Varigt sår

E

emelit

Min häst har lyckats riva upp ett djupt sår på insidan av frambenet, längst upp vid bringan. Lymfangit har han också dragit på sig.
Såret behövde inte sys enligt vet, men ska tvättas med tvål och vatten dagligen. Men med tanke på lymfangiten vill jag gärna ha ut honom i hagen så fort som möjligt. Men jag är rädd att såret inte läker som det ska om flugor och smuts kan komma åt det.
Så hur sköter jag det på bästa sätt? Så det läker så fort som möjligt?
 
Sv: Varigt sår

emelit skrev:
Min häst har lyckats riva upp ett djupt sår på insidan av frambenet, längst upp vid bringan. Lymfangit har han också dragit på sig.
Såret behövde inte sys enligt vet, men ska tvättas med tvål och vatten dagligen. Men med tanke på lymfangiten vill jag gärna ha ut honom i hagen så fort som möjligt. Men jag är rädd att såret inte läker som det ska om flugor och smuts kan komma åt det.
Så hur sköter jag det på bästa sätt? Så det läker så fort som möjligt?

Jag skulle prova att släppa några timmar varje dag ( ev med insektstäcke om det täcker) och tvätta ordentligt med tvål och vatten och få ut så mkt var som möjligt (ofta tvättar man för försiktigt) och se om det fortsatte att bli bättre efter ett par dagar och inte sämre. När det börjat torka ut kan man ju kanske prova Socatylsalva så att flugorna inte äter på det.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
1 109
Senast: inaa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Min pärla har lyckats skada trampdynan bak ganska ordentligt, såret är inte så djupt - men det är helt skinnflått och är väl nästan...
Svar
2
· Visningar
5 863
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hittade idag en väldigt liten fästing (suttit i max 2 dagar) vid min hunds käke. Och den sitter mitt i ett öppet sår, antagligen har...
Svar
4
· Visningar
6 089
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp