Varit på klinik men är inte nöjd med veterinärens ordinationer, vad göra?

Sv: Varit på klinik men är inte nöjd med veterinärens ordinationer, vad göra?

Jag har sett detta åtskilliga gånger. Veterinärerna slösar med hästägarens tid och pengar genom att avbryta och ordinera vila och butta, återbesök 3-5 veckor senare. Efter 15 veckor (tre besök) röntgas och hittas förändringar. Varför gjordes inte detta från början, så hade pengar och tid sparats, hästen hade fått adekvat behandling.

För att inte tala om alla feltolkade plåtar som gör att hästarna får helt fel diagnos/prognos, och i värsta fall skickas hem som friska med ordern att träna på.

Nej, jag hade inte nöjt mig. Jag hade sökt mig till annan klinik, efter att jag fått ut journaler och ev. plåtar.

Anser du att det är klokt att åka in med en häst för en undersökning när den dagen innan "trots att historiken tydligen är slö" dragit och kanske i.o.m. det ådragit sig en dagsakut skada??

Varför inte vila hästen minst tre veckor innan man gör första klinikbesök efter vad som deges hände dagen innan första bokade besöket???

Om vi nu leker med tanken och sägher att denna häst när den dragit i väg (trots att den är seg) och ådragit sig en spricka i skelettet,, är det då troligt att man skulle se denna spricka nästa dag på röntgen eller är det mera troligt att denna spricka skulle ses på röntgen minst 14 dagar senare??

*KL*

Som sagt, djurägaren är kunden hos kliniken. Vill djurägaren ha en röntgen så visst kan kliniken vägra, men få kliniker gör det. Dock kan det hända att det står i klartext i journalen 'röntgen på djurägarens begäran', och då kommer försäkringsbolaget ev inte betala (def inte om inget fynd hittas).

Jag använder mig numera av en klinik som gör som flera andra beskrivit. Dvs när en hälta lokaliserats slås plåtar och/eller ultraljudas direkt innan behandling. För att inte behandla upprepade gånger och sen när röntgen äntligen tas få 'svaret' på varför hästen inte svarat.

Jag har dock tidigare använt andra kliniker, där jag upprepade gånger ang en häst att tyckte 'ska vi inte röntga hasen' men fick svaret lika många gånger att det var helt onödigt. Jag var då ung och 'vågade' inte stå på mig och 'kräva' röntgen. Jag har många gånger önskat att jag gjort det. Hästen dömdes ut och T-märktes som nioåring pga skelettdefekt i hasleden. Defekt som funnits där under alla år. Nu hade ju en röntgen inte ändrat det faktumet - men hade vi vetat om defekten INNAN den gav uttalade problem, så kunde man ha tagit annan hänsyn till den och hästen med största sannolikhet haft ett längre, mer aktivt liv. Och tveklöst sluppit flera både konvalescenser och behandlingar.

Det ÄR i alla de fall (vilket ju de facto är de flesta) en ökad kostnad för djurägaren alt försäkringsbolaget att rutinröntga innan första behandling - det ska inte stickas under stol med. De flesta med t ex kotledsinflammation är rena på röntgen och svarar på behandling.
Men i de fall där det är ett underliggande problem som skulle upptäckts på röntgen kan det spara både tid, pengar och 'mående' för både häst och ägare så det är en kostnad i alla fall JAG är beredd att ta (både som djurägare och försäkringspremiebetalare).

Har varit precis där. Med en häst som skadat sig dagen innan. Istället för att lyssna på "alla andra" som tyckte att hästen skulle vila i liten hage och kanske få lite butta, möjligen skrittas så åkte vi in. Jo, det var betydligt värre än så, och det hade absolut inte hållt om hästen inte fått strikt boxvila 4 veckor. Nu krävdes mer än så, längre boxvila och behandling.

Detta är en återkommande diskussion på Buke. Jag åker hellre en gång för mycket än en gång för lite, och ändå har jag ALDRIG åkt i onödan. D v s när vi kommit in har det funnits något mer än "en vrickning som ska vilas ut".

Har varit precis där. Med en häst som skadat sig dagen innan. Istället för att lyssna på "alla andra" som tyckte att hästen skulle vila i liten hage och kanske få lite butta, möjligen skrittas så åkte vi in. Jo, det var betydligt värre än så, och det hade absolut inte hållt om hästen inte fått strikt boxvila 4 veckor. Nu krävdes mer än så, längre boxvila och behandling.

Detta är en återkommande diskussion på Buke. Jag åker hellre en gång för mycket än en gång för lite, och ändå har jag ALDRIG åkt i onödan. D v s när vi kommit in har det funnits något mer än "en vrickning som ska vilas ut".

Nu gick du väl endå lite väl långt i från TS med detta ex.

Nu gick du väl endå lite väl långt i från TS med detta ex.

Detvar ju du som kom med snacket om "dagsaktuell skada" och "spricka i skelettet".

Ang det så går rtg-strålar genom blod så att man inte skulle se en fraktur finner jag osannolikt.

Jag vet en häst där stallägaren mem tvingade hästägaren att behålla hästen på box dagen efter en skada, och tur var det för när de åkte in till klinik så visade det sig att hästen hade en fraktur... och en brall i hagen så hade den hästen aldrig blivit hel igen, enligt veterinärens utsago.

Det är väl ÄNNU viktigare att åka in direkt med akuta skador än med en lite småhalt häst som sett knackig ut i 2 månader.

Vad är boghälta? Vad gör man åt det?

När hältan sitter högre upp, i bogen om det är framdelen. Det är iofs väldigt diffust, men i mitt fall var det muskulärt och behandlades av ET med bland annat elektroterapi, akupunktur och kiropraktik.

*delvis KL*

Enda nackdelen att åka in dagen efter något hänt är iofs det Coari tog upp. Att en ev fissur (spricka) inte alltid syns så tidigt på röntgen, eller att en ev senskada inte syns på UL än. Vid misstänkt fissur eller senskada brukar det rek box och sen ny röntgen/UL någon vecka senare.

Men, som andra redan påpekat, det kan lika gärna vara en såpass stor spricka att det syns vid första röntgen, eller en fraktur. Dessutom, lite beroende på VAR t ex en misstänkt spricka sitter, så kan bara det att den boxvilande hästen lägger sig och sen reser sig/försöker resa sig vara det som gör att en spricka övergår i en fraktur.

Så, mycket hellre åka till klinik fast det dagen innan 'hänt nåt', de inte hittar något på kliniken och skickar hem en med misstanke om fissur/senskada och ber en återkomma om X dagar för ny rtg/UL, än att på eget bevåg boka om och vänta 'ifall det är...'. För misstanke om spricka, senskada etc är något som veterinär bör bedömma, och inte djurägare.

TS häst visade väl förvisso inte några tecken på att ha ådragit sig någon ny skada pga det som hände, men oavsett om den gjort det så... Dessutom blev TS häst sämre av vilan (även om den kom efter klinikbesöket).

-knapplån-

Ingen av veterinärerna uttalade sej om att dom misstänkte någon spricka/fraktur, om dom gjort det i det tysta så borde väl röntgen gjorts sist när vi var inne.

Ponnyn rörde sej som vanligt, lite segt och stelt, ingen direkt hälta på rakt spår, men halt på böjt spår i höger varv på hpger fram.

Nästa besök samma sak, men, nu var han även halt på v.f oxå och det efter vila med butta. Lite konstigt tycker vi.

Sen att veterinären inte tar oss på lite mera allvar när vi säger att ponnyn verkade få effekt av den bedövade bogleden, trotts att han fortsatte vara halt, men helt plötsligt så började han trava på riktigt.

Jag skulle byta klinik. Minns inte om jag skrev det eller ej.

Men just sista stycket är VIKTIGT tycker jag, att lyssna på djurägaren också. Hästen har uppenbart hälta på (minst, iom att man inte helt lyckas släcka den vet man inte om man fått fram hälta på annat ben med då) två ben. Bogled bedövas och djurägaren talar om att hästen är MARKANT piggare, även om hältan inte släcks. Det är ju information veterinären ska ta med i beräkningen. Inte in absurdum givetvis, men som en pusselbit. Och de allra flesta veterinärer GÖR faktiskt det.

Jag tycker att det räcker med att man som betalande kund anser att man inte får valuta för pengarna för att byta.

Har själv varit på större ställen och varit väldigt missnöjd med hur både jag och patienten blivit behandlade, dessutom har det varit slöseri med både tid och pengar om man ser till hur behandlingen lagts upp.

Mycket nöjd sedan närmare 20 år, efter byte till en veterinär som lyssnar på och diskuterar med djurägaren, inte bara över huvudet på denna. Lägger man till stor kunskap och ett bra nätverk med veterinärer - ja, då tycker jag att jag fått full pott vid bytet faktiskt.

Jag finner det märkligt att man efter alla dessa besök inte tagit röntken plåtar, men å andra sidan hade ni lätt kunnat få det gjort om ni insisterat på det. Veterinärerna kan inte neka er att ta plåtar om ni vill det. Och Inget f-bolag hade protesterat mot plåtar när ni varit inne flertalet gånger och fortfarande inte gått till botten med hältans orsak och ursprung.

säger som ngn annan i tråden: i ert fall hade jag bytt klinik. det viktigaste är att ha en veterinär man känner förtroende för och tycker att man kan ha en dialog med. Precis som inom human medicinen så gör faktiskt inte två veterinärer (eller läkare) exakt lika, inget behöver vara rätt eller fel för den skull, det viktiga är förtroende känslan i detta läget.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 601
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 140
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 980
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka