka o vi
tar dagen som den kommer.
Jag kommer inte att ställa henne i garderoben för att bli full i damm,
vi kommer att jobba på som förut,
fast med hökögon på henne.
Hon älskar att jobba o att hjälpa mig,
med allt från att ta in ved till att spåra,
bevaka o hämta tvätten så jag kan hänga den..
Min lilla kråka <3
Min make har tingat en bouvier,
de skulle bli vårat tränings/tävlingssällskap.
Är liite rädd att hon får ont o inte visar det,
om det är det som fått henne att söka sig till lugnare liggplatser i huset,
o när vi är o hälsar på hon folk.
Hon har börjat klämma in sig där hon "får" ligga ostört,
litet ändrat beteende, senaste tre veckorna.
Men det kan ju vara så att jag söker svar på sådant som inte behövs sökas svar på...
Så svårt, rädd att hon har ont, men inte påvisar det för mig, men säger ifrån till någon annan :S
Ja, jag vet inte, vi får ta dagarna som de kommer,
vi tränar på o vi håller extra koll..
Vi kommer att njuta av dagarna o sällskapet vi får ha med varandra :)
Önskar absolut att vi ska slippa ta ställning en vacker dag.
Fast jag har inga större förhoppningar,
men hopp finnes.
Önskar att vi alla får ha friska sunda hundar :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka