Sv: Varit på klinik men är inte nöjd med veterinärens ordinationer, vad göra?
Anser du att det är klokt att åka in med en häst för en undersökning när den dagen innan "trots att historiken tydligen är slö" dragit och kanske i.o.m. det ådragit sig en dagsakut skada??
Varför inte vila hästen minst tre veckor innan man gör första klinikbesök efter vad som deges hände dagen innan första bokade besöket???
Om vi nu leker med tanken och sägher att denna häst när den dragit i väg (trots att den är seg) och ådragit sig en spricka i skelettet,, är det då troligt att man skulle se denna spricka nästa dag på röntgen eller är det mera troligt att denna spricka skulle ses på röntgen minst 14 dagar senare??
Jag har sett detta åtskilliga gånger. Veterinärerna slösar med hästägarens tid och pengar genom att avbryta och ordinera vila och butta, återbesök 3-5 veckor senare. Efter 15 veckor (tre besök) röntgas och hittas förändringar. Varför gjordes inte detta från början, så hade pengar och tid sparats, hästen hade fått adekvat behandling.
För att inte tala om alla feltolkade plåtar som gör att hästarna får helt fel diagnos/prognos, och i värsta fall skickas hem som friska med ordern att träna på.
Nej, jag hade inte nöjt mig. Jag hade sökt mig till annan klinik, efter att jag fått ut journaler och ev. plåtar.
Anser du att det är klokt att åka in med en häst för en undersökning när den dagen innan "trots att historiken tydligen är slö" dragit och kanske i.o.m. det ådragit sig en dagsakut skada??
Varför inte vila hästen minst tre veckor innan man gör första klinikbesök efter vad som deges hände dagen innan första bokade besöket???
Om vi nu leker med tanken och sägher att denna häst när den dragit i väg (trots att den är seg) och ådragit sig en spricka i skelettet,, är det då troligt att man skulle se denna spricka nästa dag på röntgen eller är det mera troligt att denna spricka skulle ses på röntgen minst 14 dagar senare??