variga sår

N

nettanbabe

hitta lite små ruvor på min häst en dag i karlederna o tvätta rent
nästa gång jag tittar är det värre och ovanför kotan fanns det massa småruvor på ett parti med fullt av var...

tvätta rent o la på ett lager idominsalva o linda benen så det skulle hålla sig rent i hagen men det blev värre...

hon verkar ha lite ont av det eftersom hon blev irreterad när hon gick in i boxen med massa halm o hela benet från hasen och ner är lite varma

undrar mest vad det kan vara eftersom hon hade något liknande förra året när hon kom hem efter betäckningen men det gick bort snabbare...det är torrt så marken spricker i hagarna så jag tror ju inte på mugg

Sv: variga sår

ingen som vet??? vad detta kan va för något...eller hur man blir av med det

ja skulle inte linda benet efter ja tvättat o lagt på salva.

ha ingen egen erfarenhet av idomin salvan,men ja andvänder en bakteriedödande salva som lägger sig som en skorpa över o skyddar såret som heter soccatyl.

Mvh

Jag tycker att detta låter som

Alt 1) Mugg- kan hästar få fast man har torra och fina hagar. Behandla på bäst sätt med först jodpax och sedan Aloe Vera gel. Skulle det inte vara var och sår- strunta i jodopaxen och använd bara Aloe Vera. Efter MÅNGA MÅNGA huskurer var det här det bästa. nu är stoet muggfritt! Kolla med vet. om du är osäker.

Alt 2) Fotskabb- samma symptom som mugg men kliar MYCKET. Kommer alla årstider. Behandlas genom att området tvättas rent med rengörande medel (t om diskmedel +varmt vatten fungerar) så att krustorna försvinner (under dem ligger fotskabben...urk!) Behandla sedan med t ex Frontline Vet (finns för hundar). Om man vill kan man låta vet. analysera ett prov. Har ett kallblod som faktiskt hade fotskabb och nu blir behandlad med Sebacil (men det är sista lösningen eftersom det är så starkt) Fotskabb kan alla hästar ha liggandes latent man kanske aldrig märker det men hos vissa bryter det ut. Kolla med vet. om du verkligen vill veta OM det är fotskabb!
PS: Många kallblodsföreningar vet mycket om Fotskabb- tag kontakt med en sådan om du undrar mer... ;)

nettanbabe skrev:
hitta lite små ruvor på min häst en dag i karlederna o tvätta rent
nästa gång jag tittar är det värre och ovanför kotan fanns det massa småruvor på ett parti med fullt av var...

tvätta rent o la på ett lager idominsalva o linda benen så det skulle hålla sig rent i hagen men det blev värre...

hon verkar ha lite ont av det eftersom hon blev irreterad när hon gick in i boxen med massa halm o hela benet från hasen och ner är lite varma

undrar mest vad det kan vara eftersom hon hade något liknande förra året när hon kom hem efter betäckningen men det gick bort snabbare...det är torrt så marken spricker i hagarna så jag tror ju inte på mugg

Tycker också att det låter som mugg. Som någon annan skrev så behöver det inte vara blött och lerigt för att hästen ska få mugg. Mugg är bara samlingsnamnet för sår i karlederna.

På ett djursjukhus där jag jobbat gjorde vi så här:

1. Skurade rent det utsatta stället med Hibiscrub (bakteriedödande tvål som bla. används vid operationer). Finns säkert att få tag på på apoteket.

2. Dränkte in det utsatta stället (efter tvätten) med fiskleverolja.

3. La bandage på benet. Bomull och gasbinda. Tog även lite fiskleverolja på bomullen. Kan ju använda ett lager bomull till utanpå det första för att inte gasbindan ska bli oljig.

Har för mig att vi lät det sitta under någon dag (2-3) innan vi tog bort det och kollade.

Hoppas du fattar hur jag menar.....

Och mugg kan även uppstå pga av obalans i magen. I vart fall har det alltid varit den utlösande faktorn på min gammel pålle...kass mage...ja då kom det mugg.

Tror det finns lika många sätt att få bort "mugg" som det finns hästägare!
Har aldrig lyckats att få bort det med annat än ett spritbandage (alosol sprit) i ca ett dygn sedan brukar det vara så rent så tvättar man med tvål och vatten ett par dagar så är det borta igen. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 163
Senast: cf234k
·
Hästvård Hej. Jag har en häst som vart lite underlig i bakbenen det senaste. För ett tag sen var hon varm i vänster bakben från hasen och ner...
Svar
6
· Visningar
948
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 997
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Burkmat
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur