Värk i kroppen, övervikt

Jag hade börjat med vikten. Att bära runt på för många kilon sliter enormt på kroppen. När vikten minskar blir det lättare att röra sig, du minskar fortare i vikt och hamnar i en god spiral. Gå med i viktväktarna är därför mitt bästa tips! Deras app och suverän och behöver du mer stöd går du på möten.
Jag gick ner 15 kg på ett knappt år genom på detta sätt och är nu både lättare och mer vältränad än på många år.
 
Jag är överviktig (skulle lätt behöva gå ner 2 kg) och jag styrketränar mycket och tungt. För många år sedan vägde jag lika mycket som nu men var otränad och då hade jag ont överallt. Jag kan också syssla med konditionsträning på ett sätt nu som jag inte kunde förr eftersom jag var för svag i kroppen.

Om du väger 2 kg över idealvikt är du väl knappast att betrakta som överviktig?
 
Har länge dragits med övervikt, och antar att mina nuvarande besvär härrör till det...

Har ont i knän och rygg, så till den grad att jag drar mig för att röra mig:o

Vill gärna ha tips på HUR jag kan träna, för att bränna kalorier men inte slita på kroppen...

Simma är det jag har i åtanke just nu, men vad kan jag mer ägna mig åt?? Kosten ska såklart ses över, har en hel del favoritrecept sen tidigare som jag ska ge mig på.

Fast helt ok att komma fler förslag:D

Att träna bort övervikt är tyvärr svårt - speciellt om du inte kan motionera hårt och långvarigt. Det går inte åt så många kalorier vid träning tyvärr ( 5 km löpning är för mig ca 250 kcalorier = två och en halv banan eller ett litet wienerbröd) utan det är vår basalförbränning som avgör hur många kalorier vi gör av med per dygn. Detta beror i sin tur på ålder, vikt, kön och ärftlighet.
Jag har för länge sedan tvingats konstatera att jag är väldigt lättfödd och måste undvika all kaloririk mat konsekvent och motionera rejält för att hållen en matchvikt på dryga 60 kg ... Trist men nödvändigt ...
 
Att träna bort övervikt är tyvärr svårt - speciellt om du inte kan motionera hårt och långvarigt. Det går inte åt så många kalorier vid träning tyvärr ( 5 km löpning är för mig ca 250 kcalorier = två och en halv banan eller ett litet wienerbröd) utan det är vår basalförbränning som avgör hur många kalorier vi gör av med per dygn. Detta beror i sin tur på ålder, vikt, kön och ärftlighet.
Jag har för länge sedan tvingats konstatera att jag är väldigt lättfödd och måste undvika all kaloririk mat konsekvent och motionera rejält för att hållen en matchvikt på dryga 60 kg ... Trist men nödvändigt ...
Jo, det vet jag, men vill ju träna för att stärka kroppen. Har förvisso en fysisk vardag, jobbar deltid i stall och har gård med fyra hästar samt 25 får, så rörelse blir det visserligen ändå. Men tror att muskler i såväl mage som ben behöver stärkas för att lindra värken.
 
Du kan ringa direkt till en sjukgymnast, det behövs ingen remiss från VC. Fast läkarbesök kan ju vara bra ändå.
Sjukgymnasterna finns på min VC, tror dessutom att det kan vara bra att träffa läkare för att se om det ligger någon skada bakom mitt onda knä, ryggen vet jag redan vad det beror på.
 
Jo, det vet jag, men vill ju träna för att stärka kroppen. Har förvisso en fysisk vardag, jobbar deltid i stall och har gård med fyra hästar samt 25 får, så rörelse blir det visserligen ändå. Men tror att muskler i såväl mage som ben behöver stärkas för att lindra värken.
Har du provat Pilates? Det är ju en mjuk och stärkande träningsform.
Om du har Friskis och Svettis i närheten kan du prova cirkelfys. Inga hopp och springande och träning m vikter efter egen nivå.
 
Vill bara rikta ett STORT tack till de som rekommenderade att kontakta sjukgymnast :love:
Träffade denne idag och konstaterades snabbt att värken kom från lårmuskelfästena...
Kortisonspruta och träningsprogram :D
Den värk jag dragits med io åratal kommer troligen från samma ställe:o
Kommentaren från sjukgymnasten, ni hästtjejer är ofta dåliga på att ta hand om er själva:p
Nu rehabträning, sen är det ok att bara köra på:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp