Vårkänslor?

Sv: Vårkänslor?

Hästar är ju lite luriga ibland. Min testar mej genom att verka rädd. Han försöker låtsas så att han kan göra tvärvändningar och sticka, lyckas han en gång så fortsätter han jämt sen. Fast i själva verket är han inte rädd.

Nämen, jag skulle nog tippa på älg och/eller testning då :smirk:

Hästar är ju lite luriga ibland. Min testar mej genom att verka rädd. Han försöker låtsas så att han kan göra tvärvändningar och sticka, lyckas han en gång så fortsätter han jämt sen. Fast i själva verket är han inte rädd.

Nämen, jag skulle nog tippa på älg och/eller testning då :smirk:

Sådär är en av mina också! :p
Har faktiskt lyckats bryta det beteendet sen han kom tillbaka från fodervärden - och döm av min förvåning när vattenpölsnojan han haft så länge jag kan minnas OCKSÅ försvann! :eek:
Det trodde jag var för inrotat med tanke på hur många gånger han kommit undan med det...

Min kompis häst är heller inte så jätte förtjust i rådjur..

Min däremot skulle härom veckan promt följa efter ett för att kolla läget?!

Min blir oxå lite gladare nu på våren, men håller sig i skinnet så gott han kan.. Sist jag red ut ver han lugn som en filbunke, trodde jag, han var bara kissnödig och när han stannat för att uträtta sina behov så var det kört.. Tacktade som en idiot resten av turen.. Kan ju oxå tillägga att vi bara var ute och skrittade, så ingen galopp eller trav att stressa upp sig efter..

Måste vara vårkänslorna som spökar hos min?!

*kl*

Min sköthäst njuter av att kunna stå ute och bli ryktad. Han är inte alls lika besvärlig utomhus som i stallgången. Häromdagen när vi kom ut stod det en bil med hästsläp på gårdsplanen. Men efter tvärnit, uppspärrade ögon och mycket huffande och puffande insåg han att den nog inte skulle äta upp honom trots allt. :p Knäppisen tyckte också det var superkul att köra ner mulen i rykthinken och kasta runt med den så att ryktsakerna flög omkring. :rofl: När de väl låg utspridda i en halvcirkel framför honom kunde han lugnt återgå till att låta vårbrisen rufsa om pannluggen. :love:

Porter är mycekt mer ridbar nu igen :)
Sätta och fälla päls är inte hans grej. Han blir tjurig, extra känslig och helt enkelt inte rolig.
Nu är han gamla vanliga Porter igen :) Leke ri hagen, mysig att hålla på med och helt underbar att rida.
Mjuk och följsam....

Jag nästa grät av lycka i tisdags när allt bara gick sååååå bra!
Han gick stadigt i form hela tiden och stressade inte iväg i galoppen.
Anv mig av galoppbomar som låg mellan hinderstöd och inte ens då försökte han springa iväh. Hinderstöd är annars = full fart på hinder ;)

Ser verkligen fram emot våren och sommaren :)

Sådär är en av mina också! :p
Har faktiskt lyckats bryta det beteendet sen han kom tillbaka från fodervärden - och döm av min förvåning när vattenpölsnojan han haft så länge jag kan minnas OCKSÅ försvann! :eek:
Det trodde jag var för inrotat med tanke på hur många gånger han kommit undan med det...

Min har också bättrat sig enormt:) tyvärr har inte min hästs vattenskräck försvunnit :( Fast det är samma där, han kan gå i vatten och när han väl är i vattnet är det inte farligt men han ska ändå larva sig. Att backa ner honom i vatten för att sedan gå framåt genom den igen är en baggis. men att gå genom vattnet direkt går inte :p

Min har också bättrat sig enormt:) tyvärr har inte min hästs vattenskräck försvunnit :( Fast det är samma där, han kan gå i vatten och när han väl är i vattnet är det inte farligt men han ska ändå larva sig. Att backa ner honom i vatten för att sedan gå framåt genom den igen är en baggis. men att gå genom vattnet direkt går inte :p

Jag vet inte hur många gånger jag försökt få honom genom vatten tidigare! Ju mer man propsat på det -desto mer omöjligt! Har bara funkat i galopp. Och så plötsligt verkar han ha glömt att man ska akta sig för vattenpölar.

Måste bara berätta en "kul" grej angående det - idag så red vi ut och kom till ett ställe i skogen där det fortfarande var is/snö, hade på ett ställe blivit ett dike mitt i isen där det rann vatten (det här var alltså mitt över stigen vi gick på).
Jag såg att dom andra hästarna hoppade över, och jag ville verkligen inte hoppa (litade inte på att barfotahästen med taskig kroppskontroll skulle klara hålla koll på benen på isen! :p ) utan vände bort honom och tänkte stanna och hoppa av. Vad gör hästen? Han trotsar mina order och hoppar över vattnet ändå! :rofl:
Då visste jag inte om jag skulle vara stolt över kusen eller arg för att han inte lyssnade!

Mina gillar inte rådjur heller, tydligen. För ett par veckor sedan när vi var ute på tur höll de på och fåna sig, blåste och skulle inte gå fram. Först trodde jag att de tramsade sig och låtsades vara rädda för en gubbe som grejade i sin trädgård, men när det sedan kom ett rådjur skuttandes över vägen förstod jag att de antaligen känt lukten av det!

Hästarna i vårat strall vill inte in utan brallar omkring i hagen tills dom blir trötta och då får man ta in dom. Plus att min ponny har blivigt hur pigg som helst. ^^:love:

Min islänning har börjat leka lite extra mycket i hagen med sin tio år äldre kompis och det skulle jag nog vilja kalla vårkänslor.:):laugh::laugh:

sicken jäkel;P
Det där med beröm eller inte, när dom trotsar fast gör rätt är skitsvårt ibland.

Ja det kan ju bero mkt på djuren som du skrev om älg, rådjur. Vissa hästar reagerar ju mkt på dom.
Men kolla i hagen kanske han flyttat upp en pinne i rangen. Vissa hästar börjar testa sina gränser så, har dom lyckats en gång så provar dom gärna en gång till;)
Sen ligger ju våren i luften, det märks tydligt hemma i stallet, se på alla vår känslor:laugh:
20104282.jpg

20 åriga fjordingen rusar genom hagen.
20104284.jpg

20104285.jpg

Mitt lite slöa varmblod gasar i hagen med gamel fjordingen.
20104329.jpg

Till och med lill shettisen har vårkänslor.

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
7 442
Senast: Vitsippan
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 777
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama