Vårkänslor?

josefinefreed

Trådstartare
Har eran häst/hästar fått några vårkänslor? Isf. vad gör dom?

Min häst har det.. i väldigt stor mängd, men det ligger lite annat bakom det också. När man rider på 3 speciella ställen, så blir han helt galen och börjar studsa upp o ner och rycker i tyglarna och småreser sig nästan lite, han vill inte gå där helt enkelt. Sen kan han stanna, o när man driver så rycker han ner huvve elr småstegrar. Jag berömmer så fort han går framåt, men taktar nästan hela vägen sedan. På två av domhär tre "läskiga" ställena bor det väldigt, väldigt många rådjur och säkert älgar också. Kan det vara dom? Jag misstänker det iallafall.

Sen när vi var i paddocken för ngn dag sen, började lektionen jättebra, och mitt i en volt kollade han ut på vägen och såg en dam gå med sin hund där, när jag bad honom att följa volten istället för att rikta huvudet ditåt vart han skitsur, han började bete sig jättekonstig, skulle inte alls vara med på noterna. Han började hoppa o studsa, o stegra, takta.

Allt började iallafall på en äng där rådjuren bor, där började han att studsa och bete sig helkonstigt, jag trodde först han hade ont men jag hoppade genast av och kollade om han var halt samt klämde igenom honom. Men det var inget sånt. Sen så ledde jag honom en bit, och då kom det en annan häst, och då vart han HELKNÄPP, betedde sig som värsta hingsten, började tokfrusta och krökte på nacken o började trava o greja. Sket fullständigt i mig.. Och sedan satte jag mig upp och han taktade lite, för att tillslut bli lugn som en filbunke igen..

Någon som har ngn annan idé om vad det kan vara, eller har varit med om något liknande?

Skulle kunna tänka mig att han testar mig lite också. Utrustningen sitter bra, och han har inte ont i ryggen.

/ Jossan

Sv: Vårkänslor?

Vårat varmblod som är stressad och sur på vintern brukar bli ganska lugn och snäll på våren/sommaren.

Min dam har blivit sjujäkla kaxig! Väldigt bekväm av sig.
Okoncentrerad på träningar är hon också men det är inget nytt för det är hon jämt..*suck*

Min knasponny brukar alltid bli extra pigg och busig så här års...

... vilket INTE är så jättekul som man kan tro eftersom han är väldigt pigg och busig från början! :p

Han får hö med bra värden och därmed inget kraftfoder (bara mineraler), jag rider honom varje dag men han har världens överskottsenergi!

Haha, det är bara att passa på att utnyttja det och sätta dom i hårt dressyrarbete! :idea:

Min knasponny brukar alltid bli extra pigg och busig så här års...

... vilket INTE är så jättekul som man kan tro eftersom han är väldigt pigg och busig från början! :p

Han får hö med bra värden och därmed inget kraftfoder (bara mineraler), jag rider honom varje dag men han har världens överskottsenergi!

Haha, det är bara att passa på att utnyttja det och sätta dom i hårt dressyrarbete! :idea:

Hehe, ja. Och så har jag börjat rida "på riktigt" nu, och ställt mer krav på honom tillsammans med min UNDERBARA tränare. Hon gör underverk. Så han blir lite såhär att "nehedu! detdär är för jobbigt, det vill jag inte göra" Och så sätter han sig på tvären.

Hade en lektion idag, och Linn började med att rida honom och riktigt rida igenom honom, lösgöra och mjuka upp honom. Och gud vilken skillnad det är när hon ridit honom innan jag sitter upp, han kändes jättefin och avslappnad.

Jag själv har inte kommit så långt i ridningen än, jag rider inte hästen i form ännu heller. Så min tränare är guld värd, hon är verkligen superduktig. Hästen har nu börjat acceptera bettet och söker sig nedåt ibland. Så det går ju framåt.

Men tjurerierna är nog just för att jag börjat ställa mer krav på honom, samtidigt som vårkänslorna pirrar i honom, och dessutom har han inte fått sträcka ut på snart 2 månader pga hälta. Hittils travar vi bara runt 30m per ridtur. Så det finns massor av energi i denna kille som bara vill ut!

Tidigare har man verkligen fått DRIVA han för att få honom framåt, han har verkligen gått som en filbunke. Men nu, har han vänt totalt. ^^

Min ponny blir lite extra pigg och bockar endel :smirk:

En del hästar blir extra pigga just vid våren och extra spralliga. En del kan också bli extra spralliga vintertid av snön. Bara se till att ens egen sits är bra och jobba aktivt.
Att han protesterar mot dig, tror jag att han har blivit van att du inte kräver så mycket av honom och han har haft för stor bestämmande rätt. Blivit bortskämd, när sedan du börjar kräva av honom så tar det emot. Han är van att få leva lite loppan troligtvis med dig! De är vanedjur!

Mitt fullblod blir lite extra tittig, allt är "kul", hoppar och skuttar och far :devil:

Sen blir han hingst också :o:D, blåser upp sig, sparkar med frambenen, frustar och hingstar...

Förra året gick det så lågt att han inte åt med grann stoet i hagen bredvid, och skulle defenitivt inte gå därifrån!:eek:
Men det gav sig!

En del hästar blir extra pigga just vid våren och extra spralliga. En del kan också bli extra spralliga vintertid av snön. Bara se till att ens egen sits är bra och jobba aktivt.
Att han protesterar mot dig, tror jag att han har blivit van att du inte kräver så mycket av honom och han har haft för stor bestämmande rätt. Blivit bortskämd, när sedan du börjar kräva av honom så tar det emot. Han är van att få leva lite loppan troligtvis med dig! De är vanedjur!

Ja, precis. Och det är ju först nu efter hältan som vi börjar komma igång ordentligt. Men jag har ju fortf. haft krav på honom och jag låter han aldrig göra som han vill, men några spec. hårda krav har jag ju inte haft.

Mitt fullblod blir lite extra tittig, allt är "kul", hoppar och skuttar och far :devil:

Sen blir han hingst också :o:D, blåser upp sig, sparkar med frambenen, frustar och hingstar...

Förra året gick det så lågt att han inte åt med grann stoet i hagen bredvid, och skulle defenitivt inte gå därifrån!:eek:
Men det gav sig!

haha precis sådär blir Mogge ibland! ^^

Min blir helt sömnig av vårsolen. Vill bara stå still och sola istället för att springa omkring och arbeta med matte... :D

Min tant är helt upp och ner! Allt kan man se som spöken och få en anledning att bralla :bump: iväg. Hon var likadan i vintras när det var såna där kalla, soliga dagar - då var hon oridbar (iaf om man ville sitta kvar).
Just nu är allting såååå kul och eftersom hon dessutom går i fålla pga en skada som hon just är igångsatt från så har hon massssor av överskottsenergi... Känns lite jobbigt ibland samtidigt som det är härligt att se henne vara så GLAD!!!!!!:bump:

Hihi, vad mysigt! ;D Det är ju kul ändå på ngt sätt ;D

Min polle är som en helt annan häst nu, känns jätteroligt att se honom så glad, att han fått sån livsglädje. Han sprang runt som en TOK idag med kompisen bredvid och busade och hade sig. Och när jag red, dessutom BARBACKA, så hade han sina små buserier för sig, han skulle inte gå dit o inte dit så han började stegra i hoppa så man satt som en hjälplös liten vante. XD Och så vart han rädd för ngt och hoppa åt sidan så jag hängdes ner på sidan och fick hålla i mig för kung o fosterland för o inte glida ner.

Älskar honom! ;D

OM! När jag red i tisdags ute i paddoken blev Lady som jag red på helt tokig :bump: Lite stark och ville gärna galoppera iväg ist. f. jobba samlat men efter att ha jobbat lite med halvhalter och övergångar så lyssande hon till slut. Jag skrattade mest :D hon var så söt.

Till slut blev hon jättefin och gick i en jättesamlad galopp, det var bästa gången nånsin som jag ridit henne. Dessutom var det solnedgång och dammade inte så mycket ännu så det var årets ridtur hittills :bump:

Vårat varmblod som är stressad och sur på vintern brukar bli ganska lugn och snäll på våren/sommaren.

Samma här! Eller, varmblodet har jag iofs inte märkt så mycket på än, men kallblodet är mycket lugnare! :)

Och så rullar de sig i skiten i hagen med jämna mellanrum. Vårkänslor eller vårskit? :angel:

Haha min rullar sig hela tiden nu... ^^ Och idag var han lite galen i paddan. Han trotsade inte alls i själva övningarna, men på vissa ställen i paddan betedde han och en annan häst sig helt konstiga. Och min stegrade hur mkt som helst.. Tkr inte om när han blir sådär men han får massor av beröm då han går framåt igen. :)

På två av domhär tre "läskiga" ställena bor det väldigt, väldigt många rådjur och säkert älgar också. Kan det vara dom? Jag misstänker det iallafall.

:rofl:

Förlåt :angel:

jag skulle mycket väl tro att det är älgarna i sånna fall. Hästar brukar generellt sett inte vara rädda för rådjur men älgar luktar konstigt och är stora, vilket kan få vilken häst som helst på flykthumör...
Eftersom du är säker på att det inte är utrustning eller annan smärta så skulle jag helt enkelt tro att han antingen testar dig, bara har fått för sig något (som min ena plutt ungefär) eller att det luktar älg.

Mina pållar har också fått vårkänslor men det visar sig mest i hagen. Den ena speciellt kan få tokryck. Han kan stå lugn som en fillbunke och vila bakhoven och titta lite plirigt på någonting för att sedan under en millisekund ha kastat sig upp i luften med en bockning, snurrat sig runt, rejsgalopp 50 meter, saktar in och gör en bockningsserie så han nästan slirar omkull. Stannar och tittar sig bakåt för att se om någon tittade på :p. Sen kastar han sig runt igen, bockar, rejsar, sparkar bakut, springer fram till hagkompisen och ställer sig för att sova vidare som om inget har hänt.. Kompisen har under tiden inte rört en min. :rofl:

:rofl:

Förlåt :angel:

jag skulle mycket väl tro att det är älgarna i sånna fall. Hästar brukar generellt sett inte vara rädda för rådjur men älgar luktar konstigt och är stora, vilket kan få vilken häst som helst på flykthumör...
Eftersom du är säker på att det inte är utrustning eller annan smärta så skulle jag helt enkelt tro att han antingen testar dig, bara har fått för sig något (som min ena plutt ungefär) eller att det luktar älg.

Mina pållar har också fått vårkänslor men det visar sig mest i hagen. Den ena speciellt kan få tokryck. Han kan stå lugn som en fillbunke och vila bakhoven och titta lite plirigt på någonting för att sedan under en millisekund ha kastat sig upp i luften med en bockning, snurrat sig runt, rejsgalopp 50 meter, saktar in och gör en bockningsserie så han nästan slirar omkull. Stannar och tittar sig bakåt för att se om någon tittade på :p. Sen kastar han sig runt igen, bockar, rejsar, sparkar bakut, springer fram till hagkompisen och ställer sig för att sova vidare som om inget har hänt.. Kompisen har under tiden inte rört en min. :rofl:

Ja! Älg kan jag mkt väl tänka mig att det är också.. För rådjur har vi ridit förbi, och gör det väldigt ofta utan att han bryr sig. Det är mkt älg där också, så det är nog dom då.

HAha, det låter ju skitkul! De är så roligt o se dom glada.

Nej han har inte ont pollen, men han testar väldigt mkt nu också märker jag.. ^^

Om hästar normalt sett inte är rädda för rådjur är min skötis högst onormal.. :rofl:

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
7 442
Senast: Vitsippan
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 777
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama