Varit på klinik men är inte nöjd med veterinärens ordinationer, vad göra?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Vill höra lite vad andra tycker och tänker om detta.

Jag har varit med min kompis på kliniken 2 ggr med henne och hennes ponny, idag och för ca 2,5v veckor sen.

Ponnyn är en 22-årig new forrest och tiden på kliniken bokades då hans ägare(kompisen) var osäker på om han var helt fräsch eller inte. Han var inte halt. Han är dock ganska "enerigsnål" (seg) och har alltid varit hela sitt liv.

Dagen innan vi skulle in första gången så stack han med sin medryttare som var ute och red, han gick inte omkull eller liknande men hade tydligen tagit någon sväng i hög fart med lera som underlag bla.

På kliniken och vid longeringen så är ponnyn halt på höger fram(1 grad), vid böjprov visar han inget speciellt utan veterinären tyckte han var fin i sina leder med tanke på åldern. Han bedövas i alla leder upp till knäleden på höger fram, dock utan förbättring.

Pga att veterinären inte kunde göra så mycket mer den dagen fick han åka hem och äta butta i 10 dagar med vila i egen plan hage med 10 min skrittpromenader. Efter 12 dagar kollar vi honom på linan igen(hemma), men han är fortfarande halt. Ny tid på kliniken bokas.

Idag var vi inne igen och han är ännu mera halt på höger fram(2 grader) samt lite halt på vänster fram vid longering.
Mjukdelarna(typ senor och liganment) bedövas bort på höger fram men det ger inget resultat.
Då ska veterinären bedöva bort armbågsleden vilket inte funkar(hittar ingen ledvätska) så han bedövar bort bogleden istället.
Han är fortfarande halt men helt plötsligt blev han pigg och började faktiskt trava, annars får man smacka sej blå och verkligen slå med långpisken efter honom för att han ska trava, och då går det ändå ganska segt.
Men nu var det andra bullar.

Veterinären tyckte inte att det var så märkvärdigt, men det tyckte vi som känner ponnyn.
Veterinären är inte nöjd så klart för ponnyn är fortfarande halt, men han ordinerar bara 2-3 veckors vila och ett yttligare återbesök.

Visst, han vet inte vart felet sitter men ska man inte fortsätta utreda ganska omgående när han nu blivit mer halt under sin vila med butta?

Varken ägaren eller jag känner oss nöjda med bara vila i 3 veckor. Är det korkat av oss?

Hon funderar på att höra av sej till annan klinik för rådgivning och ev koll där istället.

Någon som varit med om något liknande? Vad skulle du har gjort om det var din häst?

Sv: Varit på klinik men är inte nöjd med veterinärens ordinationer, vad göra?

Jag har sett detta åtskilliga gånger. Veterinärerna slösar med hästägarens tid och pengar genom att avbryta och ordinera vila och butta, återbesök 3-5 veckor senare. Efter 15 veckor (tre besök) röntgas och hittas förändringar. Varför gjordes inte detta från början, så hade pengar och tid sparats, hästen hade fått adekvat behandling.

För att inte tala om alla feltolkade plåtar som gör att hästarna får helt fel diagnos/prognos, och i värsta fall skickas hem som friska med ordern att träna på.

Nej, jag hade inte nöjt mig. Jag hade sökt mig till annan klinik, efter att jag fått ut journaler och ev. plåtar.

Veterinären han hade första gången (som var på sem nu) sa att vi nästa gång (den här gången) skulle ta plåtar. Jag frågade om det men det skulle inte göras och jag tror det var pga att han ändå inte blev bättre när lederna bedövades bort.
Varför han inte röntgades första gången tror jag var för att dom var rädda för att hitta en massa som kanske inte alls har någon betydelse för denna hälta.

Men jag tycker själv att det kan vara ganska relevant ändå och man är ju ändå där så varför inte lixom.

Och ja, det är väl lite så det känns, slöseri med tid och pengar.

Min veterinär undersöker, bedövar och kollar igen, sen är det plåtar oavsett reaktion på bedövning. Det trodde jag var praxis, jag vill ju veta var felet sitter! Hur ska man annars kunna jämföra? Att berömma graden på hälta är ju individuellt.

Hur menar du med "att bedöma graden av hälta är ju individuellt"?

Att veterinärerna bedömer olika?

Veterinärer är också människor så visst kan det variera en del i bedömningen.

Veterinärer är också människor så visst kan det variera en del i bedömningen.

Jo visst är det så men det var inget den här veterinären poängterade så då tror man ju oxå att hästen mer halt om han nu säger det.

Dock så trodde jag att dom bedömde vissa saker i en hälta för att kunna sätta en grad på den, varför skrivs den graden ner i journalen om den ändå bara är en tolkningsfråga?

Om du hade fått plåtar kanske du hade sett med egna ögon var felet sitter tillochmed. Att berömma hälta till en viss grad är ju en bedömning, som borde efterföljas av ytterligare undersökningar som stärker veterinärens teori.

Min ena häst var svagt halt fram, jag tyckte att det satt högt upp. När vi var hos vet. undersöktes hon i den ordningen jag beskrev och hältan tycktes sitta i ena framknät. Inget hittades på röntgen, men hon behandlades i knäleden ändå. Jag tyckte det kändes konstigt att det skulle sitta i knät, min andra häst har knäproblem men det var något helt annat. Iaf, hästen blev inte bra förrän hon hade behandlats i bogarna av ET, problemet satt där hela tiden, men jag fick veta att boghälta och knähälta är lika. Men nästa gång står jag på mig med vidare undersökning om inget hittas på röntgen.

Som hästägare är man väldigt utelämnad åt vilka "proffs" man får hjälp av när man söker. Tyvärr kan kunskaper och känsla variera oerhört mkt!
Känner sig din kompis tveksam till veterinären så BYT!!! Kan även råda er att ta hjälp av en duktig kiropraktor (ta referenser, så det är en erkänt duktig) speciellt om symtomen är luddiga och vet inte hittar nåt uppenbart.

Appropå "fel-diagnoser / behandlingar"
kan ju berätta att min häst blivit "utdömd som ridhäst" 2 ggr i sitt liv (vid 7 och 11 år) av olika veterinärer. Jag som känner hästen bäst kunde inte riktigt få ihop det veterinärerna sa (vid BÅDA tillfällena och olika problem) och sökte hjälp på annat håll, för en "second opinion". Vid 7 år fick en kiropraktor ordning på problemet (ena bogen) och vid 11 år fick jag hjälp av en annan veterinär på annan klinik. Idag är hästen 16år och fungerar jätte bra och tränas rätt ordentligt i dressyr.

Så kort och gott: sök hjälp på annat håll om ni inte känner er nöjda med den veterinär ni har nu.

Togs inte röntgen på min 8-åriga häst heller. Är nu inne hos tredje kliniken (en av Fin's största nu) men ingen bryr sig om att ta röntgen. Har blivit behandlad för hovledsinflammation för 6v sen, förra veckan behandlades han för framknäna. Ska på återbesök för ännu mer kortison, troligen inte en enda röntgenplåt. Blir så less....:crazy:

Någon som varit med om något liknande? Vad skulle du har gjort om det var din häst?

Har tyvärr varit med om flera helt knasiga utlåtanden, diagnoser och rekommendationer på kliniker.
Lyssna på magkänslan, byt klinik om det inte känns rätt.

Togs inte röntgen på min 8-åriga häst heller. Är nu inne hos tredje kliniken (en av Fin's största nu) men ingen bryr sig om att ta röntgen. Har blivit behandlad för hovledsinflammation för 6v sen, förra veckan behandlades han för framknäna. Ska på återbesök för ännu mer kortison, troligen inte en enda röntgenplåt. Blir så less....:crazy:

Vad blir du less på? Det är ju bara att kräva röntgen, eller byta klinik om man inte litar på den veterinär man har.

Vad blir du less på? Det är ju bara att kräva röntgen, eller byta klinik om man inte litar på den veterinär man har.

Men är det så lätt att kräva verkligen?
Jag tycker att om dom har bestämt sej för något så är det svårt att få dom på andra tankar. Känns lite som om man måste ryta till ordentligt för att få sin vilja igenom.

Byta klinik är ju lättare.

När min egen häst varit inne och fått kotledsinflammation konstaterat har dom alltid röntgat för att se om det finns något i leden som kan ha orsakat inflam ationen. Konstigt att dom inte röntgat din häst. Se till att få det nästa gång. Känns som om att det är lättare att motivera veterinärerna till röntgen när man vet vart felet sitter, kanske.

Ja jag håller helt med om att det ofta inte bara räcker med en veterinär för att få fram allt som är fel. Tyvärr är min erfarenhet att bara dom hittar vart hältan sitter i daxläget så är dom nöjda, men jag som hästägare vill ju veta lite mer, vart grundar sej hältan ifrån.
Jag har bara fått höra att min häst har kotledsinflammation, that`s it. Men jag har ju hela tiden ifrågasatt att den bara kommit utan anledning.
Nu har min kiropraktor hjälpt mej att förhoppningsvis hittat grundorsaken till Fabian kotledsinflammationer, sneda si-leder osv.

Men i min kompis situation känns det lite som om man måste få hjälp av en veterinär först, som kanske röntgar:idea: för att se så inte något område i kroppen är skadat och mår dåligt av tex kiropraktoriskbehandling/massage osv.

Bad din kompis uttryckligen om röntgen andra gången?
När min häst trampade snett (vi såg det) bedömdes hon först på hemmaplan då det inte verkade så allvarligt men efter en vecka så åkte jag till klinik då hon inte blev bättre. Jag bad uttryckligen om röntgen och ultraljud när jag beställde tiden och det var inga problem. Nu behövdes inget ultraljud utan det räckte med röntgen men jag hade ändå fått två tider, en till röntgen och en för ultraljud om det skulle behövas.

Jag tror att som ägare så måste man själv säga vad det är man vill ha. Man är ju kund och betalar för sig. Man kan ju komma in med en helt frisk häst och be om röntgen så jag tycker att det är konstigt om man inte skulle få det om man ber om det vid en skada.

Jag tycker att din kompis ska söka sig vidare till en annan klinik och då beställa röntgen redan vid tidsbokning. Eller ringa tillbaka till den klinik hon har varit på om det är långt till nästa och be att få den första veterinären om denne kändes vettig. Boka då också tid för röntgen vid tidsbokningen.

Klart att det går att kräva röntgen. Ska göra det också nu då han ska på återbesök. Men jag blir less på att man måste KRÄVA. Varför ska man hela tiden tvinga på veterinärerna en massa, hela tiden diagnostisera hästen själv.. Jag vill åka med hästen till ett ställe och verkligen vara säker på att dom gör sitt bästa och försöker allt. Men efter 3 ställen börjar jag tvivla...:cool:

När min häst var ojämn, i våra(utbildade ridlärare, även "hemma" vets) ögon, höger bak, även gallig i haserna så det var ju ganska troligt med ocd, så ringde jag bara kliniken, berättade problemet och ville boka tid för röntgen bara. Självklart tyckte hon att en utredning skulle vara bra, men ja, alla mina nära som jag litar på tyckte det var onödigt så jag ville bara ha röntgen. Helt ok, jag betalar ju för det själv. Inget hittades efter 3 plåtar på haserna och en utredning gjordes som visade hälta höger fram. Inget snack alls, röntgades på en gång och hittade ett fragment i kotleden.

De har väl ingen rätt att neka röntgen om man begär det? Däremot får man betala ur egen ficka men det är ju en annan sak.

Men är det så lätt att kräva verkligen?
Jag tycker att om dom har bestämt sej för något så är det svårt att få dom på andra tankar. Känns lite som om man måste ryta till ordentligt för att få sin vilja igenom.

Byta klinik är ju lättare.

Man är konsument precis som i vilken butik som helst, på vissa ställen får man ryta till och på andra funkard det smidigt från början (eller efter att man rutit till). Är man inte nöjd så går man till en annan butik. Alla veterinärer/kliniker är inte bra helt enkelt.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 601
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 140
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 980
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka